חמאס מנסה לעורר את נושא השבויים

ארגון חמאס טוען כי מספר שבויים ישראלים המוחזקים על ידו ברצועה נפגעו מהפצצות חיל האויר הישראלי על מתקנים אזרחיים וצבאיים במאי 2019.
מטרת ההודעה השקרית של חמאס היא להפעיל לחץ על ממשלת ישראל לזרז את המו"מ על עסקת שבויים ולהרתיעה מהמשך התקיפות האוויריות ברצועת עזה.
בעוד ההסלמה מרצועת עזה גוברת באמצעות ירי רקטות ושיגור בלוני נפץ לעבר ישראל, ממשיך ארגון חמאס בלוחמה הפסיכולוגית שלו נגד ישראל.
מחלקת הלוחמה הפסיכולוגית של הזרוע הצבאית של חמאס פירסמה ב-5 בפברואר הודעה באמצעות הדובר המכונה "אבו עוביידה" הקשורה לשבויים הישראלים המוחזקים בידי חמאס.
בהודעה נאמר:
"אנו מגלים את מה שהסתרנו מאז התוקפנות נגד רצועת עזה במאי 2019 בעת שישראל הפציצה בניינים אזרחים וביטחוניים ומקומות אחרים, מספר שבויים של האויב נפגעו באופן ישיר ואנו לא נגלה את גורלם בשלב הזה, אנו מבטיחים לאסירים הגיבורים שלנו שנעשה כל מה שביכולתנו לשחררם בכל דרך."
הוא הוסיף: "נתניהו עשה מהלך הונאה גדול של הציבור הישראלי בכך ששחרר את האסירה הציונית (נעמה יששכר) מהכלא הרוסי בגלל "תיק סמים" בזמן שהאויב מזניח את אסיריו אשר שלח אותם לתקיפת רצועת עזה מאז 2014 הוא אינו מתעניין בגורלם".
בהודעה טען חמאס, בפעם הראשונה, כי חיילי צה"ל היו בחיים ועתה, לאחר התקיפות של צה"ל ברצועה, הם נפגעו וגורלם איננו ידוע.
להודעה של חמאס יש מספר מטרות:
א.לחץ על ישראל לבצע עסקת שבויים, המטרה לעורר את משפחות השבויים ודעת הקהל בישראל נגד הממשלה וללחוץ עליה להיכנע לדרישות חמאס, הזרוע הצבאית של חמאס מנסה כנראה גם להסביר את העובדה כי היא מחזיקה בגופות ישראלים.
על פי גורמים בחמאס, המשא מתן על עסקת שבויים חדשה תקוע, מצרים שהיא המתווכת העיקרית בין ישראל לחמאס לא הצליחה לשבור את המבוי הסתום.
ישנם 2 מיכשולים עיקריים שמונעים את העסקה ושחמאס מסרב להתפשר עליהם:
שחרור כ-50 מחבלים ששוחררו ב"עסקת שליט" אך נעצרו מחדש על ידי השב"כ בגלל שחזרו לפעילות טרור כתנאי מקדים להתקדמות בעסקה ודרישה לשחרר במסגרת העסקה יותר מ-400 מחבלים רוצחים עם "דם על הידיים".
ב.ניסיון להרתיע את ישראל מלתקוף מבנים אזרחיים וצבאיים של חמאס מחשש שמוחזקים בהם 4 השבויים והנעדרים הישראלים, להערכת גורמים בחמאס, ההסלמה האחרונה בגבול הרצועה מקרבת סבב לחימה חדש עם ישראל ואולי אף מבצע נרחב יותר.
גורמים בחמאס טוענים כי בשנת 2009 הפסיקה ישראל את ההפצצות ברצועת עזה מחשש שכתוצאה מהן יפגע חייל צה"ל גלעד שליט שהוחזק בשבי חמאס.
עוד הם טוענים כי ישראל איננה יודעת מי מתגורר בכל בית ברצועת עזה ויש לה מחדלים מודיעיניים, הראיה לכך שחיל האוויר הישראלי הרג בשוגג 12 מבני משפחת מלחוס בהפצצה בדיר אלבלח בנובמבר שנה שעברה.
הנהגת חמאס נתונה ללחץ כבד של הנהגת האסירים הביטחוניים של חמאס בכלא הישראלי להתקדם לעסקה חדשה עם ישראל וגם ללחץ מצד משפחות האסירים הביטחוניים בגדה וברצועה והיא מנסה לשבור את הקיפאון במשא ומתן באמצעות ספינים שקריים.
צה"ל כבר קבע כי שני חיילי צה"ל אורון שאול והדר גולדין ז"ל אינם בחיים, לגבי שני השבויים האחרים, אברהם מנגיסטו והישאם א-סייד, ידוע כי הם בריאים ושלמים בשבי חמאס.
הנהגת חמאס משוכנעת שהיא מחזיקה ב"אוצר מיקוח", 4 חיילים ואזרחים ישראלים והיא נחושה להשיג עסקה גדולה יותר מ"עסקת שליט" ב-2011 שבה שוחררו יותר מאלף מחבלים.
חמאס מנסה עתה לכדרר את נושא השבויים והנעדרים הישראלים שבידיה למגרשו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני הבחירות לכנסת בתחילת החודש הבא ולהפוך אותו לאחד מנושאי מערכת הבחירות ובאותה העת לנסות ולמלכד את ישראל ולהרתיעה מתקיפת בניינים ומתקנים שלו בתגובה על ירי הרקטות ושיגור בלוני הנפץ.
בחמאס דוחים כל אפשרות שישראל תגלה מבחינה מודיעינית את מקום אחזקתם של השבויים והנעדרים, גורמים בחמאס טוענים כי הם מועברים ממקום מסתור אחד למשנהו וכי הם מאובטחים על ידי "יחידת הצל", היחידה המיוחדת של הזרוע הצבאית לאבטחת שבויים ששמרה בזמנו גם על חייל צה"ל גלעד שליט.
.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי