רצועת עזה בהסלמה מתמשכת

האירועים ברצועת עזה נכנסו לדפוס פעילות קבוע של "טפטוף" רקטות ושיגור בלוני נפץ לעבר עוטף עזה ותקיפות תגובה של ישראל על יעדי חמאס.
ישראל ממשיכה להכיל את האירועים ונמנעת מהסלמה לקראת הבחירות, שינוי המדיניות כלפי הטרור  צפוי רק לאחריהן.
מערכת הביטחון עצרה בימים האחרונים את שורת ההקלות שהיא תכננה עבור תושבי רצועת עזה, את הכנסת המלט לרצועה, מתן 500 אישורים לסוחרים להיכנס לישראל ואת הרחבת מרחב הדיג מ-10 ל-15 מייל.
ההקלות בוטלו בעקבות המשך ירי הרקטות מהרצועה ושיגור בלוני הנפץ לעבר עוטף עזה.
גם ביקור משלחת המודיעין המצרי ברצועה לפני כמה ימים לא הצליח להביא להרגעת המצב, מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר, ירד למחתרת מחשש שיחוסל על ידי ישראל  והוא לא השתתף אפילו בפגישה עם משלחת המודיעין המצרי.
ביקור משלחת המודיעין המצרי נועד גם להתריע בפני חמאס כי מצרים מודאגת מאוד מכך שתושבים מרצועת עזה, יוצאי חמאס לשעבר, ממשיכים להסתנן לתחומי חצי האי סיני ולהצטרף לשורות דאע"ש ולפעילות טרור נגד הצבא המצרי.
משלחת המודיעין המצרי סיירה לאורך הגבול של רצועת עזה עם מצרים באזור רפיח ועדכנה את הנהגת חמאס על המכשול הקרקעי החדש שמצרים החלה לבנות בצד המצרי של הגבול באזור רפיח.
מדובר בקיר בטון בגובה של 6 מטרים ובעומק של 5 מטרים באדמה כדי למנוע חפירת מנהרות, מצרים תבנה בשלב הראשון קטע של 2.5 ק"מ באזור רפיח ואח"כ תרחיב אתו על פי הצורך.
מטרת קיר הבטון היא למנוע חפירת מנהרות שבאמצעותן יוברח אמל"ח לרצועת עזה ומניעת הסתננויות של מחבלים מצפון סיני לרצועת עזה או ממנה למצרים.
חמאס עוקב בעניין רב אחרי ההצהרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל שר הביטחון נפתלי בנט אשר הבטיחו להפתיע  את ארגון חמאס ולהכות בו מכה קשה אם הוא ימשיך בפעולות הטרור מרצועת עזה, אולם על פי גורמים בחמאס, הארגון הגיע למסקנה כי לא תהייה שום פעולה צבאית רחבה של צה"ל נגד רצועת עזה לפני הבחירות בתחילת החודש הבא, שר הביטחון בנט רמז כי התרחיש הזה הוא אפשרי בחודשי האביב אך בחמאס משוכנעים כי כל ההצהרות האלה הן ספין לקראת הבחירות הקרובות לכנסת וכי ממשלת ישראל איננה מעוניינת בפעולה צבאית נרחבת נגד רצועת עזה או בהפלת שלטון חמאס ברצועה.
ארגוני הטרור ברצועה לא השתחררו מטראומת חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא' אבו אלעטא בידי ישראל בחודש נובמבר שעבר, לכן מנהיגיהם מסתתרים מחשש שראש הממשלה נתניהו יזום מהלך נוסף כזה של סיכול ממוקד של דמות בכירה בחמאס או בג'יהאד האסלאמי כדי להרתיע את ארגוני  הטרור ולהשתמש בחיסול לצורך קמפיין הבחירות.
ההערכה בעזה היא שהמצב הביטחוני עומד בפני הסלמה מחודשת, גורמים בחמאס טוענים כי ישראל איננה מכבדת את הבנות הרגיעה וכי נתניהו מנסה לכפות  את תוכנית "עסקת המאה" גם במחיר מלחמה ברצועת עזה.
גורמים בחמאס טוענים כי לא הושגה שום פריצת דרך בנושא ישום השלב השני והשלב השלישי של הבנות הרגיעה עם ישראל, לדבריהם, ישראל נוקטת סחבת מכוונת ולכן יש לצפות להמשך שיגור בלוני הנפץ לעבר ישראל ו"טפטוף" ירי הרקטות.
חידוש "צעדות השיבה"
ארגון חמאס הפסיק לכמה שבועות את "צעדות השיבה" על הגבול עם ישראל בגלל שהן נכשלו בהשגת מטרתן העיקרית שהייתה לשבור את מצור הישראלי על הרצועה, התושבים נזקקו להפוגה ולמנוחה וארגון חמאס נכנע ללחץ, אולם כבר עכשיו התחילו הדיונים בגוף האחראי על ארגון "ועדות השיבה" לקראת חזרתן לפעילות.
הצעדות יתחדשו ב-30 בחודש מרץ הוא "יום האדמה" ויום השנה ה-2 של "צעדות השיבה".
הרשות העליונה לצעדות השיבה שינתה את שמה והיא נקראת מעתה "הרשות העליונה לצעדות השיבה  והמאבק בעסקת המאה", ההתמקדות הפלסטינית תהיה מעכשיו בהפגנות שיביעו את ההתנגדות ל"עסקת המאה", במיוחד לקראת הסיפוח הצפוי אחרי הבחירות של בקעת הירדן וההתנחלויות, ופחות על "שבירת המצור" לאחר שהפלסטינים הבינו כי אין בכוונת ישראל להיכנע ולהסיר את המצור מעל רצועת עזה.
בינתיים נמשך "קרב  המוחות" המודיעיני בין ישראל לחמאס, צה"ל חשף כי יחידת הסייבר של חמאס הצליחה להשתיל וירוסים בטלפונים הניידים של מאות חיילי צה"ל באמצעות דמויות פיקטיביות של נשים, צה"ל הצליח לבצע סיכול טכנולוגי של תשתית השרתים של חמאס במדינות זרות במבצע מיוחד ביחד עם השב"כ, הערכת הנזק של צה"ל היא כי נגרם נזק מועט לצה"ל בעקבות החדירה של חמאס לטלפונים של החיילים, אך ארגון חמאס מציג זאת כהישג מודיעיני גדול שלו.
חמאס טוען כי הזרוע הצבאית שלו פיתחה מאוד את יכולות הסייבר שלה שאינן נופלות, לטענתו, מיכולותיה של יחידת 8200 הצה"לית.
לסיכום: כפי שהדברים נראים כעת, ההסלמה הביטחונית ברצועת עזה תימשך בעליות ובירידות עד לאחר הבחירות בישראל והיא צפויה להגיע לשיא חדש אם הממשלה החדשה שתקום בישראל תחליט על סיפוח מיידי של בקעת הירדן וההתנחלויות לישראל, במקביל יחדשו הפלסטינים את ההפגנות על גבול הרצועה אחרי הפסקה ארוכה.
על פי גורמים ביטחוניים בישראל,אם לא יפגעו אזרחים ישראלים או חיילי צה"ל כתוצאה מ"טפטוף" הרקטות או שיגור בלוני הנפץ, צפויה ישראל להמשיך ולהכיל את האירועים כפי עשתה עד כה ולהגיב בתקיפות אוויריות על מתקנים צבאיים של חמאס, מצרים תמשיך לנסות ולקדם את הבנות הרגיעה אך שני הצדדים ממתינים לתוצאות הבחירות בישראל כדי להתוות את ההמשך.
.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי