חשש ישראלי מהסכם בין איראן לסין

איראן עומדת לחתום על הסכם כלכלי-ביטחוני עם סין שמסכן את האינטרסים של ארה"ב וישראל.
ישראל צריכה לבחון מחדש את מדיניותה כלפי ההשקעות של סין בארץ ובמקביל להאיץ את המלחמה החשאית נגד תוכנית הגרעין האיראנית.
בישראל עוקבים בדריכות אחר ההתקרבות בין איראן לסין והחתימה האפשרית בינהן על הסכם כלכלי-ביטחוני בגלל הסנקציות האמריקניות שהוטלו על איראן ועל רקע העימות המסחרי בין ארה"ב לסין.
איראן מחפשת קרש הצלה חדש לאחר שהכלכלה שלה נמצאת בסכנת קריסה בעקבות הסנקציות האמריקניות האפקטיביות.
העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח ב-16 ביולי כי על פי טיוטת ההסכם בין 2 המדינות, תשקיע סין 400 מיליארדי דולרים בתעשיית האנרגיה האיראנית ובתעשיות אחרות שנפגעו כתוצאה מהסנקציות האמריקניות.
מדובר בהשקעות בתחומי התשתיות, טלקומוניקציה, בנקים, נמלים ומסילות ברזל בתמורה לאספקת נפט במחיר מוזל למשך 25 שנים.
בהסכם יש גם היבט צבאי וזה מה שמדאיג את ישראל, הסינים יעזרו לאיראן בשיתוף פעולה מודיעיני, בפיתוח אמצעי לחימה, ובהם יכולות סייבר, ותמרוני צבא משותפים.
הסינים אמורים גם לספק לאיראן מערכות נשק חדישות בעיקר בתחום האווירי, לא מן הנמנע כי איראן תרכוש מטוסי קרב חדשים מתוצרת סין או טכנולוגיות מתקדמות עבור מטוסים מתוצרת איראן.
המגעים להסכם החלו ביוזמה סינית של נשיא סין שיג'ינפינג בעת שביקר באיראן ב-2016, נשיא איראן חסן רוחאני אישר את ההסכם בדיון בקבינט הסיני בחודש שעבר, ההסכם זוכה גם בברכתו של המנהיג העליון ח'מינאי.
ההסכם עלול לערום קשיים על הניסיונות של ממשל טראמפ לעכב את התקדמות תוכנית הגרעין של איראן.
ארה"ב חוששת כי הסינים יתייצבו לצד איראן במועצת הביטחון של האו"ם והיא תתקשה להאריך את אמברגו הנשק על איראן שאמור לפוג בתוך 3 חודשים.
הסינים עלולים גם במרוצת הזמן להפוך לשותפים בתוכנית הגרעין האיראנית,ברגע שסין תיכנס לפרוייקט הגרעין האיראני הדבר הזה עלול לצמצם את חופש הפעולה של ישראל נגד התגרענותה של איראן.
סין הולכת בדרכה של רוסיה לקראת מימוש האינטרסים שלה באיראן, גם היא חתומה על הסכם הגרעין שממנו פרש הנשיא טראמפ ב-2018 לקורת רוחה של ישראל.
לא ברור אם ההסכם החדש בין סין לאיראן יביא לשינוי העמדה הסינית נגד ההתגרענות האיראנית, אבל אי אפשר לשלול את האפשרות הזו.
ברור שברגע שההסכם יחתם הוא יגביר את הביטחון העצמי של איראן, האיראנים נחושים להמשיך בפרוייקט הגרעין שלהם והם ישאבו עידוד רב מההסכם הזה.
ההסכם יציל את תעשיית הנפט האיראנית וינטרל את הסנקציות האמריקנית שהפחיתו את יצוא הנפט האיראני מ- 3 מיליון חביות נפט ביום לפחות ממאה אלף חביות ביום, סין מייבאת 10  מיליון חביות  נפט ביום ואיראן עשויה להפוך לזו שמספקת לסין 90 אחוזים מהכמות של הנפט שהיא זקוקה לו בכל יום.
ההסכם מהווה מכה סינית לארה"ב בעימות המסחרי ביניהן ולמדיניותו של הנשיא טראמפ  והוא יגביר את מעורבותה במזרח התיכון,הוא מחזק את יכולת העמידה של איראן בפני הסנקציות האמריקניות ומאפשר לה לפתח את יכולותיה הצבאיות ולהגביר את האיום על ישראל, לא ברור עדיין מתי הוא יחתם, אבל זה עלול לקרות בתוך כמה חודשים.
כיצד צריכה לפעול ישראל?
א.ההסכם שצפוי להיחתם בין סין לאיראן בהחלט יכול להעיד על כך שסין שינתה את מדיניותה כלפי איראן, היא הפכה לבעלת אינטרסים חשובים ביחס אליה וישראל, שיש לה יחסים טובים עם סין, צריכה לבחון מחדש את יחסיה עמה.
האמריקנים הזהירו את ישראל בכל הקשור למעורבות של סין בהשקעות בישראל,לפני חודשיים הגיע לישראל מזכיר המדינה מייק פומפיאו לביקור מיוחד בנושא הזה והזהיר את הדרג המדיני כי למעורבות הסינית בהשקעות בישראל עלולות להיות השלכות מסוכנות על יחסי ישראל עם ארה"ב.
האמריקנים דורשים מישראל לבטל או לצמצם את ההסכם שהיא חתמה עם חברה סינית על הפעלת נמל חיפה, ישראל צריכה לשקול זאת ברצינות וגם לבחון את מדיניותה בכל הקשור לשיתופי פעולה עם חברות סיניות בתחומים טכנולוגיים ותשתיות תחבורה, הנחת העבודה צריכה להיות שכל טכנולוגיה כזו עלולה להגיע בסופו של דבר לידי איראן דרך הסינים.
ב.האצת המלחמה החשאית נגד הגרעין האיראני-על פי פירסומים זרים ישראל אחראית לפיצוץ במתקן הצנטרופוגות המתקדמות בנתנז והיא הצליחה לעכב את תהליך העשרת האורניום בדרך לפצצה גרעינית ראשונה בשנתיים ימים.
בדיווחים מאיראן נמסר כי האיראניים מתכוונים לשקם את המתקן ולהעבירו לעומק האדמה כדי להתגונן מפני תקיפות ישראליות או אמריקניות נוספות.
המעורבות האפשרית של סין בפרוייקט הגרעין האיראני, בעקבות ההסכם הצפוי  להיחתם היא תמרור אדום לישראל ומחייבת אותה להאיץ את  המלחמה החשאית בגרעין האיראני עוד לפני שסין תיכנס לתמונה ותהפוך לשותפה מסייעת של איראן בפרוייקט.
לכאורה, ישראל יכולה להשתמש בקשרים הטובים שלה עם סין כדי למתן את איראן, אך ההערכה בירושלים היא כי הדבר חסר סיכוי והאיראנים שועטים לעבר הפצצה הגרעינית.
האיראנים משחקים בחוכמה את משחק השחמט הים תיכוני, ברגע שארה"ב וישראל סוגרות דלתות בפניהם, הם פותחים דרכים חדשות כדי לעקוף את הסנקציות האמריקניות, הם מנסים להרוויח זמן בתקווה שתוצאות הבחירות בארה"ב בנובמבר הקרוב יביאו גם לשינוי מהותי ביחס של הממשל כלפי איראן, הידוק הקשר של איראן עם סין הוא לרעת ארה"ב וישראל, לכן הדרג המדיני צריך לפעול בהתאם כבר עכשיו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי