קטאר מסייעת לפלסטינים במשבר הקורונה

קטאר היא המדינה הערבית היחידה שהודיעה עד כה על סיוע כספי לפלסטינים במשבר הקורונה.
הדבר מסייע לה לחזק את מעמדה באזור אך אסור לשכוח כי מדובר במדינה התומכת באסלאם הסוני הקיצוני ובאיראן השיעית.
משבר מגיפת הקורונה הפוקד את שטחי הגדה והרצועה מספק לקטאר אפשרות להגביר את מעורבותה באזור באמצעות סיוע כספי לרש"פ ולממשל חמאס ברצועה.
מייד לאחר שפרצה מגיפת הקורונה בגדה, הודיע שליט קטאר השיח' תמים בן חמד על סיוע רפואי דחוף עבור הרש"פ של ציוד רפואי בשווי של 10 מיליון דולר.
ב-22 במרץ אותרו במעבר רפיח שני פלסטינים שנדבקו בנגיף הקורונה לאחר ביקור בפקיסטאן, הם הועברו לבידוד ברפיח אך צמרת חמאס חששה זה רק עניין של זנמן עד שהמגיפה תתפשט ברצועה.
מנהיג חמאס אסמעיל הניה שוחח עם שליט קטאר וביקש את עזרתו ואכן הוא הודיע זמן קצר אח"כ על סיוע כספי קטארי לרצועת עזה בסך 150 מיליון דולר על פני 6 חודשים כדי לסייע במאבק נגד הקורונה.
ב-2 במרץ הודיע השגריר הקטארי מוחמד אלעמאדי, האחראי לסיוע הקטארי לרצועת עזה, כי הועדה שהוא עומד בראשה החלה, על פי הנחיית שליט קטאר, להגיש סיוע של חבילות מזון, מכשירי חשמל ביתיים, מזרונים ושמיכות למאות תושבי רצועת עזה השוהים במרכזי הבידוד שהקים ממשל חמאס מפני מחלת הקורונה.
קטאר היא המדינה הערבית והמוסלמית היחידה שהתגייסה עד כה לסייע באופן מעשי לפלסטינים בגדה וברצועה להתמודד עם משבר הקורונה, תוך מתן דגש לסיוע לרצועת עזה הנתונה במצור.
מנהיג חמאס אסמעיל הניה שוחח גם עם נשיא טורקיה רג'ב טייפ ארדואן שהבטיח לו להגיש כל סיוע אפשרי לרצועה, אולם עד כה לא דווח על שום סיוע שהגישה טורקיה לפלסטינים.
הסיוע הקטארי לרצועת עזה מעורר תגובות נלהבות ברשתות החברתיות בעולם הערבי ובשטחים שמשבחות את העזרה הכספית לתושבי הרצועה.
מאז תום מבצע "צוק איתן" תרמה קטאר סכום של 407 מיליון דולר לשיקומה של רצועת עזה מתוצאות המלחמה, במאי 2018 הודיע שליט קטאר על תרומה של סיוע כספי בסך 480 מיליון דולר לפלסטינים בגדה וברצועה.
קטאר גם משתתפת במימון פרוייקטים הומניטאריים שונים ברצועה בתחום החשמל, המזון ,תשלום משכורות לפקידי הממשלה וסיוע למשפחות נזקקות.
אין ספק שההיענות המהירה של קטאר לסייע  כספית לרש"פ ובעיקר לחמאס ברצועת עזה בתקופת משבר הקורונה מחזקת את מעמדה באזור, בזכות ישראל וחמאס הפכה קטאר לגורם אזורי חשוב המסייע לשמירה על הרגיעה ברצועת עזה.
אולם, אסור לשכוח כי קטאר היא מדינה תומכת טרור שמסכסכת בין המדינת במזה"ת ותומכת בטרור של איראן.
קשה כעת להעריך כמה זמן ימשך משבר הקורונה ומה יהיו ההשלכות הכלכליות שלו על העולם ועל המזרח התיכון, אבל המהלך של קטאר בהחלט מחזק את מעמדה בקרב הפלסטינים.
כל ההתנהלות הקטארית בשנתיים האחרונות ברצועת עזה נועדה להתחנף לישראל ולממשל טראמפ כדי שיגבירו את הלחץ על מדינות ערב המתונות ובראשן מצרים וסעודיה, לבטל את החרם שהטילה "הרביעייה הערבית" עליה ולהתפייס עמה.
מאמצי הממשל בנושא הזה עלו בתוהו,מצרים וסעודיה שמכירות היטב את האופי החתרני של שליט קטאר ותמיכתו בטרור של חמאס ושל "האחים המוסלמים" מסרבות לבטל את החרם.
סביר להניח שכשיחלוף משבר הקורונה תזקוף קטאר לזכותה את הסיוע הכספי שלה לפלסטינים  לשיפור תדמיתה ותבקש שוב מהממשל האמריקני לסייע לה להתפייס עם "הרביעייה הערבית" בטענה שכוונותיה טובות והיא פועלת למען שלום ויציבות במזה"ת.
אולם, צריך לזכור, קטאר מארחת בדוחא מפקדות טרור של חמאס,תנועת "האחים המוסלמים" ופעילים מרכזים של אל-קאעדה, העובדה שסייעה לפלסטינים מבחינה כספית במשבר הקורונה אין פירושה שהיא הפסיקה את תמיכתה בטרור ובחישתה בעניינים הפנימיים של מדינות כמו סעודיה ומצרים, "היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו"?


הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי