משבר האמון בין הרחוב הפלסטיני להנהגתו

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מוביל את בני עמו לדרך ללא מוצא ואיננו יכול למנוע את תוכניות הסיפוח של ישראל.
בשטחי הגדה נוצרו תהליכים ותופעות שליליות המקשות מאוד על הרש"פ לגייס את הציבור למאבק נגד הסיפוח.
בחודשים האחרונים החריף משבר האמון בין הרחוב הפלסטיני בגדה לבין הנהגת הרש"פ.
נושא תוכניות הסיפוח של ישראל בגדה איננו עומד בראש סולם הדאגות של הרחוב הפלסטיני שעסוק בעיקר בהישרדות נוכח התגברות מגיפת הקורונה, הגידול באבטלה וההתדרדרות במצב הכלכלי.
התחושה הכללית היא כי המאבק נגד תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ הינו קרב אבוד, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הכניס במשך שנות שלטונו את הפלסטינים בגדה למנהרה חשוכה ללא שום אור של תקווה, הרש"פ כבר הפסידה את הקרב על ירושלים והיא צפויה גם להפסיד את המערכה על סיפוח חלקים מהגדה, כולל את בקעת הירדן.
לכן, בהחלט אפשר למצוא ברחוב הפלסטיני בגדה תושבים שהיו רוצים לקבל אזרחות ישראלית ולהפוך לחלק מישראל כדי לחיות ולהתפרנס בכבוד, העניין הלאומי כבר לא מעניין אותם, אלא רק מצב בריאותם והפרנסה, רבים אינם חושבים על אינתיפאדה או השתתפות במאבק נגד תוכניות הסיפוח של ישראל.
אחד מהאינטלקטואלים הפלסטינים בגדה אמר לי:
"בכירי הרש"פ מתעניינים רק באינטרסים שלהם ושל מקורביהם, הם הפכו את תושבי הגדה לקבצנים, אלפי פועלים הפסיקו לעבוד בישראל ועשרות אלפי פקידים של הרש"פ אינם מקבלים כבר 80 יום את משכורותיהם, מי ירצה להילחם נגד ישראל? האנשים מתוסכלים".
אפשר למנות כמה סיבות עיקריות למשבר האמון בין הרחוב להנהגת הרש"פ.
התדרדרות שלטון החוק:
מערכת אכיפת החוק הפלסטינית איננה מתפקדת, הדוגמא הבולטת לכך הייתה באחרונה בשכם, מועצת העיר החליטה להפסיק עבודות בנייה באחד הבנייינים בעיר מכיוון שהבניה הייתה בניגוד לחוק התכנון הפלסטיני.
הקבלן לא פנה אל בית המשפט נגד העירייה אלא פנה למושל שכם שהוציא צו מנהלי להמשיך בבנייה, במחאה התפטרו ראש עיריית שכם ו-2 חברי מועצה מתפקידיהם.
ה"תנזים" של פת"ח מתערב בסכסוכים בגדה, תוך שימוש בנשק שברשותו, ומציג את עצמו כתחליף למשטרה ולממשלה הפלסטינית, לפעמים היא עושה זאת בתיאום עם מנגנוני הביטחון הפלסטינים כשזה משרת את האינטרסים שלו.
כך נוצרו "מאפיות" מקומיות באזורים שונים המתערבות בסכסוכים ו"פותרות" אותם שלא בהתאם לחוק הפלסטיני.
שחיתות כספית בדרג הבכיר ביותר
הרחוב הפלסטיני עדיין עוסק בסרטון הוידיאו שהפיץ ברשתות החברתיות יאסר ג'אדללה, מנהל המחלקה המדינית לשעבר בלשכתו של יו"ר הרש"פ שבו האשים את מחמוד עבאס ובכירי לשכתו בגניבת כספי הסיוע שנשלחים לעם הפלסטיני ממדינות ערב ומהמדינות התורמות.
לכך התווספו סיפורים נוספים על שחיתות כספית של שרים ובכירים בפת"ח המגבים את התנהלותם של מחמוד עבאס ושני בניו בתמורה לשתיקה על מעשיהם.
תופעת הנפוטיזם במנגנוני הרש"פ
התופעה הזו הפכה לשיחת היום בשטחים נוכח המינויים הבכירים האחרונים שעשתה שרת הבריאות הפלסטינית מיי כילה במשרד הבריאות, בתיאום עם בכיר פת"ח חוסיין א-שיח', של מקורבים של בכירי תנועת פת"ח.
הפרשה הזו עוררה זעם רב בשטחי הגדה לאור האבטלה הגוברת והעובדה שעשרות אלפי הפקידים של הרש"פ אינם מקבלים משכורות.
תופעת הנפוטיזם הפכה לתופעה נפוצה במשרדי הממשלה, הפרקליטות הכללית ושירות החוץ הפלסטיני.
אין סודות ברש"פ ואין שקיפות שלטונית,כל מעשי השחיתות של בכיריה דולפים בסופו של דבר החוצה על ידי פקידים ממורמרים אל הרשתות החברתיות ומשם לאמצעי התקשורת הישראלים והזרים.
הכישלון של הממשלה הפלסטינית בראשותו של מוחמד א-שתייה בטיפול במגיפת הקורונה, המצב הכלכלי הקשה, השחיתות השלטונית, הנפוטיזם והיעדר תחושת הביטחון בחברה הפלסטינית יצרו משבר אמון עמוק בין הרחוב הפלסטיני בגדה לבין הנהגתו.
לכך יש להוסיף את הפיצול בין הגדה לרצועה והמאבקים הנמשכים בין פת"ח לחמאס וחוסר היכולת להגיע לפיוס לאומי, ההשלכה המיידית על השטח היא שהנהגת הרש"פ תתקשה לגייס את הרחוב למאבק אלים נגד ישראל על רקע הסיפוח הצפוי בגדה.
יו"ר הרש"פ יכול לגייס את פעילי תנועת הפת"ח שנמנים על מקבלי המשכורות ומתפרנסים מחברות בתנועה כדי להשתתף בעצרות נגד הסיפוח בגדה, אבל לרוב הציבור אין את המוטיביציה להיאבק נגד ישראל לאורך זמן,בודאי שאין מה לדבר על אינתיפאדה, הציבור איננו מאמין בהנהגה שלו כי היא אכן מובילה אותו בדרך הנכונה ולא בדרך שמשרתת את האינטרסים האישיים שלה, הוא מאוד רוצה להיפטר מההנהגה המושחתת.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי