המשוואה של חסן נצראללה

צה"ל ערוך בגבול הצפון לתגובה אפשרית של חזבאללה על מות פעיל הארגון בהפצצה באזור דמשק המיוחסת לישראל.
ההערכה היא כי חסן נצראללה מחפש את המטרה הישראלית המתאימה מבחינתו לתגובה שתראה כי שמר על המשוואה שיצר אך לא גרר את לבנון להסלמה מיותרת.
כוחות צה"ל בגבול הצפון בכוננות וערוכים לאפשרות שארגון חזבאללה יגיב בפעולה צבאית על מות פעיל הארגון עלי עאמל מוחסן ג'וואד בהפצצה באזור דמשק ב-20 ביולי המיוחסת לישראל על משלוח נשק שהגיע מאיראן לסוריה עבור חזבאללה.
ישראל מעולם לא אישרה כי היא תקפה בסוריה אך גם לא הכחישה, היא שומרת על מדיניות של עמימות בנושא.
ישראל לא הצליחה בעבר לשבור את המשוואה שקבע מנהיג חזבאללה חסן נצראללה כי ארגונו יגיב משטח לבנון לעבר ישראל בכל פעם שישראל תהרוג פעיל מחזבאללה, אפילו בשטח סוריה, נצראללה הקפיד לעמוד במשוואה הזו ולהגיב כל פעם שישראל הרגה פעילי חזבאללה.
ההתנהלות של ישראל בתקיפות שלה בסוריה היא בהתאם למשוואה שקבע חסן נצראללה, היא נזהרת שלא לפגוע בפעילי חזבאללה  כדי למנוע את התחממות גבול הצפון ונראה שהפעם מותו של פעיל חזבאללה שנהרג בהפצצות בסוריה היה בלתי נמנע.
זהו חלק מהסיכון המבצעי שצה"ל לוקח כשהוא תוקף יעדים איראניים בסוריה.
חסן נצראללה עצמו שומר על שתיקה ומורט לישראל את העצבים, הנחת העבודה של מערכת הביטחון היא כי נצראללה מעוניין להמשיך ולקיים את המשוואה הזו ולכן ארגונו יגיב צבאית משטח לבנון לעבר ישראל.
בחודש ספטמבר שעבר פירסם ארגון חזבאללה סרטון  שבו נראה שיגור של  2 טילי נ"ט מסוג קורנט לעבר רכב של צה"ל באזור אביבים, בתגובה על כך שישראל חיסלה בסוריה חולייה של חזבאללה שתכננה ביצוע פיגוע באמצעות רחפנים, הארגון טען כי כתוצאה משיגור הטילים נהרגו ונפצעו החיילים שהיו ברכב אך האמת היא ששום חייל לא נפגע בדרך נס, חזבאללה ממשיך בלוחמה הפסיכולוגית נגד ישראל ואין לו שום בעיה לשקר.
ארגון חזבאללה שולט היטב על השטח הישראלי מתוך שטח לבנון ויש לו יכולות באמצעות צלפים וטילי נ"ט לפגוע בחיילי צה"ל שנעים על הצירים באזור הגבול או בחקלאים העובדים באזור, צה"ל הרחיק את החיילים מהקו הקדמי והם נעים בזהירות, אך מספיק שמישהו מהחיילים לא יקפיד על ההוראות ובכך יאפשר לחזבאללה לפגוע חיילי צה"ל כפי שכבר קרה בעבר.
חסן נצראללה מעוניין להמשיך ולקיים את ההרתעה מול צה"ל באמצעות המשוואה שהוא יצר ולא לחרוג ממנה, הוא רוצה לגבות מחיר של "דם תמורת דם", עם זאת, הוא איננו מעוניין בהסלמה של ימים לאורך הגבול עם ישראל או בהתרחבות העימות לתוך שטח לבנון, סביר להניח שהוא יחפש מטרות בתוך שטח ישראל סמוך לגדר הגבול במגמה לבצע פעולה קצרה שתאפשר אחר כך לחזור למצב השיגרה שהיה עד כה.
חזבאללה הינו שלוחה של איראן ואי אפשר לנתק את התגובה הצפויה שלו גם מגל הפיצוצים והשריפות במתקנים רגישים באיראן שמיוחס אף הוא לישראל.
אי אפשר לשלול את האפשרות שהאיראנים ינסו להשתמש בחזבאללה גם כדי להגיב על הפגיעה במתקן הצנטרפוגות המתקדמות  בנתנז, עם זאת, ההנהגה באיראן איננה מעוניינת בהסלמה מול ישראל כל עוד הנשיא טראמפ יושב בבית הלבן מחשש לתגובה צבאית ישראלית חזקה בגיבוייה של ארה"ב ואולי אף בסיועה הצבאי, תגובה שעשוייה לחזק את מעמדו של הנשיא טראמפ במערכת הבחירות לנשיאות.
 זאת ועוד, המצב בלבנון גרוע ביותר, משבר הקורונה היכה בחוזקה במדינה והמשבר הכלכלי הוא קשה ביותר, יש דיווחים באמצעי התקשורת הערביים כי לבנון על סף רעב וקריסה כלכלית מוחלטת, המדינה נמצאת במצב של אינתיפאדה מתמשכת מאז חודש אוקטובר שעבר על רקע המצב הכלכלי הקשה והשחיתות  השלטונית.
רבים בלבנון מאשימים את ארגון חזבאללה במצב שנוצר על רקע הסנקציות האמריקניות והעובדה שמדינות המערב משתפות פעולה בנושא עם ארה"ב ואינן מוכנות לסייע בשיקום לבנון בגלל הנשק הרב שבידי חזבאללה, המוגדר כארגון טרור, והקשר ההדוק שלו עם איראן ומשטרו של הנשא אסד.
 המצב הפוליטי והכלכלי בלבנון מגביל את מרחב הפעולה של חסן נצראללה, הוא איננו יכול לשוב ולגרור את המדינה למלחמה עם ישראל כפי שעשה במלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006.
נצראללה קשוב היטב לאזהרות של שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי כי ישראל תגיב בחוזקה על כל תקיפה משטח לבנון לעבר ישראל, סביר להניח שהוא לוקח זאת בחשבון בתכנון התגובה הצבאית שלו.
ההקפדה של חיילי צה"ל על הנחיות הצבא בגבול הצפון בעת הזו הינה חיונית וחשובה, היא יכולה להציל חיי אדם ולסכל את ההצלחה של התגובה הצבאית של חזבאללה, ההנחה היא שחסן נצראלה יסתפק גם בהתקפה צבאית של ארגונו גם אם לא יפגעו בה חיילים ישראלים, מה שחשוב לו הוא לעמוד בהבטחתו כלפי פעילי ארגונו ולהראות להם שהוא ממשיך לקיים את המשוואה שיצר מול ישראל.
פעיל החזבאללה שנהרג בסוריה הובא אמש לקבורה בלבנון, העיתונאי הלבנוני סאלם זהראן המקורב לחזבאללה כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא מעריך שהארגון החל בהכנות לפעולת הנקם נגד ישראל ויישומה נתון רק לשיקולים בשטח.
ההערכה הזו נשמעת הגיונית וסבירה, חזבאללה מנסה לאתר את המטרה הישראלית המתאימה לו כעת, כזו שתראה כי חסן נצראללה עמד במילתו אך מאידך גיסא לא גרר את לבנון להסלמה מיותרת.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי