חשש לחידוש הטרור מרצועת עזה

ברצועת עזה ובישראל גובר החשש להתפרצות גדולה של מגיפת הקורונה,דבר שעלול להביא לחידוש פעולות הטרור נגד ישראל.
בחמאס מאשימים את ישראל בעיכוב הכנסת הציוד הרפואי לרצועת עזה ובסיכון חייהם של האסירים הביטחוניים.
בסוף השבוע נורתה רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל אשר נפלה בשטח פתוח, לא ידוע אם ארגון חמאס הוא ששיגר אותה או שנתן "אור ירוק" לאחד הארגונים "הסוררים" לשגר אותה, אבל מדובר באות מבשר רעות לגבי ההמשך ובמיוחד לקראת חג הפסח המתקרב.
בכל מקרה, צה"ל פעל נכון ותקף בתגובה מטרות של חמאס ברצועת עזה, שיגור הרקטה בא לאחר רגיעה יחסית מאז פרצה מגיפת הקורונה ומדובר באות מבשר רעות לגבי הכוונות של חמאס אם תתפשט המגיפה ברצועת עזה, כרגע יש בה 9 חולים בקורונה ועוד כ-1700 חולים בבידוד וארגון חמאס טוען רשמית  כי הוא שולט במצב.
אולם, בצמרת הארגון עצמו יש חשש שהמגיפה עומדת להתפרץ במלוא עוזה בקרב יותר מ-2 מיליון התושבים ברצועה, לכן ארגון חמאס מאיץ בנייה של 2 מרכזי בידוד בצפון ובדרום הרצועה שיכילו כ-1000בני אדם כשיחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, מפקח אישית על הפרוייקט.
מטה "צעדות השיבה" הודיע אמש על ביטול "צעדת המיליון" שהייתה מתוכננת ל"יום האדמה" ב-30 במרץ אבל דווקא ביטול ההפגנות על גדר הגבול בגלל נגיף הקורונה ממקד את האפשרות שהטרור יחודש לעבר ישראל בשיטת שיגור הרקטות או הפצמ"רים.
ארגון חמאס טוען כי ישראל מעכבת הכנסת ציוד רפואי לרצועה לטיפול בקורונה למרות שישראל הכניסה מיוזמתה לעזה מאות ערכות לגילוי נגיף הקורונה, בכיר חמאס מחמוד א-זהאר אמר בסוף השבוע כי "חמאס דורש מהאו"ם ללחוץ על הכיבוש הישראלי לאפשר הכנסת ציוד רפואי לטיפול בקורונה".
מנהיג חמאס אסמעיל הניה שוחח אמש מדוחא באמצעות וידיאו קונפרנס עם ניקולאי מלדאנוב, שליח האו"ם למזה"ת, על סכנת התפשטות הקורונה ברצועת עזה וההשלכות הצפויות.
הניה הזהיר מפני הצפוי אם תתפרץ המגיפה בעוצמה ברצועה וקיבל הבטחה כי האו"ם וארגון הבריאות העולמי יעשו הכל כדי לסייע לרצועת עזה להתמודד עם נגיף הקורונה.
בינתיים רכש האו"ם 25 מכונות הנשמה חדשות עבור הרצועה אבל אין מדובר בפתרון רציני, הן יתווספו לכמה עשרות מכונות כאלה שנמצאות בעזה ,חלקן זקוק לתיקון.
מערכת הבריאות ברצועת עזה היא חלשה ואיננה יכולה להתמודד עם התפרצות מגיפת הקורונה בהיקף גדול.
גורמים בחמאס מסרו כי אסמעיל הניה שוחח גם עם מפקדת המודיעין המצרי בקהיר והביע את תודתו על הסיוע המצרי לרצועה להתמודד עם נגיף הקורונה, ישראל העבירה לחמאס מסר באמצעות המודיעין המצרי כי לא תסבול התקפות מרצועת עזה לשטחה אף ספק אם המסר יעזור, חמאס פועל אך ורק על פי האינטרסים של הארגון.
בסוף השבוע הגיעו לרצועת עזה כספי הסיוע הקטארי שיחולקו ל-120 אלף משפחות נזקקות, ארגון חמאס בוחן עכשיו דרכים לחלוקת הכסף באופן שימנע חיכוך והתקהלות של תושבי הרצועה מחשש להידבקות בנגיף הקורונה.
אבל המצב הכלכלי של תושבי הרצועה איננו מבשר טובות, ההסדרה עם ישראל נכנסה להילוך איטי בגלל מגיפת הקורונה.
חמאס עצר את כניסת הפועלים מרצועת עזה לישראל מחשש שיביאו עמם מישראל את נגיף הקורונה לרצועת עזה, בכך נפגעה פרנסתם של אלפי משפחות ברצועה דבר שמגביר את מצוקת התושבים.
בנוסף לכך, בקרב משפחות האסירים הביטחוניים ברצועה יש מתיחות רבה וחשש כי קרוביהם האסורים בבתי הכלא בישראל ידבקו בנגיף הקורונה, באמצעי התקשורת הפלסטינים וברשתות החברתיות משלהבים את הרוחות כי האסירים הביטחוניים נמצאים בסכנת הידבקות, למרות שעד כה לא נדבק בנגיף הקורונה אפילו אסיר ביטחוני אחד.
הנהגת חמאס נמצאת כעת בפני אתגר גדול כיצד להתמודד עם נגיף הקורונה, זהו מבחן אמיתי למנהיגותה מכיוון שהדבר עלול להביא לחיכוך בינה לבין התושבים אם תהיה התפרצות גדולה של המגיפה, התרחיש הזה מסכן גם את ישראל מכיוון שארגון חמאס עלול להסיט את הביקורת ברחוב העזתי על תפקודו לעבר ישראל ולהביא לחידוש ירי הרקטות ופיגועי טרור על גדר הגבול.
כבר עתה חמאס מאשים את ישראל כי המשך המצור מסכן את תושבי הרצועה וכי ישראל מונעת הכנסת ציוד רפואי לעזה ובכך מכין בהדרגה את הקרקע בדעת הקהל הפלסטינית לאפשרות ההסלמה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי