גל האלימות רק בתחילתו

הרש"פ וחמאס מלבות גל אלימות וטרור נגד ביצוע "עסקת המאה" האמריקנית שעלול להביא לאינתיפאדה שלישית וחידוש פיגועי ההתאבדות.
מחמוד עבאס מחמם את השטח במסרים כפולים, הוא מנסה לשלוט על התבעירה שהצית אך היא עלולה לצאת משליטתו ולהמיט אסון חדש על הפלסטינים.
סוף השבוע עבר בשקט יחסי בהר הבית, בשטחי הגדה ובגבול רצועת עזה,ההיערכות המוגברת של כוחות הביטחון,הזהירות שלא להגדיל את מספר הנפגעים הפלסטינים מירי צה"ל בפיזור ההפגנות ומזג האוויר החורפי סייעו  להפחתת רמת האלימות במזרח ירושלים ובשטחי הגדה.
אולם, אסור לטעות, אנו ניצבים על לועו של הר געש, רק בתחילתו של גל האלימות והטרור, שאותו מעודדת הרש"פ בראשות מחמוד עבאס, שעלול להימשך עוד זמן רב ולהגיע עד לפתיחתה של אינתיפאדה שלישית וחידוש פיגועי ההתאבדות נגד ישראל, אי אפשר להתעלם מדברים שאמר בסוף השבוע תוופיק טיראווי, חבר הוועדה המרכזית של פת"ח כי " 3 מיליון הפלסטינים בשטחי הגדה המערבית הם "פרוייקטים של שהאדה" "(פיגועי התאבדות) כשהוא רומז למה שעלול להתפתח בהמשך,גם ח'אלד משעל בכיר חמאס הזכיר בראיון עמו שפורסם בעיתון "אלקודס" המזרח ירושלמי ב-4 בפברואר כי פיגועי ההתאבדות הם חלק מהמאבק הפלסטיני.
במקביל לחימום האווירה בשטח,יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ממשיך בקמפיין המדיני שלו וב-11 בפברואר הוא ינאם בכינוס עצרת הביטחון של האו"ם נגד תוכנית השלום האמריקנית, על פי גורמים בפת"ח, מחמוד עבאס רוצה להגיע לאו"ם כשבשטחי הגדה נמשך גל ההפגנות כדי להראות לעולם את התנגדותם של הפלסטינים ל"עסקת המאה", על פי ההערכות המדיניות, ארה"ב תטיל וטו על ההצעה הפלסטינית לקבל החלטה במועצת הביטחון לדחות את "עסקת המאה" האמריקנית ואז יעבירו הפלסטינים את הדיון לעצרת הכללית של האו"ם.
תנועת פת"ח שבראשה עומד מחמוד עבאס נכנסה לתחרות מול תנועת חמאס בשאלה מי יוביל את ההתנגדות בשטח ל"עסקת המאה",ההסתה בשטח גוברת באמצעי התקשורת של הרש"פ ושל תנועת חמאס וגם ברשתות החברתיות, התיאום הביטחוני של הרש"פ עם ישראל נמשך, למרות הצהרותיו של מחמוד עבאס, מכיוון שזהו האינטרס הפלסטיני כעת, אך הדברים עלולים להשתנות במיוחד אחרי הבחירות לכנסת בתחילת החודש הבא, גורמים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס מנסה לשלוט בגובה הלהבות של האלימות וכי הוא ממתין לראות האם ממשלת ישראל תחליט אחרי הבחירות להחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן וההתנחלויות בגדה ואז ינתן האות לתחילתה של אינתיפאדה שלישית תחת שם הקוד "התנגדות עממית" (מוקאוומה שעביה-בערבית).
בינתיים, האווירה שיצרו הרש"פ וחמאס בשטח מלבה את טרור הבודדים, או טרור "הזאבים הבודדים", וגם ערביי ישראל  עלולים להישאב לתוך מערבולת הטרור, ראה את הפיגוע שביצע בשבוע שעבר בעיר העתיקה, ערבי תושב חיפה שהתאסלם שבא במיוחד לירושלים כדי לפגוע בנשק חם בשוטרים, גורמי הביטחון של הרש"פ מעריכים כי בתקופה הקרובה יתרבו פיגועי הסכינאות, הדריסה והניסיונות של בודדים לפגוע בחיילי צה"ל, שוטרים ומתנחלים.
מחמוד עבאס שיחרר את נמר האלימות מהכלוב שלו בעקבות פירסום תוכנית "עסקת המאה" והוא מנסה לרכוב עליו, על פי דיווח בעיתון "אלאח'באר הלבנוני" ב-2 ב-בפברואר,ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים הזהירו אותו מפני אינתיפאדה שלישית שעלולה לפרוץ בקרוב שתערער את היציבות בשטח.
עבאס איננו מעוניין כרגע באינתיפאדה שלישית שעלולה להביא לכאוס ביטחוני בשטחי הגדה שאותו עלולה לנצל תנועת חמאס כדי למוטט את שלטון הרש"פ והעומד בראשה.
גורם בכיר ברש"פ אמר לי כי הגפרור להצתת האינתיפאדה הינו בהר הבית, ברגע שמחמוד עבאס יתחיל לתקוף בפומבי את מדיניות ישראל במתחם הקדוש עלול הדבר להדליק את השטח.
יו"ר הרש"פ מחזיק בקלף התיאום הביטחוני ומנופף בו מול ישראל, מצרים וירדן החוששות אף הן מההסלמה בשטחי הגדה,הוא עלול להשתמש בו אם ישראל תחליט אחרי הבחירות לכנסת להחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן וההתנחלויות, התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ הוא חשוב וחיוני, אולם השב"כ הישראלי הינו חזק ומיומן ויכול להתמודד לבדו עם סכנות הטרור בגדה אם מחמוד עבאס יחליט לממש את איומיו ולהפסיקו בפועל.
בכיר פת"ח תוופיק טיראווי הזהיר ב-7 בפברואר כי הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל תביא לקריסתה של הרש"פ.
חובה להזכיר כי השב"כ הישראלי הציל  מאז 2005 ועד היום , לפחות 3 פעמים, את שלטונו של מחמוד עבאס כאשר חשף התארגנויות טרור של חמאס בגדה שתכננו להפיל את שלטון הרש"פ בשורה של פיגועים.
נראה כי מחמוד עבאס בחר לחמם בהדרגה את שטחי הגדה באמצעות מסרים כפולים שהוא משדר לציבור הפלסטיני, הוא מאשים את ישראל  וארה"ב כי הן  נושאת באחריות לגל האלימות והטרור שצפוי להימשך כדי לתת גיבוי שטח לקמפיין המדיני שבו פתח מחמוד עבאס נגד "עסקת המאה" שימשך בחודש הקרוב בפורומים הבינלאומיים וביקורים במדינות אירופה.
אולם, התבעירה שהצית מחמוד עבאס עלולה לצאת משליטתו ולהביא אסון חדש על הפלסטינים כפי שהביאה האינתיפאדה השנייה.
לכמה מבכירי תנועת פת"ח יש השגות על מדיניותו של מחמוד עבאס, כמה מהם אומרים בשיחות סגורות כי יש בתוכנית "עסקת המאה" עיקרון חשוב מאוד והוא ההכרה של ארה"ב וישראל בפתרון 2 המדינות והקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגדה, מבחינתם, זה יכול להיות בסיס למשא ומתן, הם מתנגדים להיקף השטח שמופיע בתוכנית השלום האמריקנית שמדבר רק על מדינה עצמאית ב- 70 אחוזים מהשטח וסבורים כי יש להגיש לממשל טראמפ הצעה פלסטינית נגדית ולחדש את המו"מ עם ישראל.
הקולות האלה אינם נשמעים בגלוי מחשש ממחמוד עבאס ובגלל שחלק מהם משתתף בקרב הירושה והבעת דעות כאלה כעת עלולה לחבל בסיכוייו לשדרג את מעמדו לאחר ירידת מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית.
על פי גורמים בפת"ח, מחמוד עבאס ממשיך בדרכו של יאסר ערפאת ורוצה לרדת מן הבמה הפוליטית באש ובתמרות עשן כמי שלא ויתר לארה"ב וישראל על ה"קווים האדומים" הפלסטינים, לדבריהם, הוא עצמו אמר בישיבה סגורה של הנהגת פת"ח אחרי פירסום "עסקת המאה" כי הוא לא ירשם בהיסטוריה כמי שבגד בבני עמו וכי בפניו 2 אפשרויות: להניף את הדגל הפלסטיני מעל חומות ירושלים או למות כשהיד כפי שמתו יאסר ערפאת, אבו ג'יהאד ואבו איאד.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי