לקראת עסקת חילופי שבויים עם חמאס?

מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר הביע נכונות ל"ויתורים חלקיים" לקראת עסקת חילופי שבויים חדשה בתנאי שישראל תשחרר אסירים ביטחוניים בגלל מגיפת הקורונה.
מצרים מעריכה כי הסיכויים לעסקה חדשה קלושים וכי דברי סינוואר נועדו כדי להשיג מזון וציוד רפואי לרצועה,נראה שחמאס איננו מוכן לוותר על התנאי המוקדם שהציב לגבי העסקה.
ארגון חמאס מנצל את משבר הקורונה כדי לנסות ולהביא לעסקת חילופי שבויים חדשה בתנאיו עם ישראל.
אחרי שתיקה ארוכה בנושא בכל הקשור ל-4 הישראלים המוחזקים בשבי חמאס ברצועת עזה, הופיע מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר ב-2 באפריל באמצעי התקשורת של חמאס והציע מתווה חדש לעסקת חילופי שבויים עם ישראל לאור משבר הקורונה.
ארגון חמאס מכנה את ההצעה של יחיא סינוואר במילה "יוזמה" כדי להראות שהוא זה שיוזם ודואג לשלומם של אלפי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל לאור הסכנה האפשרית שידבקו בנגיף הקורונה.
גורמים בחמאס ברצועה עזה אומרים אין מדובר בעסקה כוללת אלא בשלב ביניים שנועד לשבור את המבוי הסתום במשא ומתן ולהתקדם לעבר עסקת חילופי שבויים כוללת.
חשוב להדגיש כי עד לשעה זו אין שום אינדיקציה לכך שארגון חמאס מוותר בהצעתו החדשה על התנאי המוקדם שהציב, ושמעכב מזה זמן רב את עסקת חילופי השבויים, והוא שחרור עשרות מחבלים של חמאס שנעצרו מחדש על ידי השב"כ אחרי "עסקת שליט" ב-2011 לאחר חזרו לפעילות טרור.
יחיא סינוואר אמר כי "ארגונו מוכן לעשות ויתורים חלקיים בנושא השבויים הישראלים המוחזקים בידיו בתמורה לכך שישראל תשחרר מהכלא אסירים ביטחוניים מבוגרים, חולים ואסירת ביטחוניות כמחווה הומניטארית בגלל מגיפת הקורונה". אולם הוא לא פירט.
חמאס מנסה לגלגל את הכדור למגרשה של ישראל כדי להציג אותה כסרבנית לכל עסקת חילופי שבויים. אולם גורמים ברצועה מעריכים כי סינוואר מתכוון לצעד מקדים של בניית אמון בין שני הצדדים כפי שהיה לפני "עסקת שליט".
באוקטובר 2009 עשתה ישראל צעד בונה אמון ושיחררה מהכלא 20 אסירות ביטחוניות מהכלא, בתמורה לכך מסר חמאס לישראל קלטת וידיאו עדכנית באורך של דקה שבה נראה גלעד שליט בריא ושלם.
הפרשן הפלסטיני העזתי מוצטפא א-צוואף המקורב מאוד לחמאס אמר ב-4 באפריל לאתר "אלח'ליג' און ליין" כי יוזמתו של יחיא סינוואר איננה מדברת על עסקת חילופי שבויים אלא על צעד שיוכיח לישראל באמצעות "מידע ויזואלי או לא ויזואלי" את גורל חייליה המוחזקים בידי חמאס.
הוא הדגיש כי דיבור על עסקה מחייב את שחרור הפלסטינים שנעצרו מחדש אחרי "עסקת שליט".
שאלת גורלם של 4 הישראלים המוחזקים בידי חמאס ברורה מאוד לישראל, על פי גורמי הביטחון, חמאס מחזיק בשני אזרחים ישראלים חיים: אברהם מנגיסטו והישאם א-סייד וב-2 גופות של חיילי צה"ל אורון שאול והדר גולדין ז"ל שנפלו במהלך מבצע "צוק איתן", אולם, חמאס מנסה לייצר עמימות בכל הקשור לגורל כל ארבעת השבויים כדי לגבות מחיר מישראל בתמורה למסירת מידע על גורלם.
מצרים חוזרת לתפקיד המתווך
מצרים חזרה להיות המתווך העיקרי בין ישראל לחמאס בנושא השבויים הישראלים כפי שהייתה ב "עסקת שליט" ב-2011.
בעקבות דבריו של יחיא סינוואר פנו גורמי הביטחון בישראל למודיעין המצרי כדי לברר מה מסתתר מאחורי דבריו על נכונותו "לעשות ויתורים חלקיים".
העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-5 באפריל כי ישראל התייעצה עם מצרים האם אפשר לחדש את המשא ומתן על עסקת חילופי שבויים בתמורה לציד רפואי ומוצרי מזון שתעביר ישראל לרצועת עזה והאפשרות לשחרר כמה אסירים ביטחוניים מבוגרים ונשים מהכלא באופן כללי מבלי להתחייב ספיציפית לשחרר את האסירים הביטחוניים שחמאס מעוניין בשחרורם.
הגורמים שעימם שוחח העיתון העריכו באזניו כי קלושים הסיכויים לעסקת חילופי שבויים בעיתוי הנוכחי בגלל המצב הקשה (משבר הקורונה) וכי הצהרות יחיא סינוואר נועדו בבסיסן להשיג הקלות בכל הקשור לתנאי החיים ברצועת עזה.
בכיר חמאס יחיא מוסא אמר לאתר "אלח'ליג' און ליין" ב-4 באפריל כי יוזמתו של יחיא סינוואר בעניין עסקת חילופי השבויים באה כתוצאה מהמצב הקשה והמסובך בבתי הכלא בישראל והחשש שמגיפת הקורונה תדביק את האסירים.
קיים חשש כבד כי חמאס מנסה למלכד את ישראל ולהציגה כמי שאיננה מוכנה לעשות מחווה הומניטארית ולשחרר אסירים מבוגרים וחולים שחייהם בסכנה בגלל נגיף הקורונה מבלי שהוא מגמיש את דרישותיו,יחיא סינוואר מייצר "עמימות בונה" שאין בהכרח מאחוריה התגמשות בעמדותיו שיכולה לפרוץ את המבוי הסתום במשא ומתן, המצרים אינם תולים תקוות בדבריו של יחיא סינואר על נכונותו לעשות "ויתורים חלקיים" ורואים בכך משחקי מילים כדי שהוא יוכל למשוך באף את ישראל ולהשיג מזון וסיוע רפואי ממנה עבור רצועת עזה.
לכן, ההערכה היא שרק אם חמאס יהיה מוכן להתגמש בנושא התנאי המוקדם שהציב לגבי שחרור עצורי "עסקת שליט" ניתן יהיה להתקדם לקראת עסקה, ישראל צריכה לשמוע דברים ברורים מאוד בעניין הזה מהמתווך המצרי.
הקמת ממשלה חדשה בישראל, במיוחד אם תהייה זו ממשלת חירום, יכולה לסייע במתן תשובה חיובית וברורה לחמאס על נכונות להתקדם לקראת עסקת חילופי שבויים אם אכן הוא מוכן יהיה להגמיש את דרישותיו.
מוקדם מדי לגלות אופטימיות כל עוד העמדות של חמאס נותרו מעורפלות ולא ברור אם הוא מוכן לוותר על התנאי המוקדם שהציב לקידום העסקה.
.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי