ביקור אסמעיל קאא'ני בבגדאד

הגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" האיראניים ביקר פעם נוספת בבגדאד ונפגש עם בכירים עיראקיים וראשי מליציות "אלחשד א-שעבי".
הביקור התקיים לקראת שיחות הדיאלוג האסטרטגי בין ארה"ב לעיראק במחצית החודש.
איראן ממשיך לבחוש במצב בעיראק גם לאחר חיסולו של קאסם סולימאני,מפקד כוח "קודס" ב"משמרות המהפכה" האיראניים ולאחר מינוי ראש ממשלת עיראק החדש מוצטפא כאט'מי.
אסמעיל קאא'ני, המפקד החדש של כוח "קודס" ויורשו של קאסם סולימאני, הגיע בשבוע שעבר לביקור של יומיים בבגדאד, היה זה ביקורו השני של קאא'ני בבגדאד מאז שנכנס לתפקידו.
על פי גורמים עיראקיים,הפעם הוא ביקש אישור כניסה מראש לעיראק ונכנס במסגרת משלחת רשמית בראשות שר האנרגיה האיראני רידא ארדכאניאן.
אסמעיל קאא'ני מבוקש על ידי ארה"ב ומופיע ברשימת פעילי הטרור האמריקנית.
על פי דיווח בעיתון "אלאח'באר" הלבנוני ב-6 ביוני, הוא נפגש עם בכירים בממשל העיראקי וגם עם מנהיגי השיעים בעיראק לשמוע את דעתם על תפקידה של איראן בעיראק.
בפגישה עם ראשי מליציות "אלחשד א-שעבי" הוא התייחס לטענות שנשמעו כי כוח "קודס"רוצה שמליציות "אלחשד א-שעבי" בעיראק יהיו נאמנות לו ותחת פקודתו ואמר כי כי  "אלחשד א-שעבי" הוא עיראקי ושייך להנהגה השיעית בעיראק.
איראן תומכת במליציות "אלחשד א-שעבי", הבהיר אסמעיל קאא'ני, אך איננה רוצה להיות מעורבת בסכסוכים הפנימיים בין המליציות.
על פי הדיווח, הוא טען כי איראן גם איננה מעוניינת להיות מעורבת בעניינים הפנימיים של עיראק, הוא אמר כי בחירתו של ראש הממשלה העיראקי החדש מוצטפא כאט'מי איננה בחירה איראנית אלא בחירה של הכוחות הפוליטיים בעיראק וכי הצלחתו בתפקיד היא לטובת שתי המדינות.
ביקורו של אסמעיל קאא'ני קשור ישירות לדיאלוג האסטרטגי בין ארה"ב לעיראק שאמור להיפתח ב-15 בחודש בנושאים מדיניים, כלכליים וביטחוניים.
ראש הממשלה העיראקי מוצטפא כאט'מי מוביל רשמית מדיניות כי הוא איננו רוצה שעיראק תהפוך לשדה מערכה בין ארה"ב לאיראן.
איראן ממשיכה לדבוק בעמדה שיש לגרש את הכוחות האמריקנים מעיראק והיא שהובילה להחלטה של הפרלמנט העיראקי בנושא לאחר חיסולו של קאסם סולימאני.
נראה כי אסמעיל קאא'ני משנה את המדיניות של קודמו, הגנרל קאסם סולימאני, ומציג את עצמו כמי שבא לייעץ ולפייס בין המחלוקות ולא כמי שבא להכתיב את המדיניות.
כמה פרשנים בעולם הערבי לא פוסלים את האפשרות כי איראן רואה בעיראק את מי שתגשר בינה לבין ארה"ב כדי להגיע להבנות וחלוקת ההשפעה בעיראק, מוצטפא כא'טמי נבחר לתפקיד ראש הממשלה בהסכמה אמריקנית ואיראנית ושני הצדדים נמנעו מלטרפד את מינויו.
פרשנים אחרים לעומת זאת מעריכים כי ביקורו של אמסעיל קאא'ני בבגדאד נועד להכתיב להנהגה העיראקית את המדיניות לקראת פתיחת הדיאלוג האסטרטגי בין עיראק לארה"ב כדי לשמור על האינטרסים האיראניים בעיראק.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי