הווקף נגד בית המלוכה הסעודי

בכיר במועצה המוסלמית העליונה בירושלים מאשים את בית המלוכה הסעודי כי הוא מתחרה עם ירדן על האפוטרופסות בהר הבית וכי סעודיה שינתה את מדיניותה המסורתית.
ירדן מנסה לנצל את המתקפה המדינית על ישראל כדי לחזק את מעמדה בהר הבית.
ירדן נמצאת בלחץ רב בגלל הסיפוח הצפוי של חלקים בגדה לישראל, מה שמגביר את המתח בארמון המלוכה הינם הפירסומים בישראל על בחינת האפשרות לתת לסעודיה דריסת רגל בהר הבית, כזכור, על פי הסכם השלום עם ישראל מ-1994, לירדן יש מעמד מיוחד בירושלים והיא מוגדרת כאפוטרופוס של המקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות.
ירדן מנסה לנצל את הזעם הפלסטיני והערבי על כוונות הסיפוח של ישראל בגדה המערבית ואת המתקפה המדינית על ישראל כדי לחזק את התמיכה במעמד המיוחד שיש לה בירושלים כאפוטרופוס של המקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות, מעמד שניתן לה בהסכם השלום עם ישראל מ-1994 (הסכם "ואדי ערבה").
על פי גורמים בכירים ברש"פ, ארמון המלוכה ירדני מעריך כי הלחץ המדיני על ישראל ישא פרי וירתיע אותה והיא תגנוז את תוכניתה לשנות את מעמדה של ירדן בהר הבית בתיאום עם סעודיה וארה"ב, כך בעצם הוא ישיג לעצמו "חסינות מדינית" בנושא שהוא כה חשוב לשושלת ההאשמית.
נראה שעכשיו החליטו הירדנים "להסיר את הכפפות" ולעבור למתקפת נגד באמצעות שליחיהם, לשם כך נשלח אחד מהחברים הבכירים של המועצה המוסלמית העליונה במזרח ירושלים לתקוף את בית המלוכה הסעודי על בחישתו עם ישראל בנושא הר הבית.
ד"ר ג'מאל עמרו, יצא במתקפה על בית המלוכה הסעודי על  המדיניות שלו בנושא הר הבית, מדובר במהלך שלא יכול להיעשות מבלי "אור ירוק" מארמונו של עבדאללה מלך ירדן, הירדנים מאותתים לסעודיה כי הם זועמים על התנהלותה בסוגיית הר הבית.
בראיון  שהעניק ב-11 ביוני לאתר "אלח'ליג' און ליין", שהינו שופר התעמולה של קטאר המסוכסכת עם סעודיה, אמר ג'מאל עמרו:
" יש פגם במערכת הפוליטית הסעודית ושל ראש הפירמידה בה, כל הפעילות הזו בנושא ירושלים מטרתה ליצור תחרות עם ירדן שיש לה תפקיד חלש גם כך בירושלים."
הוא התייחס גם לפירסומים בישראל על ניסיון לתת לסעודיה דריסת רגל בהר הבית ואמר:
" התפקיד של סעודיה צריך להתמקד בהגנה על מסגד אלאקצא ולא בתחרות עם ירדן על האפוטרופסות, התוכנית הזו "נולדה מתה".
הוא האשים את ארה"ב וישראל בנסיון לגרור את סעודיה ל "ביצה מסוכנת" ולגרום לה לאבד את כבודה בקרב האומה האסלאמית.
הוא טען כי בית המלוכה הסעודי הנוכחי, כנראה שהתכוון בעיקר ליורש העצר מוחמד בן סלמאן,שינה את המדיניות של בית המלוכה הסעודי שהייתה נהוגה במשך ההיסטוריה שלא להתערב בנושא ניהול העניינים בירושלים או השותפות עם ירדן בנושא האפוטרופסות ואמר כי המדיניות השתנתה ועכשיו יש לבית המלוכה הסעודי רצון אמיתי להיות מעורב בנושא.
ואכן לבית המלוכה הסעודי ולמלך סלמאן בן עבד אלעזיז יש מדיניות שונה בקשר לבעיה הפלסטינית, במיוחד ליורש העצר מוחמד בן סלמאן שרבים רואים בו את המלך הבא.
מוחמד בן סלמאן מקורב לג'ראד קושנר,יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, והוא ניסה,  מאז שהנשיא טראמפ נכנס לבית הלבן, לסייע לו לקדם תוכנית שלום לסכסוך הישראלי פלסטיני.
בן סלמאן עבד קשה מאחורי הקלעים כדי לסייע לממשל טראמפ לקדם את "עסקת המאה" מול מנהיגי ערב ויו"ר הרש"פ.
מייד לאחר שהוצגה רשמית תוכנית השלום האמריקנית, פירסם משרד החוץ הסעודי הודעה ב-29 בינואר השנה שבה הוא הביע הערכה למאמציו של הנשיא טראמפ בנושא "עסקת המאה" וניסיונו למצוא פיתרון צודק של הבעיה הפלסטינית.
סעודיה לא הגיבה לפרסומים בישראל כי ברצונה "דריסת רגל" בהר הבית, היא לא אישרה ולא הכחישה וזה מדאיג מאוד את ירדן שציפתה להודעת הכחשה ותמיכה בעמדתה כי היא האפוטרופוס היחיד של המקומות הקדושים בירושלים.
ג'וואד אלענאני, סגן ראש ממשלת ירדן לשעבר, אמר לערוץ "אלג'זירה" כי אם סעודיה רוצה בתפקיד כלשהו בווקף במזרח ירושלים היא צריכה לדון בכך ישירות עם ירדן ולא עם ישראל.
ירדן מנהלת קרב תקשורתי עם ישראל וסעודיה על מעמדה בהר הבית, אבל הקרב הזה הינו בבחינת "קרב אבוד", ישראל יכולה לנצל כל מהלך שתעשה ירדן, ביטול הסכם השלום או הקפאתו בתגובה לסיפוח, כדי לבטל את מעמדה של ירדן באפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים.
עדיף שהירדנים יורידו הילוך בכל הקשור להתקפה המדינית שלהם נגד ישראל בנושא הסיפוח, הם הגזימו, גם הרעיון לשלוח לירדן כעת את שר הביטחון בני גנץ כדי לרכך אותם בנושא הסיפוח הינו טעות, הירדנים מפרשים את המהלך הזה כחולשה ישראלית ושואבים מכך עידוד שהינה המדיניות התקיפה שלהם נגד ישראל הצליחה והיא החלה לחזר אחריהם.
כל חולשה ישראלית עלולה להיות מנוצלת על ידם בתוך מתחם הר הבית, למשל בנושא מתחם שער הרחמים, רק בשבוע שעבר מנעה המשטרה מהווקף לרצף את הרחבה במתחם מכיוון שמדובר בהפרה של צו בית המשפט וניסיון לקבוע עובדות חדשות בשטח.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי