חמאס מוביל קמפיין להגנה על המקומות הקדושים

ארגון חמאס מנסה להתסיס את המצב בהר הבית ובמערת המכפלה בחברון והשיק קמפיין "להצלת המקומות הקדושים".
ההיענות הגדולה לקריאתו במזרח ירושלים צריכה להדאיג את כוחות הביטחון, מה שמחריף את המתיחות הינה הימשכות המשבר במתחם שער הרחמים.
ביום שישי ה-17 בינואר הפגינו מאות מתפללים בתהלוכה בהר הבית בסיום תפילת השחר תוך שהם קוראים קריאות לאומניות ומפרים את הסדר הציבור,על פי הוראת מפקד מחוז ירושלים נכנסו כוחות משטרה לשטח הר הבית ופיזרו את המפגינים.
התפילה ההמונית במסגד אלאקצא הייתה היענות לקריאת ארגון חמאס שהשיק מרצועת עזה קמפיין להגנה על המקומות הקדושים הנקרא "השחר הגדול", הקמפיין כלל קריאה לפלסטינים לקיים תפילות שחר המוניות במסגדים ברצועת עזה, במסגד אל-אקצא ובמערת המכפלה בחברון נגד מה שהוא מכנה הניסיון ל"ייהד" את המקומות הקדושים למוסלמים ובמיוחד את מסגד אלאקצא ומערת המכפלה בחברון.
הקריאה של ארגון חמאס זכתה להיענות רבה במסגדי הרצועה,חברון ובמזרח ירושלים בעידוד של הווקף המוסלמי, למרות הקור העז, הגיעו אלפי פלסטינים בשעת בוקר מוקדמת להשתתף בתפילת השחר במסגד אלאקצא.
חוסאם בדראן,חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי "מדובר במסר למנהיגי האויב הפחדנים שהורו למשטרה לתקוף את המתפללים ברחבת אלאקצא כי המסגד על כל חלקיו והרחבות שבו הינו "קו אדום" שלא נאפשר לפגוע בקדושתו".
ארגון חמאס טוען כי ישראל פועלת "לייהד" את מסגד אלאקצא בהר הבית ואת מערת המכפלה בחברון וכי היא פועלת לחלק את מסגד אלאקצא מבחינת זמני התפילה והמקום כפי שעשתה במערת המכפלה בעקבות הטבח של ברוך גולדשטיין בפברואר-1994 ולהקים בית כנסת באזור שער הרחמים.
בטענה הזו משתמשים גם הרש"פ, ירדן והפלג הצפוני של התנועה האסלאמית מישראל שהוצא מחוץ לחוק.
חמאס השיק את הקמפיין בעקבות התגברות העימותים בהר הבית בין המשטרה למתפללים ולשומרי הווקף במתחם שער הרחמים.
כמעט שנה חלפה מאז השתלט הווקף המוסלמי על מתחם שער הרחמים בהר הבית, תוך הפרת החוק והסטטוס קוו במקום, המתחם הפך למוקד חיכוך יומיומי בין ישראלים לפלסטינים.
ירדן, המוגדרת כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים מסרבת לכל פשרה בנושא, המו"מ עמה נקלע למבוי סתום, הווקף המוסלמי השייך לירדן הקים מסגד במתחם שער הרחמים שבו מתפללים מדי יום  והוא אף מתכנן לשפץ אותו, דבר שעלול לפגוע בשרידים ארכיאולוגים חשובים לעם היהודי.
המשך החיכוכים היומיים במתחם שער הרחמים משרת את האינטרסים של ארגון חמאס, הארגון מנסה כעת להוביל את המאבק  בהר הבית ובמערת המכפלה  כדי לנגח את ישראל ולמצב את עצמו כ"מגן המקומות הקדושים לאסלאם".
חמאס מנסה לצייר את ישראל כמי שמפרה את הסטטוס קוו בהר הבית ובמערת המכפלה ולהתסיס את האווירה על רקע מאבק דתי בין היהדות לאסלאם, ההיענות הגדולה לקריאת חמאס להגיע להר הבית ולהפגין במקום, שאליה הצטרפו גם פלגים נוספים, מעידה על כך שהמצב בהר הבית מתוח מאוד.
גם ירדן מרוויחה מהמתיחות החדשה, היא בודאי תנצל את אירועי סוף השבוע כדי לגנות את ישראל ולנגח אותה בזירה הבינלאומית תחת הפצת הספין השקרי "אלאקצא בסכנה".
גורמי הביטחון בישראל הופתעו בסוף השבוע מההיענות הגדולה במזרח ירושלים לקריאת חמאס להגיע והתפלל במסגד אלאקצא, מדובר באות אזהרה לבאות, יש להיערך בהתאם בהר הבית והעיר העתיקה בירושלים בכל מה שקשור להגברת סידורי הביטחון, ארגון חמאס מנסה להבעיר את השטח על רקע דתי ולהביא לאינתיפאדה במזרח ירושלים ובשטחי הגדה, במקביל יש לחדש את המאמצים המדיניים מול ירדן כדי להגיע לפתרון המשבר במתחם שער הרחמים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי