האם ארה"ב תיסוג מעיראק?

שיחות הדיאלוג האסטרטגי בין ממשלת עיראק החדשה לממשל טראמפ החלו אך לא נקבע שום תאריך לנסיגת צבא ארה"ב מעיראק.
ההערכה היא כי הנשיא טראמפ לא יסיג את הכוחות לפני הבחירות בנובמבר מחשש לנזק פוליטי,וכי גם לאחריהן הממשל יסתפק בצמצום הכוחות בלבד.
איראן לא מרפה ממטרתה לסלק את כוחות צבא ארה"ב מעיראק,על פי דיווחים מעיראק, לפנות בוקר נורו 2 רקטות לעבר שדה התעופה בבגדאד לעבר קבוצה של חיילים אמריקנים שפעלו באזור, לא דווח על נזק או נפגעים.
זוהי ההתקפה ה-3 במספר על חיילי צבא ארה"ב מאז החלו שיחות הדיאלוג האסטרטגי בין עיראק לארה"ב.
ב-10 ביוני התקיים בבגדאד הסבב הראשון של הדיאלוג האסטרטגי בין ממשלת עיראק החדשה לממשל טראמפ, את הדיאלוג הזה יזם בחודש אפריל שר החוץ האמריקני מייק  פומפיאו וראש הממשלה העיראקי דאז עאדל עבד אלמהדי הסכים לו.
מאז התחלפה הממשלה בעיראק ובראשה עומד כיום מוצטפא כאט'מי, ראש המודיעין העיראקי לשעבר, שמוסכם על ארה"ב ואיראן כאחד.
לפני הסבב הראשון של שיחות הדיאלוג האסטרטגי בבגדאד ביקר בבירה העיראקית אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" החדש ויורשו של הגנרל קאסם סולימאני, על פי גורמים עיראקים הוא הפעיל לחץ על ממשלת עיראק כי הנושא העיקרי בדיאלוג עם ארה"ב צריך להיות הסגת כל הכוחות הזרים בעיראק ובראשם צבא ארה"ב.
מייד לאחר חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני בשדה התעופה בבגדאד על ידי האמריקנים בתחילת השנה, קיבל הפרלמנט העיראקי החלטה כי כל הכוחות הזרים בעיראק יסוגו ממנה לאלתר, למרות הלחץ של איראן  ושל הכוחות הפרו איראניים בעיראק, הנשיא טראמפ איננו ממהר לשם מקום, הצבא האמריקני צמצם את כוחותיו בעיראק וריכז אותם בשני בסיסים: בעין אלאסד במחוז אנבאר ובבסיס א-תאג'י באזור בגדאד.
צרפת ובלגיה, לעומת זאת כבר פינו את כל כוחות הצבא שלהן מעיראק.
בעוד איראן והכוחות השיעים דוחפים לנסיגה מהירה של צבא ארה"ב  מעיראק, דורשים הכוחות הסונים והכורדים בעיראק כי הצבא האמריקני ישאר במדינה, בתוך בסיסים של הצבא העיראקי, וימשיך לסייע  לה להילחם בכוחות דאע"ש.
לקראת פתיחת הסבב הראשון של דיוני הדיאלוג האסטרטגי בין ארה"ב לעיראק, דרש ארגון "גדודי חזבאללה" בעיראק כי במשלחת העיראקית לשיחות ישולב נציג של מליציות "אלחשד א-שעבי" אך ממשלת עיראק  התעלמה מהבקשה.
בתום שיחות הסבב הראשון הודיע ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי כי הכוחות האמריקנים יסוגו מעיראק ויסגרו את בסיסיהם בלוח זמנים מוגדר,אולם ההודעה המשותפת של שתי הממשלות שמרה על עמימות ונאמר בה כי "ארה"ב תמשיך בחודשים הקרובים להפחית את מספר הכוחות שלה בעיראק".
עצם קיום הדיאלוג האסטרטגי בין הממשל האמרקיני לממשלת עיראק נחשב להישג של ראש הממשלה החדש מוצטפא כאט'מי, הסבב הראשון התקיים בבגדאד והמשך הדיאלוג יתקיים בחודש הבא בוושינגטון.
בראש הצוות העיראקי לשיחות עמד מנכ"ל משרד החוץ העיראקי עבד אלמאלכ מוצטפא ובראש הצוות האמריקני דיוויד הייל תת מזכיר המדינה לעניינים מדיניים.
נכון לשעה זו אין שום לוח זמנים אמריקני לנסיגת צבא ארה"ב מעיראק, על פי גורמים עיראקיים, הצוות האמריקני הבהיר בשיחות כי ארה"ב מכבדת את הריבונות העיראקית ואיננה רוצה להקים בסיסי קבע בעיראק או שתהייה לה נוכחות קבועה בה.
עוד נאמר כי ארה"ב מוכנה לצמצם את הכוחות הצבאיים שלה בעיראק אך היא רואה במלחמה בכוחות דאע"ש בעיראק אינטרס אסטרטגי של שתי המדינות, הצוות העיראקי הדגיש כי עיראק מחוייבת לשמור על ביטחונם כל כל הכוחות הזרים שהגיעו לעיראק כדי לסייע לצבא ולמשטרה העיראקים להילחם בכוחות דאע"ש.
איראן מתנהלת בזהירות מול האמריקנים בעיראק ויש לציין כי מאז שמונה ראש הממשלה החדש מוצטפא כאט'מי לתפקידו מגלות כל המליציות הפרו איראניות המעוגנות במסגרת "אלחשד א-שעבי" איפוק יחסי ביחס לכוחות הצבא האמריקני בעיראק למרות שהאמריקנים חיסלו את מנהיגה עבד אלמהדי אלמוהנדס ביחד עם קאסם סולימאני, אולם ההתקפות על צבא ארה"ב בעיראק לא פסקו והן נמשכות
ראש הממשלה העיראק מוצטפא כאט'מי מצליח בינתיים להלך בשדה המוקשים המדיני מול איראן וארה"ב כאחד והוא זוכה לתמיכת המערכת הפוליטית העיראקית, אולם יש ציפייה איראנית ועיראקית-שיעית ממנו להביא ליציאה מוחלטת של צבא ארה"ב מעיראק, האיראנים רוצים את השגת היעד הזה במהירות כדי להראות שהם נקמו את מותו של קאסם סולימאני וסילקו את ארה"ב מעיראק.
הנשיא טראמפ איננו ממהר, ברור שלא תהייה שום נסיגה אמריקנית משמעותית מעיראק לפני הבחירות לנשיאות בחודש נובמבר, נראה כי טראמפ חושש כי הדמוקרטים בארה"ב ינצלו כל נסיגה כזו כדי לנגח אותו, הממשל מחפש דרך לשמור על  האינטרסים האסטרטגים שלו בעיראק שנחתמו בזמנו בהסכם בין הנשיא בוש לראש הממשלה העיראקי נור אלמאלכי ב-2008.
טראמפ מושך זמן, הדיאלוג האסטרטגי עם עיראק עוסק גם בנושאים נוספים כמו המשבר הכלכלי בעיראק ודרכים לסייע לכלכלה העיראקית להתאושש ולקבל סיוע  מהבנק העולמי ומקרן המטבע הבינלאומית.
בינתיים יש לעיראקים הישג קטן, הצוות האמריקני לשיחות הבטיח כי ארה"ב תחזיר לעיראק את הארכיון העיראקי המיוחד ואת הארכיון היהודי-עיראקי שנלקחו מעיראק ב-2003 על ידי צבא ארה"ב  ונמצאים כעת באוניברסיטת סטנפורד ביחד עם כמה חפצים ארכיאולוגים.
אם הנשיא טראמפ יבחר לתקופת כהונה נוספת הוא יצטרך לגבש את מדיניותו כלפי המשך הנוכחות הצבאית האמריקנית בעיראק, העיראקים לא מאמינים כי הוא יחליט על נסיגה כוללת ממנה בעוד איראן מחזיקה בה מליציות עם עשרות אלפי חיילים ובעוד ארגון דאע"ש ממשיך בפעילות הטרור שלו במדינה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי