האיום האירופי על ישראל

האיחוד האירופי מתנגד ל"עסקת המאה" ומאיים על ישראל כי יפעל נגדה אם תספח שטחים בגדה.
המהלך של האיחוד האירופי מתואם עם הרש"פ ומשקף את תמיכתו החד צדדית בעמדה הפלסטינית למרות ההסכמה הישראלית לקבל את עיקרון שתי המדינות, ישראל צריכה לפעול כדי לצמצם את מעורבותו למינימום האפשרי.
אירופה איננה יושבת בשקט מול צעדי הממשל האמריקני בנושא הפלסטיני, לפני יותר מחודשיים יזם שר החוץ של לוכסמבורג, ז'אק אסלבורן, הצעה שכל מדינות האיחוד האירופי יכירו במדינה פלסטינית בתגובה על הצהרתו של שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו בנושא חוקיות ההתנחלויות, היוזמה האירופית באה לאחר שבית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי פסק כי על כל המדינות החברות באיחוד האירופי לסמן מוצרים מההתנחלויות בגדה המערבית.
עכשיו מגיע איום אירופי חדש,האיחוד האירופי פירסם ב-4 בפברואר הודעה מטעם שר החוץ שלו ג'וזף בורל כי הוא מתנגד לסיפוח חלקים בגדה המערבית לישראל וכי "צעדים לקראת סיפוח לא יוכלו לעבור ללא מענה".
עוד נכתב בהודעה כי "האיחוד איננו מכיר בריבונותה של ישראל על שטחים שנכבשו ב-1967 בהתאם לחוק הבינלאומי והחלטות מועצת הביטחון של האו"ם".
גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי הודעת האיחוד האירופי מתואמת עם מהלכי הרש"פ בזירת האו"ם, הרש"פ יוזמת הצעת החלטה במועצת הביטחון שתידון ב-11 בחודש נגד "עסקת המאה" של טראמפ, ההצעה מגנה את תוכנית השלום האמריקנית ואומרת כי היא מפרה את החוק הבינלאומי ואת החלטות האו"ם, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ישתתף בדיון וישא נאום נגד התוכנית האמריקנית.
מחמוד עבאס אמור גם לצאת בהמשך החודש לבריסל כדי להיפגש עם שרי החוץ של האיחוד האירופי כדי לדון בצעדים לסיכול "עסקת המאה".
בינתיים ביקשו בכירים אירופים מהרש"פ שלא לנקוט שום צעדים בשטח נגד ישראל עד שלא התקבלה החלטה ישראלית רשמית בנושא הסיפוח.
שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי בירך על הודעת האיחוד האירופי והגדיר אותה כ"תבוסה" לטראמפ ולממשל האמריקני שלדבריו מנהל "מדיניות פיראטים".
לדבריו, מדובר ב"ניצחון להחלטות הקהילה הבינלאומית ולכל השואפים להשיג צדק".
מה מתכנן האיחוד האירופי?
על פי גורמים פלסטינים בכירים, האיחוד יוזם הכרה של 7-8 מדינות אירופאיות במדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים במידה שישראל תחליט על סיפוח שטחים בגדה המערבית, את המהלך הזה מובילות לוכסמבורג, ספרד וצרפת והוא דומה ליוזמה של שר החוץ של לוכסמבורג ז'אן אלסבורן מלפני חודשיים שלא יצאה אל הפועל עד כה.
כמו כן, האיחוד האירופי עלול לעכב מימון אירופי לפרוייקטים של מחקר ופיתוח בישראל בתגובה על מהלך סיפוח ישראלי.
הלשון המאיימת של הודעת האיחוד האירופי על ישראל היא חמורה,ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר ב-4 בפברואר כי כל מהלך להחלת הריבונות הישראלית על שטחים בגדה ידחה עד לאחר הבחירות בישראל ולכן ההודעה הזו הייתה מיותרת והיא רק מגבירה את המתיחות המדינית באזור, גורמים מדיניים בירושלים אמרו כי אין להתפלא על ההודעה הזו שפורסמה לאחר ששר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל סיים ביקור באיראן ובירדן שם שמע התנגדות עזה לתוכנית השלום האמריקנית.
ההתנהלות של האיחוד האירופי מוטית לטובתה של הרש"פ, מתואמת עמה ותומכת בדרישותיה המדיניות ללא שום ניסיון לאזן את עמדתו, לכן ישראל צריכה לעשות כל מאמץ שתפקידו ביחסי ישראל עם הרש"פ יהיה מינימלי.
האיחוד האירופי מתעלם מצרכי הביטחון של ישראל אשר אין להם מענה בהחלטות הבינלאומיות ומהעובדה שכתוצאה מהנסיגה המלאה של ישראל מרצועת עזה קמה בה מדינת טרור המאיימת על לב מדינת ישראל באלפי רקטות והממררת את חיי תושבי הדרום מאז מרץ 2008 בירי רקטות ושיגור בלוני נפץ.
שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל שוחח ב-4 בפברואר בטלפון עם מחמוד עבאס ושמע ממנו את עמדתו המתנגדת ל"עסקת המאה" והוא אמור לצאת לוושינגטון בימים הקרובים לפגישה עם בכירים בממשל.
נראה כי ג'וזף בורל מנסה להפוך לגיבור התורן של הפלסטינים ולהוביל מול הממשל את הקו האירופאי המתנגד לתוכנית השלום האמריקנית, מבלי שהספיק ללמוד ביסודיות את פרטי התוכנית הכוללת 180 עמודים, ואת העמדה האירופית המאמצת את דרישת הפלסטינים למדינה עצמאית בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים.
ההערכה בירושלים היא כי צפוי לו עימות עם הממשל בנושא הזה.
הסכם אוסלו לא הכיר בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית ולא קבע שיש להפסיק את ההתנחלויות, אש"פ חתם על ההסכם הזה והוא צריך לכבדו.
לגבי הסכם הקבע, הרי שהוא חייב להיעשות בהסכמה בין שני הצדדים, הממשל האמריקני הניח תוכנית שלום חדשה על השולחן שיכולה לשמש בסיס למשא ומתן ועל האיחוד האירופי לבחון אותה ברצינות ולא לפסול אותה על הסף.
הכרה אירופית חד צדדית במדינה פלסטינית בקווי 67 רק תגביר את האנטגוניזם ולא תקדם את השלום, ישראל נסוגה מרצועת עזה וקיבלה שם ישות טרור עצמאית הנשלטת על ידי חמאס למרות זאת היא מוכנה עתה, בהתבסס על תוכנית "עסקת המאה", להסתכן שוב למען השלום ולקבל הקמת מדינה פלסטינית בגדה על 70 אחוזים מהשטח, האיחוד האירופי צריך לכבד את העמדה הזו ולא ללכת בדרך האיומים על ישראל וניסיון לכפות עליה את עמדתו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי