עימות ראשון בין ממשלת עיראק למליציות הפרו איראניות

ראש ממשלת עיראק הורה לראשונה על פשיטה על מטה מליצייה פרו-איראנית האחראית לשורה של פיגועים במטרות אמריקניות בעיראק.
גובר החשש למשבר פוליטי חדש בעיראק והתנגשויות דמים בין המליציות הפרו איראניות לצבא עיראק.
ראש ממשלת עיראק החדש מוצטפא כאט'מי הורה על יציאה לעימות ראשון עם  אחת המליציות הפרו איראניות בעיראק האחראית להתקפות רקטות על השגרירות האמריקנית בבגדאד ועל החיילים האמריקנים המוצבים בבסיסי צבא עיראק.
כאט'מי הבטיח את הטיפול בתופעה לנציגי ארה"ב בסבב השיחות הראשון של הדיאלוג האסטרטגי בין 2 המדינות לפני כחודש.
על פי הוראתו של מוצטפא כאט'מי, שהינו על פי החוק העיראקי גם מפקד הכוחות המזויינים, פשט כוח עיראקי של היחידה למלחמה בטרור ב-25 ביוני על מתחם מליציית "גדודי חזבאללה" בדרום בגדאד ועצר 14 פעילים של המליציה.
במקום נתפסה גם סדנא ליצור רקטות מסוג קטיושה ונעצר מומחה איראני שהדריך את חברי המליצייה כיצד לייצר רקטות, בסדנא היו רקטות מוכנות להפעלה.
העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיוח ב-27 ביוני כי בין העצורים גם אדם המכונה "חיידר סמתייה" שמבוקש בחשד לתקיפות ורצח עשרות מפגינים עיראקיים בתקופתו של ראש הממשלה הקודם עאדל עבד אלמהדי.
המבצע התקיים בהסתמך על מידע מודיעיני מדוייק,כמה ימים לפני כן עצר המודיעין העיראקי 3 פעילים של המליציה שהודו בחקירתם כי ירו רקטות לעבר מטרות אמריקניות בעיראק.
מליציית "גדודי חזבאללה" הינה חלק מארגון הגג של המליציות המכונה "אלחשד א-שעבי" והיא מקורבת לאיראן ופועלת על פי הנחיותיה.
"אלחשד א-שעבי" הינו ארגון גג הכולל 67 מליציות שונות, רשמית הוא שייך לצבא עיראק אך רוב המליציות שמאוגדות בו נאמנות לאיראן.
אבו מהדי אלמוהנדס, שהיה סגן ראש ארגון "אלחשד א-שעבי" נהרג ביחד עם הגנרל האיראני קאסם סולימאני בשדה התעופה בגדאד בהתקפה של ארה"ב ב-3 בינואר השנה.
ראש ממשלת עיראק לשעבר נורי אלמאלכי, קרא לממשלת עיראק ולמליציות "אלחשד א-שעבי" לנהוג באיפוק ולפתור את המחלוקות באחריות לאומית, במקביל החלו מגעים בין "אלחשד א-שעבי" לבין ממשלת עיראק כדי לשחרר את העצורים.
ההתקפות של המליציות הפרו איראניות בעיראק על הכוחות הזרים המוצבים במדינה ובראשם ארה"ב גברו לאחר חיסולם של קאסם סולימאני ואבו מהדי אלמוהנדס ולאחר שהפרלנט בעיראק קיבל החלטה על הוצאת כל הכוחות הזרים מעיראק.
החוק העיראקי אוסר על המליציות המקומיות לקבל הנחיות  מחו"ל, מאז הקמתן ביצעו המליציות הפרו איראניות בעיראק פשעי מלחמה, הם הפרו את החוק העיראקי והפכו לאיום על ביטחון המדינה ואזרחיה.
מליציית "גדודי חזבאללה" פירסמה הודעה המאשימה את מוצטפא כאט'מי בשיתוף פעולה עם ארה"ב וכי בתוקף היותו ראש המודיעין העיראקי הוא סייע לארה"ב לחסל את קאסם סולימאני ואת אבו מהדי אלמוהנדס, היא הבטיחה כי היא "אורבת לו בכל מעשיו".
כאט'מי הכחיש עוד לפני מינויו לתפקיד ראש הממשלה את ההאשמות האלה והוא נפגש עם מנהיג חזבאללה חסן נצראללה כדי לקבל ממנו "תעודת הכשר" שתאפשר לו להתמנות לתפקיד ראש הממשלה החדש של עיראק.
אין ספק שהפעולה המוצלחת שעליה הורה מוצטפא כאט'מי סיכלה שורה של פיגועים מתוכננים על השגרירות האמריקנית בבגדאד הממוקמת ב"אזור הירוק" ועל הנוכחות הצבאית האמריקנית בעיראק.
כאט'מי הצליח במבחן המעשי הראשון שלו להשליט סדר במדינה , אולם, כוחן של המליציות הפרו איראניות הוא רב. מייד לאחר הפשיטה על מטה מליציית "גדודי חזבאללה", התארגנו עשרות חמושים של המליצייה בכ-20 כלי רכב והטילו מצור על אחד המבנים של הכוח ללוחמה בטרור העיראקי בבגדאד.
האירועים בבגדאד מעידים על כך שהמליציות הפרו איראניות מצפצפות על החוק.
כאט'מי נמצא בפני בעייה קשה מאוד, למרות התגובות האוהדות ברשתות החברתיות לפשיטה של כוח הלוחמה בטרור על מטה "גדודי חזבאללה", המליציות הפרו איראניות הן ששולטות ברחובות הערים בעיראק ולא השלטון המרכזי,המבחן הראשון שלו עלול להסתיים במשבר פוליטי ובהתנגשויות דמים.
כאט'מי הצליח להתמנות לתפקידו כראש ממשלה בהסכמת ארה"ב ואיראן כאחד, עד עתה הוא תימרן בהצלחה בשדה המוקשים הפוליטי, אך המהלך האחרון מציב אותו בעיני איראן במחנה הפרו אמריקני בעיראק, הכוחות הפרו איראניים בעיראק החלו להתארגן נגדו וההערכות בעיראק הן שהמערכה בין ממשלת עיראק הנוכחית לבין המליציות הפרו איראניות היא רק בראשיתה.




הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי