החלטה חשובה למלחמה בטרור

הכרזת גרמניה על חזבאללה כארגון טרור היא החלטה חשובה ומכה קשה לארגון ולאיראן שמצמצמת את חופש הפעולה שלהם באירופה.
גרמניה נכנעה ללחצי ארה"ב וישראל ויש להמשיך בלחץ על שאר מדינות אירופה כדי שילכו בעקבותיה של גרמניה בכל הקשור לחזבאללה.
ההחלטה של גרמניה להכריז על ארגון חזבאללה כ"ארגון טרור" היא החלטה חשובה במאבק העולמי נגד הטרור.
גרמניה הפנימה כי בתוכה צומח "גיס חמישי" שפועל בשירותה של איראן ופוגע בביטחונה הלאומי.
חזבאללה משתמש בגרמניה כבסיס להתארגנות באירופה הכולל רכישת נשק, זיוף מסמכים, איסוף מודיעיני, הברחות והלבנת כספים.
החלטת ממשלת גרמניה התקבלה בעקבות לחץ של ארה"ב וישראל לאחר שישראל גם סיפקה לגרמניה מידע מודיעיני על פעילות הטרור של חזבאללה בתחומיה.
על פי גורמים מדיניים בירושלים, המוסד הישראלי העביר לגרמניה מידע על רשת להלבנת כספים של חזבאללה, תאי טרור ומעבדה ליצור חומרי נפץ.
המידע הזה היה אחד הגורמים ששיכנע את הגרמנים לצאת בהכרזה אשר באה 5 חודשים אחרי החלטת הפרלמנט הגרמני בנושא, בישראל מקווים שמדיניות נוספות באירופה ילכו בעקבותיה של גרמניה וישנו את מדיניותן כלפי ארגון חזבאללה.
גרמניה ביטלה למעשה את ההפרדה בין הזרוע הצבאית של חזבאללה לזרוע המדינית והיא מתייחסת לכל הארגון כ"ארגון טרור".
בעבר אסרה גרמניה רק על הפעילות של הזרוע הצבאית של חזבאללה לפעול בתחומיה אולם, הלחץ האמריקני-ישראלי עשה את שלו וגרמניה החליטה בקיץ האחרון לאסור גם על הפעילות המדינית של הארגון.
שר הפנים הגרמני הורסט זהופר פירסם ב-30 באפריל צו האוסר על פעילות החזבאללה בגרמניה והורה על סגירה של ארבע אגודות המזוהות עם חזבאללה והפועלות ברחבי גרמניה.
הוא נימק את החלטתו בכך שארגון חזבאללה אחראי למותם של מאות אנשים בפעולות טרור ברחבי העולם ושם לו כמטרה להשמיד את מדינת ישראל, לדבריו, חזבאללה  פועל נגד האינטרס העליון של גרמניה והמחוייבות לקיומה ולביטחונה
של ישראל.
המשטרה הגרמנית פשטה על אגודת הצדקה האסלאמית בברלין, על מרכז האימאם אלמהדי במונסטר ועל מסגד אלמוצטפא בברמן.
בנוסף פשטה המשטרה הגרמנית על מרכז המהגרים  הלבנונים בדורטמונד במערב גרמניה.
המרכזים האסלאמיים האלה היו תחת מעקב מודיעיני של המשטרה ונראה כי החקירה תביא גם למעצרים.
החקירה מתמקדת בקשר של המוסדות האלה לרשת הטרור הבינלאומית באמצעות איסוף תרומות, גיוס פעילים והכנת תשתית לוגיסטית.
על פי הערכות מודיעיניות, בגרמניה פועלים יותר כ-1050 בני אדם הקשורים לפעילות של חזבאללה.
נראה כי עיתוי ההכרזה על חזבאללה כארגון טרור קשור כנראה גם ל"יום ירושלים" שאותו מציינים איראן וחזבאללה ב-16 במאי ולרצון הגרמני למנוע את הפעילות הקשורה בו על אדמת גרמניה.
אירוע "יום ירושלים" בברלין צויין בשנים קודמות בתהלוכות שבהן הונפו  דגלי חזבאללה וכרזות אנטי ישראליות.
פעילות הטרור של חזבאללה באירופה
האיחוד האירופי החליט ב-2013 להכניס את הזרוע הצבאית של חזבאללה לרשימת הטרור בגלל הפיגוע באוטובוס התיירים בבורגס בבולגריה ב-יולי 2012.
בפיגוע נרצחו 5 ישראלים ונהג אוטובוס בולגרי והוא בוצע באמצעות פצצה מתוחכמת שהופעלה מרחוק ע"י 2 מחבלים של חזבאללה.
כמו כן בגלל מעורבות חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה והיותו שלוחה מבצעית של איראן.
שירות המודיעין הצ'כי (BIS) הוריד באוקטובר 2018 שרתים ששימשו את פעילי חזבאללה נגד משתמשים שונים בעולם ברשתות חברתיות באמצעות החדרת תוכנות זדוניות.
שר החוץ ההולנדי סטף בלוק חשף בינואר 2019 כי בידי ארצו מידע מוצק לפיו איראן מעורבת ברצח 2 גולים איראניים ממוצא הולנדי על אדמתה באמצעות גורמי פשיעה הולנדים הקשורים לחזבאללה הלבנוני לביצוע ההתנקשויות, חזבאללה מקיים בהולנד קשרים עם גורמי פשיעה הולנדים ועוסק בסחר בסמים.
משרד האוצר של בריטניה הכריז בחודש ינואר השנה על כל ארגון חזבאללה כארגון טרור, זאת לאחר שעד אז בוצעה הפרה בין הזרוע הפוליטית לבין הזרוע הצבאית של הארגון.
במסגרת החקיקה הבריטית נגד ארגוני הטרור הוקפאו כל נכסיו של חזבאללה בבריטניה בעקבות הכנסתו לרשימת הארגונים שהוצאו מחוץ לחוק.
ההכרזה הגרמנית על חזבאללה כארגון טרור הינה מכה גדולה לארגון ולאיראן.
הגדרתו של חזבאללה כארגון טרור בגרמניה מצמצמת את חופש הפעולה של איראן באירופה בתחום הטרור כשהיא מסתתרת מאחורי גבו של חזבאללה.
הסנקציות הגרמניות הן נגד חזבאללה אך המסר מופנה לעבר איראן.
גרמניה מצטרפת בהודעה על חזבאללה כארגון טרור לחזית העימות עם חזבאללה, צריך לזכור כי גרמניה היא חלק מכוח יוניפ"יל המורחב בלבנון והיא גם תיווכה בעבר בין ישראל לארגון חזבאללה בנושא השבויים הישראלים.
ארה"ב,ישראל, סעודיה ותימן בירכו על ההודעה הגרמנית כי חזבאללה הינו ארגון טרור בעוד איראן וארגוני הג'יהאד האסלאמי והחזית העממית גינו אותה.
האופן שבו הגנה איראן על חזבאללה הינו מעניין,עלי כדח'דאי דובר המועצה לשמירה על החוקה האיראנית אמר ב-2 במאי כי הכרזת גרמניה על חזבאללה כארגון טרור היא הפרה של החוק הבינלאומי וזכויות האדם וכי דמם של לוחמי חזבאללה הלבנוני הוא שמנע את הגעת הטרוריסטים של דאע"ש לבירות אירופה.
ההשפעה על לבנון
חזבאללה שומר על שתיקה, ההודעה הגרמנית פורסמה בזמן שהארגון עסוק בקרב הפנימי שלו נגד ריאד סלאמה, נגיד הבנק המרכזי בלבנון, שאותו הוא מנסה להדיח מתפקידו בגלל שיתוף הפעולה שלו עם הסנקציות האמריקניות נגד הפעילות של חזבאללה בבנקים הלבנונים.
חזבאללה מנהל מלחמה נגד מערכת הבנקאות הלבנונית כדי למוטט אותה ולהשתלט על כלכלת לבנון ולרתום אותה לאג'נדה האיראנית.
ההכרזה הגרמנית על חזבאללה כארגון טרור באה זמן קצר לאחר שממשלת לבנון אישרה את התוכנית הכלכלית החדשה שלה, האם היה בכך מסר אמריקני-גרמני לממשלת לבנון לגבי קשריה עם ארגון חזבאללה?
ממשלת לבנון מקווה שהתוכנית הכלכלית החדשה תחלץ את לבנון מהמשבר הקשה, היא מתכננת לפנות לעזרה לקרן המטבע הבינלאומית, לבנון זקוקה לסיוע כספי בינלאומי כדי להיחלץ מהקריסה הכלכלית.
אולם, קרן המטבע הבינלאומית הציבה תנאים ללבנון לצורך הענקת הסיוע,למשל, ממשלת לבנון נדרשת להדק את הפיקוח על מעברי הגבול כדי למנוע הברחות, זה בדיוק מנוגד למה שחזבאללה רוצה, הוא השולט במעברים ורוצה למוטט את מערכת הבנקאות הלבנונית ולהעביר את הכלכלה הבנקאית לכלכלת מזומנים כדי שיוכל להלבין כספים, להתחמק מהסנקציות האמריקניות ולפתח את תעשיית ההברחות.
ההערכה היא שהיחסים בין גרמניה לבין הזרוע המדינית של הארגון יתנתקו בעקבות ההודעה הגרמנית החדשה, גרמניה מוותרת בכך על תפקידה ההיסטורי כגורם מתווך בין חזבאללה לישראל שנעשה באמצעות המודיעין הגרמני.
מה שניתן ללמוד עוד מהפרשה הוא שלחצי ארה"ב וישראל על גרמניה להכריז על כל הזרועות של ארגון חזבאללה כארגון טרור נשאו פרי, זהו תקדים חשוב וצריך להפעיל את אותם הלחצים על שאר מדינות אירופה ללכת בעקבותיה של גרמניה בכל הקשור לחזבאללה.
אחת המדינות הבעייתיות היא צרפת שרואה את עצמה כמי שנותנת חסות ללבנון, ארגון חזבאללה מהווה חלק חשוב במארג הפוליטי בלבנון שמשפיע על המדיניות שלה ועל המצב החברתי הפנימי וצרפת איננה מוכנה לצאת לעימות נגדו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי