השיקול האסטרטגי של מלך ירדן

עבדאללה מלך ירדן  יתקשה להגיב בצעדים חריפים נגד ישראל בעקבות מהלך סיפוח ישראלי שמתואם היטב עם ממשל טראמפ.
האינטרס הירדני הוא לשמור על הסכם השלום עם ישראל שמבטיח את המשך התמיכה הישראלית במשטר ההאשמי.
שר החוץ הירדני איימן צפדי ממשיך בקמפיין הבינלאומי נגד כוונות הסיפוח של ישראל בגדה בעוד ירדן נאבקת במגיפת הקורונה ובמשבר הכלכלי הקשה הפוקד אותה.
עבדאללה מלך ירדן נתון בלחץ רב נוכח כוונות הסיפוח של ישראל בגדה והחשש כי יאבד את המעמד המיוחד שיש לו בירושלים,על פי הסכם השלום עם ישראל מ-1994 (הסכם "ואדי ערבה") כאפוטרופוס של המקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות.
העיתון הסעודי "דאר אלחיאת" דיווח ב-18 ביוני כי המלך עבדאללה שוחח עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, עם מלך בחריין השיח' מוחמד בן עיסא ועם יורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד והדגיש כי המעמד המיוחד של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים הינו "זכות ריבונית" שהיא לא תוותר עליה.
על פי הדיווח, הוא הזהיר כי כל פגיעה במעמדה יביא לפרץ של זעם באזור כולו.
לעזרתו של עבדאללה מלך ירדן נחלץ מחמוד אלהבאש, יועצו של יו"ר הרש"פ, אשר אמר לעיתון כי הפלסטינים דבקים בהסכם שחתמה הרש"פ עם המלך עבדאללה ב-2013 כי ירדן תישאר האפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים עד להקמתה של המדינה הפלסטינית וכי מעמדה לא יפגע.
גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי המלך עבדאללה עשה טעות גדולה בחודש אוקטובר שעבר בנושא המובלעות הישראליות בצופר ובנהרים, הוא נכנע לדעת הקהל הירדנית ודחה את בקשת ישראל להגיע להסדר נוסף שיאריך את תקופת החכירה שלהן.
לדבריהם, הוא יכול היה להשתמש בנושא הזה כקלף מיקוח מול ישראל בנושא סיפוח בקעת הירדן.   
המלך עבדאללה מפריח אזהרות ואיומים לכל עבר עבר, מול ישראל ומול מדינות ערב כדי שלא ישללו ממנו את מעמדה המיוחד של ירדן בירושלים, הראיון שהוא העניק לפני כ-3 שבועות לעיתון הגרמני "דר שפיגל" שבו הזהיר מפני "התנגשות גדולה" אם ישראל תבצע סיפוח שטחים בגדה, נועד לעורר גם את האיחוד האירופי כדי שיתמוך בעמדתה של ירדן.
ירדן הצליחה לגייס לצידה את ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים האמריקני שהביעה את התנגדותה לסיפוח שטחים בגדה, היא ביקרה בירדן בחודש אוקטובר האחרון ושם שמעה את הטיעונים הירדנים נגד תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, המועמד הדמקורטי לנשיאות ג'ו ביידן כבר הודיע על התנגדותו למהלך הסיפוח ולכל צעד חד צדדי.
הירדנים תולים עכשיו תקוות בדברים שאמרה בסוף השבוע שעבר קיילי קראפט, שגרירת ארה"ב באו"ם כי "ארה"ב משקיעה מאמצים מול נציגי הקוורטט וחברות מועצת הביטחון של האו"ם כדי להביא לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים שנפסק ב-2014".
טורקיה כבר הביעה תמיכה במעמדה של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים, הירדנים מודאגים מהשתיקה המצרית, מצרים קשורה לסעודיה ולאיחוד האמירויות שתומכות בחשאי בכך שסעודיה תקבל דריסת רגל בהר הבית, לסעודיה יש יתרון דתי על ירדן ,למרות שהמשפחת ההאשמית רואה עצמה כצאצא של הנביא מוחמד, מכיוון שסעודיה היא האפוטרופוס של 2 המקומות הקדושים לאסלאם מכה ומדינה.
היריבות הדתית הזו בין  המשפחה ההאשמית למשפחת סעוד משחקת לידיה של ישראל שיכולה, במקרה שירדן תבטל או תקפיא את הסכם השלום עם ישראל, להעניק לסעודיה דריסת רגל בהר הבית.
התרחישים הצפויים במקרה של סיפוח
קיימים 3 תרחישים עיקריים לתגובה הירדנית למקרה שישראל תספח שטחים בגדה, אם הסיפוח יעשה בשלבים ועל פני תקופה של כמה חודשים  הדבר יקשה על ירדן לנקוט בצעדים דרסטים מול ישראל.
א.החזרת השגריר מתל אביב והקפאת הסכם השלום.
ב. ביטול הסכם הגז עם ישראל.
ג. ביטול הסכם השלום.
קשה מאוד לירדן לבטל את הסכם השלום עם ישראל ולחזור למצב של עויינות,יש בין שתי המדינות שיתוף פעולה ביטחוני הדוק לצורך המלחמה בטרור והן חולקות גבול משותף ארוך שיש לשמור עליו משני צדיו.
בתרחיש כזה, ירדן תתקשה מאוד לקיים קשר עם הרש"פ מכיוון שכל תנועה מרמאללה לעמאן ולהיפך תהיה מותנית באישור ביטחוני מישראל.
לגבי הסכם הגז בין 2 המדינות, הפרלמנט הירדני קיבל החלטה לבטל את ההסכם, אך בית המשפט החוקתי בירדן קבע אחרת, בחודש שעבר, כי ההסכם ישאר בתוקף מכיוון שביטולו סותר את הצרכים והאינטרסים של הממלכה,מה עוד שנוכח נזקי הקורונה, ירדן זקוקה להסכם הזה.
קשה מאוד להעריך באילו צעדים ינקוט המלך עבדאללה השונה מאוד מאביו המלך חוסיין אשר ידע להתנהל בחוכמה מול ישראל ולשמור בחשאי על האינטרסים של 2 המדינות, אם ישראל תקבל גיבוי מלא מהנשיא טראמפ למהלך הסיפוח הדבר יגביל את מרחב התגובה של המלך שתלוי מאוד בסיוע האמריקני.
לכן, חשוב מאוד שכל מהלך סיפוח ישראלי יעשה בתיאום מלא אם ממשל טראמפ.
עבדאללה המלך מסוחרר מהתמיכה העממית שקיבל לאחר שדחה את בקשת ישראל בעניין הסכם החכירה של המובלעות הישראליות בצופר ובנהרים ולא הסכים להאריכו.
המלך עבדאללה ירש את הסכם השלום עם ישראל מאביו ולא ברור אם הוא יוכל לגלות מנהיגות וראייה אסטרטגית כדי לעבור בשלום את מהלך הסיפוח הישראלי.
סעיף 29 של הסכם השלום בין ישראל לירדן קובע שיש לפתור בדרך של משא ומתן את המחלוקות בין 2 המדינות.
המלך עבדאללה מסתכן בכך שאם יבטל את הסכם השלום עם ישראל, ירדן תאבד את מעמדה המיוחד בירושלים כאפוטרופוס של המקומות הקדושים ובכך יפגעו מעמדה ויוקרתה של המשפחה ההאשמית והיא גם עלולה להפסיד את המים שהיא מקבלת מישראל.
תוכנית "עסקת המאה" האמריקנית לא פגעה במעמדה המיוחד של ירדן בהר הבית, לכן יש לקוות שאיומי המלך הירדני הם בבחינת "מס שפתיים" בלבד לפלסטינים.
בסך הכל, המלך עבדאללה מוגבל באפשרויות התגובה שלו על מהלכי הסיפוח הצפויים של ישראל.
עכשיו צריך לראות אם המלך יפעיל את השיקולים האסטרטגיים הנכונים שאביו, המלך חוסיין, התברך בהם וששמרו בהצלחה על שלטונו במשך עשרות שנים.
לא כדאי למלך עבדאללה לצאת לעימות מדיני אמיתי עם ישראל, הוא רק יפסיד ממנו, ישראל שמרה בגלוי ובחשאי על המשך שלטונה של השושלת ההאשמית בירדן בתקופות הכי קשות, ראה "ספטמבר השחור" ב-1970, לא כדאי לו לאבד את התמיכה הישראלית.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי