ניסיון לעצור את הסיוע האיראני

גורמים בחמאס מאשימים כי מצרים האיצה את בניית חומת הבטון באזור רפיח בעקבות חיסול קאסם סולימאני וכדי לסייע לישראל במלחמתה למנוע הכנסת נשק איראני לרצועת עזה.
חמאס חושש מעימות עם מצרים שיביא לסגירת מעבר רפיח והידוק המצור על הרצועה.
בשבועיים האחרונים הגבירה מצרים את קצב בניית חומת הבטון על גבול מצרים עם רצועת עזה באזור רפיח וזאת לקראת השלמת השלב הראשון באורך 3 ק"מ מתוך תוכנית של בניית חומה באורך 14 ק"מ.
גובה החומה כ-6 מטרים ועומקה בתוך האדמה 5 מטרים, מטרתה לעצור חפירת מנהרות והברחת מחבלים ואמצעי לחימה.
על החומה עצמה יבנו גם כמה עשרות נקודות תצפית של הצבא המצרי.
בניית החומה היא חלק מפרוייקט גדול של הצבא המצרי לאבטחת הגבול עם רצועת עזה והקמת אזור ביטחון גדול בסמוך לו, במסגרת זו הרס הצבא המצרי כמעט לחלוטין את הצד המצרי של העיר רפיח ,לאחר שתושביה פונו, והשמיד מאות מנהרות ששימשו להברחת מזון, דלק, אמצעי לחימה ומבוקשים לרצועת עזה וממנה לצפון האי סיני.
בשבוע שעבר נכנסה משלחת של המודיעין המצרי לרצועת עזה לפגישה עם הנהגת חמאס בנושא ישום הבנות ההסדרה עם ישראל, אולם, עפ"י גורמים ברצועה היא סיירה גם באזור רפיח כדי לבחון את סידורי הביטחון על הגבול באזור רפיח בצד הפלסטיני.
בניית חומת הביטחון המצרית החלה כבר לפני שנתיים, תנועת חמאס שהתנגדה כל השנים לבניית החומה נכנעה ללחצים של מצרים והסכימה בסופו של דבר לבנייתה כדי לקבל בתמורה ממצרים הקלות משמעותיות בפתיחת מעבר רפיח,יציאת תושבי הרצועה לחו"ל והכנסת סחורות.
מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, נענה גם לבקשת המצרים להקים רצועת ביטחון באזור הגבול עם מצרים ובה עשרות מצלמות אבטחה וסיורים של כוח אבטחת הגבול של חמאס כדי למנוע עריקת מחבלים מהרצועה והצטרפותם לשורות שלוחת דאע"ש בצפון סיני לצורך לחימה נגד הצבא המצרי.
גורמים בתנועת חמאס אומרים כי עיתוי האצת בניית חומת הבטון המצרית באזור רפיח כעת קשור ישירות לחיסולו של הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" ב"משמרות המהפכה" ופירסום תוכנית "עסקת המאה" האמריקנית.
לדבריהם, המהלך המצרי מתואם מבחינה ביטחונית עם ישראל וארה"ב ומטרתו להדק את החנק על רצועת עזה ולמנוע הברחת אמצעי לחימה מתקדמים איראניים לתוך שטח הרצועה וכניסת מומחים איראניים לשטחה כדי לסייע מבחינה טכנולוגית ומודיעינית לזרוע הצבאית של חמאס.
המצרים לוקחים ברצינות את הסיפורים שהופצו באחרונה גורמים באיראן כי קאסם סולימאני עצמו ביקר בעבר ברצועת עזה ונכנס לתוכה באמצעות אחת המנהרות בצפון סיני, למרות שעד כה אין שום הוכחה לטענה הזו.
מנהיג חמאס אסמעיל הניה ביקר כזכור בטהרן והשתתף בהלוויתו של קאסם סולימאני, אח"כ הוא נועד עם הגנרל אסמעיל קאני וסיכם עמו על הגברת הסיוע הצבאי של איראן לזרוע הצבאית של חמאס כדי לחזקה במאבקה נגד ישראל, הסיוע הזה הכולל אמצעי לחימה מתקדמים אמור להגיע לרצועה בהברחות דרך צפון סיני.
גורמים ברצועה טוענים כי המהלך המצרי הינו צעד ענישה המכוון כנגד חמאס לאחר שמנהיגה אסמעיל הניה הפר את הבטחתו למודיעין המצרי שלא לנסוע לאיראן, לדבריהם, האצת בניית החומה נועדה גם למנוע מעבר פעילים לשעבר בזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה שרוצים להצטרף לשלוחת דאע"ש בצפון סיני.
אין זה סוד שתנועת חמאס מקבלת אמצעי לחימה מתקדמים מאיראן באמצעות מנהרות הברחה מצפון סיני לתוך רצועת עזה, מצרים הצליחה בשנים האחרונות לצמצם באורח ניכר את מספר המנהרות באזור רפיח, אולם עדיין קיימות כמה מנהרות סודיות של הזרוע הצבאית שלא אותרו שמשמשות להכנסת אמצעי לחימה לרצועה.
הקמת חומת הבטון על גבול הרצועה הינה רעיון אמריקני ישראלי שהוצע למצרים עוד בתקופת שלטונו של הנשיא חוסני מובארק אולם רק הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי הוציא אותו אל הפועל.
תנועת חמאס איננה מרוצה בלשון המעטה מהקמת חומת הבטון המצרית באזור רפיח שעלולה לשבש באורח ניכר את הברחות הנשק האיראני עבור הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה אך היא חוששת כי עימות עם מצרים יביא לכך שמצרים תשוב ותסגור את מעבר רפיח לתקופות ארוכות, כפי שעשתה בעבר, ובכך תנתק את הקשר של רצועת עזה לעולם החיצוני.
על פי גורמים בחמאס, הנהגת התנועה ניסתה לשכנע את המודיעין המצרי שבניית החומה היא מיותרת וכי חמאס עושה פעילות ביטחונית אינטנסיבית לאורך הגבול כדי למנוע הברחות לרצועה או הסתננות מחבלים לצפון סיני אך מצרים דחתה את הטענות והסבירה כי שמירת הביטחון הלאומי המצרי היא בעדיפות עליונה.
גורם בכיר בחמאס אמר ב-20 בפברואר לאתר האינטרנט ALMODON.COM  כי "חומת הבטון היא חלק ממערכת ביטחונית אזורית ובינלאומית והיא קשורה לתפקיד הביטחוני של קהיר שרוצה באמצעות הקמת חומת הבטון להראות שהיא עושה את כל הדרוש למניעת הסתננויות והכנסת נשק לרצועת עזה ומניעת הקשרים בין חמאס לאיראן".
גורמים בחמאס אמרו לאתר כי חברה מקומית הקשורה לצבא המצרי היא שעוסקת בבניית חומת הבטון באזור רפיח שממומנת על ידי גורם בינלאומי.
תנועת חמאס מנסה להלך בין הטיפות, היא נמצאת בין הפטיש לסדן, מצד אחד היא איננה יכולה לנתק את הקשר עם איראן שמספקת לה אמצעי לחימה מתקדמים וכסף ומאידך גיסא איננה יכולה להתעמת עם מצרים בנושא הביטחוני על הגבול מחשש שמצרים תטיל עליה סנקציות ותהדק את המצור על הרצועה.
התיאום הביטחוני ההדוק בין ישראל למצרים מכביד מאוד על חמאס, מצרים מסייעת לישראל למנוע הכנסת נשק איראני לרצועה וישראל מסייעת לה בפעילות ביטחונית שקטה נגד שלוחת דאע"ש בצפון סיני,על פי מקורות זרים מטוסי חיל האוויר הישראלי מסייעים לצבא המצרי בתקיפת מטרות של דאע"ש בחצי האי סיני.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי