נצראללה מחפש תמונת ניצחון

כישלון ניסיון הפיגוע של חזבאללה שלשום פגע במורל הארגון ובכבודו ומנהיגו חסן נצראללה  מתעקש לסיים את הסבב הנוכחי בתמונת ניצחון. גורמים בלבנון טוענים כי איראן מפעילה לחץ כבד על נצראללה להוציא פיגוע נקם שיגרום לישראל לשקול מחדש את תקיפת היעדים האירניים בסוריה.

הכוננות בגבול הצפון נמשכת. צה"ל תיגבר אמש את מערכות המודיעין שלו והכוחות המיוחדים ונערך  לפיגוע נקמה מצידו של ארגון חזבאללה שאמור לקרות בימים הקרובים על פי הודעת הארגון. על פי ההערכה במערכת הביטחון, הפיגוע יכול גם לצאת אל הפועל במהלך חג הקורבן שחל בסוף השבוע, אחרי שחוליית המחבלים ששלח הארגון שלשום, נחשפה על ידי צה"ל, חזבאללה מחפש פרצות בגבול הצפון שיאפשרו לו לבצע פעולת נקם מוצלחת, הפיגוע יכול להתרחש משטח לבנון או מרמת הגולן הסורית.

חזבאללה איננו רוצה להיכנס למערכה נרחבת מול ישראל בגלל המצב הכלכלי הקשה בלבנון, חסן נצראללה שוקל היטב את צעדיו כדי להימנע מהטעות שעשה ב-2006 כאשר גרר את לבנון למלחמה עם ישראל.

כבר עתה מאשימים בלבנון את חזבאללה באחריות למצב הכלכלי הקשה והחשש במדינה גובר מפני הרפתקאה צבאית מיותרת מול ישראל, אפילו חסאן דיאב, ראש ממשלת לבנון ועושה דברו של חזבאללה, הזהיר אתמול כי המצב מסוכן והביע חשש מהדרדרות המצב הביטחוני.

השיח' נעים קאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה, הבהיר לפני כמה ימים בראיון לערוץ "אל-מיאדין" כי להערכתו לא צפויה מלחמה בחודשים הקרובים ובכך סימן את גבולות הגזרה של העימות החדש בין חזבאללה לישראל,אולם, דווקא כישלון הפעולה של חזבאללה שלשום יצר בעייה לחסן נצראללה, המורל בארגון נפגע והוא חש שהוא חייב להוציא אל הפועל פיגוע מוצלח נגד חיילי צה"ל כדי לשקם את כבוד הארגון ולחדש את משוואת ההרתעה מול ישראל שאותה קבע לפני שנה.

יש לזכור כי כל ההסלמה החדשה מול חזבאללה החלה בגלל הפעילות המיוחסת לצה"ל בסוריה נגד ההתבססות הצבאית האיראנית, גורמים בלבנון טוענים כי איראן דוחפת את חסן נצראללה להקצנה מול ישראל ולנחישות להוציא אל הפועל פיגוע נקם שיגרום לישראל לשקול מחדש את מדיניות ההתקפות על יעדים איראניים בסוריה ויגביל את פעילותה נגד ההתבססות הצבאית בסוריה.

הפעילות הצבאית הישראלית בסוריה היא גם נגד פרוייקט הטילים המדוייקים של חזבאללה, ישראל מנסה למנוע העברת ציוד טכנולוגי מאיראן לידי חזבאללה כדי שיוכל לדייק את הטילים ברשותו, מה בדיוק עשה באזור דמשק פעיל חזבאללה עלי כאמל מוחסן שחזבאללה טוען כי הוא נהרג בהפצצה ישראלית?

לכן, לחזבאללה יש אינטרס ברור לנסות ולהגביל את פעילות צה"ל בסוריה, כנראה שלעלי כאמל מוחסן היה תפקיד חשוב בכל הקשור לציוד שהגיע מאיראן עבור חזבאללה וחסן נצראללה מתעקש לנקום את מותו כדי להראות לאנשיו שהוא מגן עליהם גם בסוריה.

ישראל נמנעה מחיסול חוליית המחבלים של חזבאללה שלשום כדי שלא להביא להסלמה גדולה ולספק לחזבאללה סיבות נוספות לנקמה, היא מחזיקה בידיה הוכחות משכנעות לכך שהיה ניסיון פיגוע מצידו של הארגון, ישראל נמנעת מלפרסם את התיעוד שברשותה כדי שלא להביך את חזבאללה והיא מנסה לבנות עבורו סולם כדי לרדת מן העץ, אולם המהלך הישראלי איננו בולם את חסן נצראללה שנחוש לצאת מהסבב הנוכחי כשידו על העליונה ולהשיג תמונת ניצחון, נצראלללה התחייב לפעולת נקם נוספת ולמעשה סינדל את עצמו, הדרך היחידה שנותרה לו, מבחינתו, היא לנסות שוב.

עם זאת, ההערכה בצה"ל היא שנצראללה מחפש לבצע "פיגוע מידתי" שלא יביא להסלמה גדולה, כזה שישראל תוכל להכילו ובכך הוא יסגור את החשבון מולה.

חזבאללה שומר על עמימות מוחלטת בקשר לכוונותיו ומנהל לוחמה פסיכולוגית כדי למרוט את עצביה של ישראל, למרות האינטרס של ישראל לצאת מהסבב הנוכחי ללא הסלמה מתמשכת בגבול הצפון כדי שהיא תוכל להתרכז במטרה האסטרטגית העיקרית לבלום את ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה, אסור לגלות חולשה מול חזבאללה, יתכן שנוצרה כעת ההזדמנות לשנות את כללי המשחק והמשוואה שקבע חסן נצראללה נוכח התעקשותו להוציא אל הפועל פיגוע נקם.

הכבוד והיוקרה של חזבאללה נפגעו שלשום כשהוא נכשל בביצוע הפיגוע, רוב תושבי לבנון מאמינים לגירסא הצה"לית ולא להודעה של חזבאללה, אולם, אין זה תפקידה של ישראל לאפשר לחסן נצראללה להחזיר לעצמו את כבודו.

סביר להניח כי הפעילות הצבאית של ישראל בסוריה תביא בעתיד להרוגים נוספים של חזבאללה,ישראל פועלת באופן כירורגי בסוריה אך  האינטרס הביטחוני העליון שלה הוא לעצור את פרוייקט הטילים המדוייקים של חזבאללה ואת משלוחי הנשק האיראניים לחזבאללה דרך סוריה.

לכן צריך לראות את המתיחות הנוכחית מול חזבאללה בהקשר הרחב יותר, הגיע הזמן לשבור את המשוואה שקבע חסן נצראללה ולשנות את כללי המשחק, כל פגיעה של חזבאללה בחיילי צה"ל מחייבת תגובה צבאית חזקה מאוד מצידה של ישראל נגד חזבאללה שתשנה  את כללי העימות לקראת העתיד.

המלחמה נגד איראן וחזבאללה היא ארוכה מאוד, אנו נמצאים רק באחד הפרקים של המלחמה הזו וצריך נשימה ארוכה ונחישות להמשיך במלחמה נגד הכוונה השיעית ליצור טבעת חנק על ישראל מכל החזיתות באמצעות מאות אלפי רקטות וטילים מדוייקים כדי להביא להשמדתה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי