הניה מאותת לבשאר אסד

מנהיג חמאס אסמעיל הניה מחפש הישגים שיביאו לו ניצחון בבחירות הפנימיות בתנועה והוא מנסה להתפייס עם נשיא סוריה בשאר אסד.
על פי גורמים בחמאס, הנשיא הסורי זועם על מה שהוא מכנה "הבגידה החמורה" של חמאס בסוריה והסיכויים לפיוס עמו קלושים.
מנהיג חמאס אסמעיל הניה מתחיל כבר עתה את קמפיין הבחירות שלו בתוך תנועת חמאס, למרות שהן יתקיימו רק בעוד כחצי שנה, אסמעיל הניה מתמודד על ראשות התנועה מול ח'אלד משעל, שהיה בעבר יו"ר הלשכה המדינית עד 2014.
משעל מייצג את הזרם בחמאס הנתמך ע"י קטאר וטורקיה הסוניות בעוד הניה מייצג את הזרם הנתמך על ידי איראן השיעית.
גורמים בחמאס אומרים כי אסמעיל הניה מנסה לרשום כבר עתה הישגים שיסייעו לו בניצחון בבחירות.
אחת המשימות של אסמעיל הניה היא לנסות ולחדש את הקשרים של התנועה עם משטרו של בשאר אסד בסוריה, אם יצליח בכך הרי שהדבר יחזק את מעמדו בתנועה באופן משמעותי.
פיוס בין חמאס למשטר הסורי ישמח מאוד את איראן ואת הזרוע הצבאית של חמאס אשר מצפה בכיליון עיניים לקבל מאיראן אמצעי לחימה מתקדמים וסיוע כספי, ראשי הזרוע הצבאית מוחמד דף ויחיא סינוואר תומכים באסמעיל הניה ומתנגדים להנהגתו של ח'אלד משעל.
היחסים של תנועת חמאס עם המשטר הסורי עלו על שרטון ב-2011 על רקע מלחמת האזרחים בסוריה, ח'אלד משעל, שהיה באותה התקופה ראש הלשכה המדינית של חמאס, נקלע לעימות עם המשטר הסורי ואיראן על רקע הטבח שעשה בשאר אסד בעשרות אלפי מוסלמים סונים בסוריה, העימות הביא לנתק מוחלט ומשעל העביר ב-2012 את מפקדת חמאס מדמשק לדוחא בירת קטאר.
הסורים טוענים כי הוא העביר את המפקדה מדמשק לדוחא לאחר שקיבל סכום עתק מקטאר,כלומר עבור בצע כסף ולא בגלל מותם של אלפי מוסלמים סונים בקרבות בסוריה.
במסיבת עיתונאים שקיים אסמעיל הניה ב-4 במרץ במוסקבה הוא אותת לנשיא סוריה בשאר אסד כי תנועת חמאס בהנהגתו איננה מתערבת בעניינים הפנימיים של סוריה ואיננה נלחמת לצידם של הארגונים האסלאמיים הסונים נגד הצבא הסורי.
"תנועת חמאס יצאה מסוריה ולא השאירה שם שום זנבות,אין לנו שום מדיניות או החלטה להיות מעורבים בבעייה הסורית,אני מכחיש כי יש לנו לוחמים או "שהידים" של חמאס (בקרבות) באידליב או אפילו לפני אידליב" אמר הניה.
כדי להבהיר את הגישה החיובית של חמאס בהנהגתו כלפי המשטר הסורי שהינו חלק מהציר בראשות איראן הוסיף הניה:
"אנו תומכים באחדות האדמות בסוריות ובכך שהמדינה הסורית תפרוס את ריבונותה על כל האדמות שלה,אנו מאחלים לסוריה יציבות וביטחון ושהיא תחזור למלא את תפקידה הטבעי באזור".
בראיון נוסף שהעניק לערוץ "אלמיאדין", שופרו של חזבאללה,לא הותיר אסמעיל הניה שום מקום לספק והדגיש כי הוא מעוניין בהחזרת הקשר בין תנועתו למשטר הסורי כדי לשתף עמו פעולה נגד "האתגר הציוני".
כל הניסיונות של הנהגת חמאס בראשות אסמעיל הניה בשלוש השנים האחרונות להתפייס עם נשיא סוריה בשאר אסד עלו בתוהו, צמרת המשטר האיראני באמצעות קאסם סולימאני ובסיוע מנהיג חזבאללה חסן נצראללה התערבה אישית בנושא מול הנשיא הסורי אך הוא דחה את כל ניסיונות הפיוס על הסף, על פי גורמים סורים, הוא ראה בהתנהלותו של ח'אלד משעל "מעשה בגידה" חמור בסוריה שגיבתה את תנועת חמאס לאורך כל הדרך וסייעה לה במשך שנים רבות.
להנהגת חמאס הנוכחית יש קשרים הדוקים עם שלטון ההיאתולות בטהרן ועם מנהיג חזבאללה חסן נצראללה, הנתק מהמשטר הסורי מפריע לה להיות חלק מ"ציר ההתנגדות" בראשות איראן.
גורמים בחמאס אומרים כי אסמעיל הניה מוכן להתנצל בפני הנשיא הסורי בשאר אסד על התנהלותה של הנהגת חמאס באותה התקופה ולגלגל את האשמה לפתחו של ח'אלד משעל, אולם, בשאר אסד הינו ערמומי מאוד והוא שומר את הקלפים צמוד לחזה, למודיעין הסורי יש מידע כי ארגון חמאס מעורב בצורה עקיפה בקרבות בסוריה וכי הוא מסייע לארגונים האסלאמיים הסונים הקיצוניים בסוריה שיצאו מרחמה של תנועת "האחים המוסלמים" ונלחמים נגד הצבא הסורי.
המשטר הסורי מכנה את הארגונים האלה במילים "ארגוני טרור".
גורמים בחמאס אומרים כי המשטר הסורי מאשים את חמאס בבחישה בנעשה במחנות הפליטים הפלסטינים בסוריה ובמיוחד בנעשה במחנה פליטים אלירמוק.
כפי שהדברים נראים כעת, ספק רב אם נשיא סוריה בשאר אסד יתרצה ויקבל את דברי החנופה של אמסעיל הניה למרות שהוא מזוהה עם המחנה האיראני.
כרגע שורר נתק מוחלט בין הנהגת חמאס למשטר הסורי והוא צפוי להימשך, ככל הנראה, בשאר אסד רוצה להביא את הנהגת חמאס על ארבע לדמשק ולהשפילה ואחר כך גם להכתיב לה תנאים, ספק רב אם אסמעיל הניה יהיה מוכן לכך, במיוחד לקראת הבחירות על ראשות התנועה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי