הממשל מנסה לקדם בחשאי את "עסקת המאה"

ממשל טראמפ מקיים מגעים חשאיים עם הרש"פ ועם תנועת חמאס בניסיון לקדם את "עסקת המאה", מאמציו נכשלו לפי שעה.
יו"ר הרש"פ מעודד מההתפתחויות הפוליטיות האחרונות בישראל ומעריך כי מהפך פוליטי בישראל יקבור את תוכניות הסיפוח של ממשלת הליכוד.
בעוד ישראל עסוקה במאבק הפוליטי הפנימי אחרי התוצאות הסופיות של הבחירות לכנסת, מנסה ממשל טראמפ בחשאי לקדם את תוכנית "עסקת המאה" מול  מדינות ערב המתונות וגם מול הרש"פ ותנועת חמאס למרות ההתנגדות הפלסטינית חסרת התקדים לתוכנית השלום האמריקנית.
מנהיג חמאס אסמעיל הניה הופיע ב-2 במרץ בערוץ הטלוויזיה "אלמיאדין" והטיל "פצצה" מדינית, הוא טען כי ממשל טראמפ ניסה כמה פעמים לפתוח ערוצי הידברות ולקיים פגישות עם נציגי חמאס כדי לקדם את תוכנית השלום האמריקנית.
לטענתו, תנועת חמאס דחתה על הסף את הניסיונות האלה שנועדו לשרת את הנרטיב האמריקני כי "יש על מה לדבר".
הממשל לא הכחיש את דבריו של אסמעיל הניה, דבר שמעיד על כך שארה"ב בלחץ ומנסה לייצר מומנטום כלשהו שיאפשר את קידום תוכנית השלום האמריקנית לאחר שהכריזה על תנועת חמאס כ"ארגון טרור" בינואר 2018  והכניסה את בכיריה אסמעיל הניה, יחיא סינוואר,מוחמד דף, רוחי מושתהא ופתחי חמאד לרשימת הטרוריסטים הבינלאומיים.
נראה שממשל טראמפ מבין כי תנועת חמאס הפכה לגורם אזורי חשוב שאי אפשר להתעלם ממנו ויכול לטרפד את תוכנית השלום כפי שניסתה לטרפד את הסכמי אוסלו באמצעות גל פיגועים גדול בשטחי הגדה ובתוך ישראל עצמה.
גורמים בחמאס אומרים כי הרש"פ איננה הכתובת היחידה של הנהגת העם הפלסטיני, היא נכשלה כשחתמה על הסכם אוסלו ושום הסדר מדיני בין ישראל לפלסטינים לא יכול להתקיים באזור לא הסכמת חמאס. 
"הפצצה" המדינית שהטיל אסמעיל הניה איננה מקרית והיא באה בתום ביקור מדיני חשוב במוסקבה במהלכו נועד מנהיג חמאס עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב וסיכם עמו על דרכי פעולה לטרפד את "עסקת המאה" האמריקנית, הניה חשף את הניסיונות החשאיים של הממשל למגעים עם חמאס כדי להראות לרוסים שאיננו משחק "משחק כפול" ולאותת לממשל טראמפ לחדול מהניסיונות האלה לקדם את תוכנית השלום שלו.
גורמים בחמאס מעריכים כי ממשל טראמפ יהיה מוכן להסיר את תנועת חמאס ומנהיגיה מרשימות הטרור אם תסכים לדון ב"עסקת המאה" בדיוק כפי שעשה מול תנועת טאליבאן שבסופו של דבר הגיע עמה להסכם על הפסקת המלחמה באפגניסטאן לאחר 18 שנים.
הסירוב של חמאס לנהל עם ממשל טראמפ מגעים על "עסקת המאה" צפוי להביא להגברת הלחץ האמריקני על חמאס בזירה הבינלאומית ובמזה"ת באמצעות ישראל ומדינות ערב המתונות:מצרים, סעודיה, עומאן, בחריין ואיחוד האמירויות.
בשבוע הבא יפתח בסעודיה משפטם של 14 פעילים של חמאס שנעצרו באשמת הברחת והלבנת כספים עבור הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה.
מגעים חשאיים מול הרש"פ
דיוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל חשף ב-1 במרץ בראיון לערוץ אל-ג'זירה כי הממשל פתח ערוץ חשאי (Back Channel) בינו לבין הרש"פ והממשלה הפלסטינית ברמאללה בנושא תוכנית השלום האמריקנית.
הרש"פ הכחישה רשמית את הדברים והודיעה כי היא שוללת את התוכנית האמריקנית "מראשיתה ועד סופה".
אולם גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי דבריו של השגריר פרידמן נכונים וכי המגעים בין ממשל טראמפ לבין הרש"פ נעשים באמצעות ערוץ הקשר המיוחד בין הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי, לבין ה-CIA.
ראש ה-CIA, ג'ינה האספל, ביקרה ברמאללה יומיים לפני שהממשל פירסם רשמית את תוכנית השלום שלו, היא נועדה עם  מאג'ד פרג' וביקשה ממנו שישכנע את מחמוד עבאס לדון בתוכנית.
מאז נמשכים המגעים השקטים בין שני הצדדים אך מחמוד עבאס מתמיד בסירובו לנהל משא ומתן על התוכנית.
בארגון חמאס טוענים כי גם סעודיה ואיחוד האמירויות מקיימות, לבקשת ממשל טראמפ, מגעים חשאיים עם הרש"פ כדי לקדם את "עסקת המאה" תוך פיזור הבטחות על סיוע כספי נדיב לרש"פ אם תסכים לדון בתוכנית השלום האמריקנית.
גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי ההתפתחויות האחרונות בזירה הפוליטית בישראל אחרי התוצאות הסופיות של הבחירות מעודדות את מחמוד עבאס כי סופו הפוליטי של ראש הממשלה נתניהו קרוב ונושא הסיפוח של בקעת הירדן וההתנחלויות ירד מסדר היום ברגע שיהיה מהפך פוליטי בישראל.
מחמוד עבאס מייחל גם לשינוי בבחירות לנשיאות האמריקנית בחודש נובמבר, משאת נפשו היא כי המועמד הדמוקרטי ברני סנדרס יבחר לנשיא החדש של ארה"ב, דבר שיקבור סופית את תוכנית "עסקת המאה".
מהפך פוליטי בישראל יביא בהכרח לשינוי היחסים בין ישראל לרש"פ ולאפשרות חידוש המשא ומתן, ממשל טראמפ יאלץ לעדכן ולהתאים את התוכנית שלו לתנאים המדיניים החדשים שיווצרו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי