ההתקרבות של דחלאן לחמאס

בכיר פת"ח מוחמד דחלאן התקרב בשנתיים האחרונות לתנועת חמאס ברצועה והקים עמה ברית פוליטית נגד יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.
דחלאן פועל לרשת את מחמוד עבאס וישראל חייבת לקחת בחשבון את קשריו עם חמאס ברגע שעבאס ירד מהבמה הפוליטית ויתעצם קרב הירושה.
בכיר פת"ח מוחמד דחלאן, אחד הבכירים באש"פ שהיה האויב המושבע של תנועת חמאס בין השנים  1994-2007, הפך בשנתיים האחרונות לבעל ברית של התנועה ברצועת עזה.
לפני כשנתיים חתם מוחמד דחלאן בקהיר, בחסות מצרית, על שורה של הבנות לשיתוף פעולה פוליטי וכלכלי בינו לבין יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, אשר לא יצאו בסופו של דבר אל הפועל בגלל התנגדותה של הרש"פ וחידוש שיחות הפיוס בינה לבין תנועת חמאס.
דחלאן הוא יריבו הפוליטי המושבע של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ורואה את עצמו כיורשו, מחמוד עבאס הוא שיזם את גירושו מתנועת פת"ח ומשטחי הגדה באשמות שחיתות,אך דחלאן ממשיך לטעון כי הרקע לכך הוא רדיפה על רקע יריבות אישית וכי הוא עומד בראש זרם חדש בתנועת פת"ח הנאמן לדרכו של יאסר ערפאת והנקרא "הזרם הרפורמיסטי".
באחרונה הודיע מוחמד דחלאן כי בכוונתו להשתתף בבחירות הפלסטיניות לפרלמנט ולנשיאות, הוא זוכה לפופולאריות גדולה ברצועת עזה והקים ברית פוליטית עם בכיר פת"ח מרוואן ברגותי המרצה עונש של 5 מאסרי עולם בכלא הישראלי.
דחלאן מקורב מאוד לנשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי והוא משמש כיועצו הביטחוני של שליט אבו דאבי.
ד"ר אחמד יוסף, אחד מבכירי תנועת חמאס ברצועה,פירסם ב-22 בינואר מאמר בכמה אמצעי תקשורת ברצועה תחת הכותרת " מעויינות לפרגמטיות פוליטית" שבו הוא מתאר את ההתפתחות במערכת היחסים בין מוחמד דחלאן לתנועת חמאס משנות ה-80 ועד היום.
אחמד יוסף כותב כי מחמד דחלאן שהיה היריב מספר אחת של תנועת חמאס ברצועת עזה בעת שהיה ראש מנגנון הביטחון המסכל ונלחם בה, זוכה היום להסכמת חמאס שהזרם הפוליטי שהוא עומד בראשו יפעל ברצועה מכיוון שהוא הבין שתנועת חמאס היא עובדה פוליטית קיימת שאי אפשר לעקור אותה והוא מתנהל מולה בהתאם.
"האישיות של מוחמד דחלאן הצעיר רע המזג והקצין הפלסטיני המתהולל איננה קיימת עוד,מי שקיים היום הינו חבר הפרלמנט מוחמד דחלאן, ראש הזרם הרפורמיסטי שפועל להביא סיוע הומניטארי לרצועת עזה ומתנהל בפרגמטיות גבוהה לשותפות פוליטית עם האחרים במסגרת הבנות לאומיות שמאחדות ולא מפרידות",כתב אחמד יוסף.
השבחים שד"ר אחמד יוסף  מרעיף על מוחמד דחלאן משקפים את היחס שקיים היום בתנועת חמאס כלפי מוחמד דחלאן ואשר עבר שינוי של 180 מעלות  מאז השתלטה התנועה על רצועת עזה בשנת 2007 לאחר שגירשה ממנה את אנשי הביטחון של דחלאן.
תנועת חמאס הבינה שברית פוליטית עם מוחמד דחלאן, יריבו המר של מחמוד עבאס תשרת את האינטרסים שלה כדי לנגח את יו"ר הרש"פ ולהראות לציבור הפלסטיני כי ניתן להתפייס עם תנועת פת"ח וכי הבעיה המונעת פיוס לאומי הינה אישיותו של מחמוד עבאס, בנוסף לכך, למוחמד דחלאן יש יחסים הדוקים מתקופת ילדותו ובחרותו עם יחיא סינוואר ומוחמד דף, המפקד הצבאי העליון של חמאס אשר סייעו לו להתקרב מחדש לתנועה ולקבור את משקעי העבר.
דחלאן שהפך לאיש עסקים בינלאומי  ואמיד מאוד, השכיל להזרים בשנים האחרונות כסף רב לפרוייקטים של צדקה ברצועת עזה בתיאום עם תנועת חמאס, דבר שחיזק את קשריו עם התנועה ושיפר את מעמדו החברתי והפוליטי בקרב תושבי הרצועה.
בתנועת חמאס מעריכים כי ירידתו של מחמוד עבאס מהזירה הפוליטית תפרוץ את הדרך בפני מוחמד דחלאן לשוב רשמית לתנועת פת"ח ולהשתלב בצמרת התנועה, דחלאן הצליח להקים בשנים האחרונות, בזכות הונו הרב, מאחזי כוח במחנות הפליטים בגדה שמצויידים בנשק, כדי שיוכל לשוב ולפעול גם בתחומי הגדה ללא חשש מבכירי תנועת פת"ח הנאמנים למחמוד עבאס.
כשישראל בוחנת את התרחישים הצפויים בקרב הירושה בצמרת הרש"פ היא חייבת לקחת בחשבון גם את הקשרים ההדוקים בין מוחמד דחלאן לתנועת חמאס, מדובר בקשרים שאין כדוגמתם לאף אחד מבכירי פת"ח הרואה את עצמו כיורשו של מחמוד עבאס בתפקיד יו"ר הרש"פ.
הממשל האמריקני איננו מתלהב, בלשון המעטה, ממוחמד דחלאן והוא מנוע כניסה לארה"ב מזה 11 שנים מסיבות הקשורות ליחסים שהיו בינו לבין ה-CIA  בעת שהיה ראש מנגנון המודיעין המסכל ברצועת עזה.
היחסים ההדוקים בין חמאס למוחמד דחלאן חייבים להילקח בחשבון ע"י הדרג המדיני בישראל בכל הקשור לקרב הירושה הצפוי להתעצם ברגע שמחמוד עבאס ירד מהבמה הפוליטית.
בהעדר אפשרות לקיים בחירות לנשיאות בשטחים ישראל תצטרך להחליט באיזה בכיר בתנועת פת"ח היא תומכת כיורשו הזמני של מחמוד עבאס עד לקיום הבחירות, לכן אסור לשכוח את הברית הפוליטית הקיימת בין חמאס למוחמד דחלאן במיוחד לאור מדיניות הבידול של ממשלת ישראל בין הגדה לרצועת עזה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי