מדינת קנטונים

ברש"פ אומרים כי ישראל וארה"ב מחפשות יורש מצמרת פת"ח שיכנס לתפקיד יו"ר הרש"פ אחרי ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית.
קרב הירושה ברש"פ מתעצם והוא מאיים לפצל את שטחי הגדה לאזורי השפעה שבהם ישלטו בכירי פת"ח באמצעות מליציות חמושות.
הרש"פ דוחה על הסף את תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ ואומרת כי היא  תוביל ליצירת בנטוסטנים דוגמת ממשל האפרטהייד בדרום אפריקה אולם, מי שבוחן את המצב בצמרת הרש"פ יכול בקלות להגיע למסקנה כי הפלסטינים יתקשו להקים מדינה פלסטינית בגלל המחלוקות בצמרת השלטון ומכיוון שהשלטון האזרחי שלהם מסתמך על שליט יחידי ששמו מחמוד עבאס בן ה-85, שברגע שירד מהבמה הפוליטית עלול כל המבנה של הרש"פ להתפרק.
על פי חוק היסוד הפלסטיני, מי שאמור להיות יו"ר הרש"פ הזמני עד לעריכת בחירות לנשיאות הינו יו"ר המועצה המחוקקת(פרלמנט).
 במקרה הזה מדובר על בכיר חמאס עזיז דוויק, אולם,אש"פ והרש"פ אינם מוכנים לקבל אותו בגלל השתייכותו הפוליטית ובגלל חוסר האפשרות לקיים בחירות לנשיאות נוכח הפיצול בין הגדה לרצועה וסירובה של ישראל לקיים את הבחירות במזרח ירושלים אחרי הצהרתו של הנשיא טראמפ כי ירושלים הינה בירת ישראל.
לרש"פ ולאש"פ יש מוסדות שיכולים לבחור את יורשו הזמני של מחמוד עבאס בתפקיד יו"ר הרש"פ, עד לעריכת בחירות לנשיאות, אולם הם מתקשים לעשות זאת נוכח סירובו של מחמוד עבאס לסמן את יורשו וקרב הירושה העז המתרחש בצמרת פת"ח מאחורי הקלעים.
ברחוב הפלסטיני שורר מצב של חוסר ודאות ובכירי פת"ח, שכל אחד מהם רואה את עצמו כיורש פוטנציאלי של מחמוד עבאס, מקימים מליציות מקומיות ומחמשים אותן בנשק, ההערכה במערכת הפוליטית הפלסטינית היא כי רבים הסיכויים ששאלת הירושה בתחומי הרש"פ לא תוכרע באמצעים דמוקרטים וע"י מוסדות פת"ח ואש"פ ומה שיקבע את זהות היורש או היורשים יהיה היקף הכוח המזויין שהם יוכלו לרכז בשטחי הגדה, כבר עתה מסתמנים אזורי השפעה של בכירי פת"ח:
מוחמד דחלאן שולט במחנות הפליטים באזור שכם וטול כרם ויש לו מליציה חמושה הנאמנה לו, בכיר פת"ח מחמוד אלעלול שולט באזור שכם עם מליציה חמושה, מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב שולט בצפון הגדה באמצעות מנגנון הביטחון המסכל של נאמנו זיאד הב א-ריח, הגנרל מאג'ד פרג' שולט באזור בית לחם ומחנה הפליטים דהיישה באמצעות מנגנון המודיעין הכללי שהוא עומד בראשו ויש לו גם השפעה רבה בשטחים אחרים בגדה, על פי גורמים בפת"ח גם בכיר פת"ח מרוואן ברגותי, המרצה עונש של 5 מאסרי עולם בכלא הישראל, הקים מתוך הכלא קבוצות של חמושים בשטחי הגדה לקראת קרב הירושה.
ברגותי מוביל בסקרי דעת הקהל בשטחים כמועמד המוביל והמועדף על הציבור הפלסטיני כיורשו של מחמוד עבאס. 
החשש של הפלסטינים וגם של ישראל, ארה"ב וכמה ממדינות ערב המתונות הוא כי קרב הירושה הצפוי אחר לכתו של מחמוד עבאס יביא להתנגשויות דמים בשטחי הגדה, שיתחלקו לקנטונים או לאזורי שליטה שונים ,שבכל אחד מהם ישלוט איל מלחמה מצמרת פת"ח באמצעות הקבוצות החמושות הנאמנות לו.
מחמוד עבאס משמר את מצב חוסר הודאות לגבי עתידה של הרש"פ, הוא מסרב למנות יורש למרות שמינה לפני יותר משנה את מחמוד אלעאלול לתפקיד סגן יו"ר תנועת פת"ח.
יו"ר הרש"פ טוען באזני מקורביו כי הוא ישאר בשלטון עוד זמן ממושך, למרות גילו המתקדם והבעיות הבריאותיות שמהן הוא סובל,לדבריו, במשפחתו יש "גנים טובים" והוא יחיה לפחות עוד 10 שנים, לכן, מבחינתו אין שום צורך לסמן כעת את היורש.
מחמוד אלעלול, סגן יו"ר תנועת פת"ח אמר ב-10 בפברואר כי לא ישאר שום וואקום במקרה שמחמוד עבאס ימות וכי הועד הפועל של אש"פ והמועצה המרכזית שלו ימלאו במהירות את החלל, אלעאלול התעלם מהעובדה כי צפויה התנגדות חזקה של בכירי פת"ח לאפשרות מינויו כיורש זמני של מחמוד עבאס עד לעריכת בחירות.
מוחמד דחלאן, חוסיין א-שיח', ג'בריל רגו'ב, מאג'ד פרג' ותוופיק טיראווי לא יסכימו לקבל את מחמוד אלעלול כמנהיגם החדש,כבר עכשיו יש סימני אלימות המעידים על הצפוי בהמשך, מנגנון הביטחון המסכל של הרש"פ עצר באחרונה חולייה חמושה של אנשיו של תוופיק טיראווי שתכננו לפגוע בבני משפחתו של מאג'ד פרג' במסגרת קרב הירושה.
גורמים בפת"ח מעריכים כי ברגע שמחמוד עבאס ימות או יכנס למצב של נבצרות, ינסו כמה בכירים בצמרת פת"ח, ביחד או כל אחד לחוד, להשתלט בכוח על סמלי השלטון ברמאללה כמו בניין המוקאטעה ותחנות הטלוויזיה והרדיו הרשמיות ברמאללה כדי להפגין שהם ההנהגה החדשה של הרש"פ.
גם תנועת חמאס איננה צפויה להסכים לכך שצמרת פת"ח תתעלם מחוק היסוד הפלסטיני המחייב כי בכיר חמאס, המשמש כיו"ר המועצה המחוקקת(פרלמנט) יהיה יו"ר הרש"פ הזמני עד לעריכת בחירות לנשיאות וההערכה בפת"ח היא שגם חמאס תתערב בקרב הירושה ויתכן שתתמוך באחד מבכירי פת"ח המקורבים אליה  כמו מוחמד דחלאן או מרוואן ברגותי.
הרעיון לפצל את ההנהגה הפלסטינית לשלושה תפקידים כדי לשמור על שקט תעשייתי עד לקיום הבחירות איננו תופס גובה לפי שעה, את הרעיון הגו כמה בכירים בפת"ח והוא גורס כי יש למנות בנפרד, כפתרון של פשרה וכדי למנוע שפיכות דמים, באופן זמני בכירים בצמרת התנועה לתפקידי ראש אש"פ, יו"ר הרש"פ ויו"ר תנועת פת"ח עד שיוכרע מיהו היורש החוקי, מחמוד עבאס מחזיק כיום ב-3 התפקידים האלה.
ישראל וארה"ב אינן אדישות לקרב הירושה הצפוי ולהשלכות האפשרויות שלו על יציבותה של הרש"פ ועל המצב הביטחוני בגדה והן מנסות למצוא פיתרון למצב.
עיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-20 בפברואר כי ארה"ב וישראל פועלות ליצירת מנהיגות פלסטינית חלופית לקראת היום שאחרי מחמוד עבאס.
גורם בכיר המקורב למחמוד עבאס אמר כי בידי הפלסטינים מידע ושמות של המועמדים האפשריים.
המגמה של ישראל וארה"ב איננה להוליך בכוח את מחמוד עבאס הביתה עכשיו, אלא לאפשר לו לפרוש בתהליך טבעי, התקווה שלהן היא כי עם יורשו אפשר יהיה לדון ב"עסקת המאה" של טראמפ.
אחד השמות הבולטים לרשת את מחמוד עבאס הינו הגנרל מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הכללי בגדה, לפרג' יש כוח צבאי חמוש גדול והוא מקובל על השב"כ הישראלי ועל ה-CIA, לפני כחודש ביקרה ברמאללה ראש ה-CIA ג'ינה האספל ולטענת גורמים בפת"ח, אחד הנושאים שבהם דנה בהם עם מאג'ד פרג' היה שאלת הירושה ברש"פ והשמירה על יציבות הרש"פ אחרי לכתו של מחמוד עבאס.
ישראל וארה"ב חוששות מאנדרלמוסיה ביטחונית אחרי מותו של מחמוד עבאס הכוללות מעשי שוד של הבנקים בגדה ע"י קבוצות חמושות וקרבות רחוב בערים הגדולות ובמחנות הפליטים שיביאו בסופו של דבר לחלוקה פיזית של שטחי הגדה לאזורי השפעה של בכירי פת"ח.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי