התחדשות המאבק בין הנשיא אסד לראמי מח'לוף

התחדש המאבק בין הנשיא אסד לבין בן דודו המיליארדר רמי מח'לוף לאחר שהתיווך הרוסי לא יצא אל הפועל,המשטר עצר 15 קציני צבא בחשד לנאמנותם למח'לוף.
הנשיא אסד הכריז על מלחמה בשחיתות כדי לנסות לשפר את המצב הכלכלי הקשה במדינה.
אחרי שתיקה של מספר שבועות שוב חוזר לכותרות נושא המאבק בין הנשיא הסורי בשאר אסד לבין בן דודו המיליארדר ראמי מח'לוף.
גורמים בסוריה מסרו כי המודיעין הסורי עצר בשבועיים האחרונים 15 קצינים בצבא הסורי בחשד כי הביעו נאמנות למיליארדר ראמי מח'לוף המסוכסך עם הנשיא.
בין העצורים גנרל במשרד ההגנה הסורי שנחשד בהעברת מידע חשוב לראמי מח'לוף בחודשים האחרונים.
על פי הדיווחים מסוריה, המשטר הסורי עצר עד כה 72 פקידים העובדים בחברות השונות של ראמי מח'לוף, רובם מאלה שעובדים בחברת התקשורת הגדולה שבבעלותו הנקראת SYRIATEL.
העיתון הלבנוני "אלח'באר", שופרו של חזבאללה שיש לו מקורות מהימנים בסוריה, דיווח ב-13 ביולי כי התיווך הרוסי בין הנשיא בשאר אסד ורעייתו אסמא לבין המיליארדר ראמי מח'לוף, שאמור היה למצוא הסדר פשרה לסכסוך ביניהם, לא יצא אל הפועל בסופו של דבר מסיבה שאיננה ברורה.
על פי הצעת הפשרה שהייתה קרובה לסיום מוצלח, היו המתוווכים הרוסים אמורים למפות את רכושו של ראמי מח'לוף, למכור את הנדל"ן שלו בחו"ל ולהעביר את הכסף לקופת האוצר הסורי, חלק מהכסף היה אמור לעבור לרוסיה עצמה לכיסוי חובות המשטר הסורי, חלק אחר לנשיא בשאר אסד ואחיו מאהר וחלק נוסף למשפחתו של ראמי מח'לוף.
מח'לוף ובני משפחתו היו אמורים לעזוב בשלום את סוריה, אולם משלא יצאה התוכנית הזו אל הפועל שוב התחדשו המאבקים בין מח'לוף לבין בן דודו בשאר אסד.
על פי גורמים סורים, ראמי מח'לוף נתון במעצר בית מאז התפוצץ הסכסוך בינו לבין משפחת אסד.
הוא יושב בביתו ביעפור, מערבית לדמשק, ומאשים את אסמא, רעייתו של הנשיא כי "היא פועלת כדי לחסל אותו מבחינה כספית".
על פי דיווחים מסוריה, מח'לוף במצב נפשי קשה, הוא הפסיק לאכול בשבועיים האחרונים ואיבד ממשקלו.
ראמי מח'לוף חידש את הפעילות בדף הפייסבוק שלו שהפך למקור האינפורמציה העיקרי על גורלו, בפוסט שפירסם לפני כמה ימים הוא סיפר כי כי המשטר הסורי עיקל את כל החברות שלו ואת חשבונות הבנקים שלו ושל בני משפחתו.
לדבריו, המשטר הסורי סגר גם את חברת המימון שלו "נור" שסייעה כספית לבעלי ההכנסות הנמוכות, הנשיא אסד מנסה לעצור את הפופולאריות של ראמי מח'לוף בקרב בני העדה העלווית שעליה הוא נמנה, מח'לוף הרבה יותר אהוד בקרב בני העדה מאשר בשאר אסד.
ראמי מח'לוף כותב כעת את הפסוטים שלו בדף הפייסבוק בצורה זהירה מאוד לעומת חודשים עברו ועל פי גורמים סורים הוא חושש לחייו לאחר שהתיווך הרוסי שאמור היה לפתור את הסכסוך לא יצא אל הפועל.
המלחמה בשחיתות
הנשיא אסד מנסה להציג את המאבק שלו בבן דודו המיליארדר ראמי מח'לוף כחלק ממלחמתו בשחיתות בסוריה שהתגברה במהלך מלחמת האזרחים.
גורמים סורים מסרו כי מנגנוני הביטחון הסורי עצרו גם את ראש הממשלה לשעבר עימאד ח'מיס והוא הועבר לחקירה באשמות שחיתות, מעילה בכספים וניסיון להבריח כספים לחו"ל.
הוא חשוד בצבירת סכום של 400 מיליון דולרים בדרכים לא חוקיות ובעסקות מפוקפקות.
מי שחוקר אותו הם חברי ועדה מיוחדת שבראשה עומדת אסמא אסד, רעיית הנשיא שהתגלתה כאישה החזקה בסוריה.
המצב הכלכלי הקשה בסוריה, ו"חוק קיסר" האמריקני שנכנס לתוקף ומאפשר להרחיב את הסנקציות על המשטר הסורי וכל מי שתומך בו מאיצים בנשיא בשאר אסד לנסות ולמצוא מקורת הכנסה שיביאו כסף לקופת המדינה המרוקנת.
לכן, הכריז המשטר הסורי המושחת על קמפיין של "מאבק בשחיתות" והחזרת הכספים שנגנבו לקופת המדינה והציב בראש סדר העדיפויות את אנשי העסקים הבכירים במדינה ובראשם ראמי מח'לוף.
מוחמד ברק, ראש המנגנון המרכזי לפיקוח כספי בסוריה, אמר כי יש מעילה בכספי המדינה בשווי של 5.8 מיליארד לירות סוריות וכי עד עכשיו הוחזר סכום של 1.5 מיליארד לירות סוריות בלבד.
אולם, אין ספק שהדמות המרכזית בפרשה הזו הינה דמותו של המיליארדר ראמי מח'לוף, משפחתו שולטת עשרות שנים בכ-60 אחוזים מהכלכלה הסורית ויש לה עסקי תקשורת, תעופה,עיתונות, נדל"ן ובנקים.
הסכסוך בין ראמי מח'לוף לנשיא אסד חזר לנקודת המוצא ולא ברור כיצד הוא הסתיים, מה שמחזיק עדיין את ראמי מח'לוף בחיים הם הכספים האדירים שהוא הצליח להבריח במשך השנים לחשבונות סודיים בחו"ל,הנשיא אסד איננו יכול להגיע לכספים האלה בלעדיו וכרגע זהו ביטוח החיים שלו ושל בני משפחתו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי