ההסתבכות של אסמעיל הניה

בכיר חמאס ח'אלד משעל מותח ביקורת חריפה על השתתפותו של מנהיג התנועה אסמעיל הניה בהלווית קאסם סולימאני ומגדיר אותה כ"טעות אסטרטגית".
הביקור בטהרן סיבך את יחסי חמאס עם מצרים ומדינות ערביות נוספות ויגביר את המאבק בצמרת התנועה.
ביקורו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה באיראן והשתתפותו בראש משלחת בכירה של חמאס בהלוויתו של הגנרל קאסם סולימאני ממשיכים לעורר תגובות שליליות בעולם הערבי וגם בתנועת חמאס עצמה.
על פי גורמים בחמאס, בכיר התנועה ח'אלד משעל, שהיה יו"ר הלשכה המדינית בעבר ומתכוון להתמודד מחדש על התפקיד, מתח ביקורת על ביקורו של אסמעיל הניה בטהרן וכינה אותו במילים "טעות אסטרטגית".
העיתון "אינדיפנדט ערביה" דיווח ב-21 בינואר כי לדעתו של ח'אלד משעל אפשר היה להסתפק בשליחת משלחת זוטרה של חמאס לאיראן במיוחד לאחר שאסמעיל הניה התחייב למצרים כי הוא לא יסע לאיראן וזו הייתה הסיבה שמצרים אישרה את נסיעתו לחו"ל מרצועת עזה דרך שטחה.
הביקורת והזעם על ביקורו של אסמעיל הניה בטהרן התעוררו במצרים, ירדן וסעודיה וגם בקרב בכירים בתנועת "האחים המוסלמים" שהינה תנועת האם של חמאס.
גם התנועות הסוניות הג'יהאדיסטיות ברצועת עזה ובצפון חצי האי סיני, רואות בביקורו של אסמעיל הניה בטהרן והשתתפותו בהלווית קאסם סולימאני מעין חציית "קו אדום", בעיניהן קאסם סולימאני אחראי לרצח אלפי מוסלמים סונים בסוריה, עיראק ותימן, בהם נשים וילדים, אם כך, כיצד פוקד אסמעיל הניה, הנחשב למנהיג סוני בכיר, את הלוויתו של הרוצח סולימאני ורוחש לו כבוד רב ואף מכנה אותו במילים "שהיד אלקודס"?
גורמים בחמאס מסרו כי מנגנוני הביטחון של הארגון פתחו במסע מעצרים ברצועת עזה בקרב הארגונים הסלפים בעקבות מידע על כוונה להתנקם בבכירי חמאס במחאה על ביקור משלחת חמאס בראשות אסמעיל הניה בטהרן.
גם פעילים של פת"ח שמתחו ביקורת על ביקור אסמעיל הניה בטהרן נלקחו לחקירה.
הזעם הירדני
על פי גורמים ירדנים יודעי דבר, ירדן דחתה את בקשתו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה לבקר בממלכה מייד בתום ביקורו באיראן.
ירדן נימקה את הסירוב בכך ש"שורר מתח רב באזור".
אולם, סיבת הדחייה נעוצה במורת הרוח הרבה של ארמון המלוכה הירדני מהשתתפותו של אסמעיל הניה בהלוויתו של קאסם סולימאני, גורמי הביטחון בירדן אומרים כי קאסם סולימאני היה מעורב בתכנון מעשי טרור על אדמת ירדן במיוחד בשנת החולפת.
 סיבה נוספת היא התחמקותה של ירדן מלהיענות לבקשת חמאס להתערב אצל שלטונות סעודיה כדי שישחררו מן הכלא עשרות פעילי חמאס שנעצרו בחודשים האחרונים בחשד כי היו מעורבים בהברחות כספים והלבנתם עבור הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה.
המתיחות בין ירדן לחמאס קיימת כבר 20 שנה לאחר שהמלך עבדאללה גירש ב-1999 את הנהגת חמאס וסגר את המשרד שלה בעמאן בגלל מעורבות בפעילות טרור.
 גורמי הביטחון הירדנים חששו שביקורו של אסמעיל הניה בירדן ינוצל להגברת התיאום בין הנהגת חמאס לתנועת "האחים המוסלמים" בירדן אשר חותרת תחת השלטון ההאשמי.
רשמית, תנועת "האחים המוסלמים" מגבה את המלך הירדני בנושא ירושלים וההתנגדות ל "עסקת המאה" של טראמפ אך באותה העת היא פועלת לשינוי החוקה הירדנית ועריכת רפורמות שיצמצמו את סמכויותיו של המלך עבדאללה.
ההשפעה על הנהגת חמאס
תנועת חמאס טוענת באופן רשמי כי לא קיימת כל בעיה בינה לבין מצרים בכל הקשור לביקורו של אמסעיל הניה באיראן, אולם גורמים בחמאס מאשרים כי קיים חשש רב בצמרת התנועה שמצרים תפעל נגד אסמעיל הניה וחברי המשלחת שביקרו עמו בטהרן אחרי שיחזרו מביקורם בחו"ל, דבר שעלול להתנקם בתנועה כולה.
זו אחת הסיבות שחמאס נתנה בשבוע החולף "אור ירוק" לחידוש תופעת שיגור בלוני הנפץ מהרצועה לעבר ישראל כדי לאותת למצרים שהיא שולטת ברצועה ושבאפשרותה להביא להסלמה שתשליך גם על היציבות במצרים,המסר החמאסי נועד להרתיע את מצרים מלהעניש את צמרת חמאס בעקבות נסיעת אסמעיל הניה לטהרן.
אולם, לביקור אמסעיל הניה בטהרן עלולות להיות גם השלכות על הבחירות הפנימיות בתנועה שאמורות להתחיל בפריימריז בעוד חצי שנה ולהימשך לתוך שנת 2021.
ח'אלד משעל מתכוון להתמודד מחדש על תפקיד ראש הלשכה המדינית של חמאס נגד אסמעיל הניה, הוא החל להגביר את ביקוריו המדיניים במדינות האסלאם ובמדינות העולם כדי לחזק את מעמדו בתודעה הציבורית, על פי גורמים בחמאס בכוונתו להשתמש בטיעון שבביקורו של אסמעיל הניה באיראן והשתתפותו בהלווית קאסם סולימאני הוא גרם נזק רב לתנועה בכל הקשור לקשריה עם מצרים, סעודיה,ירדן, טורקיה וקטאר.
משעל עומד בראש הזרם בחמאס המסתייג מהקשר עם איראן ומעדיף את תמיכת טורקיה, קטאר ומלזיה בתנועה, הוא בעד התקרבות מחדש למדינות במחנה הסוני המתון כמו מצרים, ירדן, סעודיה ושאר מדינות המפרץ על פני התקרבות לאיראן השיעית.
ח'אלד משעל נתמך על ידי טורקיה, קטאר ותנועת "האחים המוסלמים" העולמית שרוצות לנתק את מרכז קבלת ההחלטות של התנועה מרצועת עזה ולהעבירו בחזרה ללשכה המדינית של חמאס בחו"ל.
הן סבורות שהתקרבות תנועת חמאס לאיראן השיעית מזיקה לתנועה שהינה סונית ופוגעת בקשריה עם העולם המוסלמי הסוני.
המאבק בין ח'אלד משעל לאסמעיל הניה אמור להחריף את המאבקים בצמרת התנועה, אסמעיל הניה נהנה כרגע מתמיכתם של יחיא סינוואר ומוחמד דף העומדים בראש הזרוע הצבאית והקשורים ישירות לאיראן.
.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי