הפיוס שלא היה

ההתקרבות בין פת"ח לחמאס נתקלת בקשיים גדולים וגורמים בכירים בפת"ח אומרים כי היא זמנית ולא תביא לפיוס לאומי.
גורמים בחמאס טוענים כי ישראל פועלת בשטחי הגדה למנוע התקרבות בין חמאס לפת"ח וכי השב"כ הזהיר בכירים בחמאס מפני המהלך הזה.
בשבוע שעבר התקשרו מנהיגי חמאס אסמעיל הניה וח'אלד משעל אל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כדי לברך אותו לרגל עיד אלאדחא, הידיעה פורסמה בהרחבה באמצעי התקשורת של הרש"פ וחמאס אבל תושבי השטחים יודעים היטב כי מדובר בספין תקשורתי, אין שום פיוס בין פת"ח לחמאס, מדובר במצג שווא שיצרו שתי התנועות מאינטרסים פוליטיים משותפים בחודש האחרון כדי להפגין כביכול אחדות לאומית נגד תוכניות הסיפוח של ישראל בגדה.
לפני חג הקורבן הייתה אמורה להתקיים עצרת עממית ענקית של פת"ח וחמאס ברצועת עזה נגד תוכניות הסיפוח של ישראל בגדה שבה אמורים היו לנאום מרחוק, באמצעות מסך וידיאו, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ומנהיג חמאס אסמעיל הניה, אולם בעקבות מחלוקות חריפות נדחתה העצרת עד לאחר חג הקורבן, עכשיו אומרים גורמים בחמאס כי הנושא ירד מעל הפרק.
תנועת פת"ח דרשה כי רק מחמוד עבאס ינאם בעצרת בתוקף היותו מנהיג העם הפלסטיני, היא גם דרשה התחייבות של הנהגת חמאס כי בעצרת לא יהיה מפגן כוח של הזרוע הצבאית של חמאס מחשש שהיא תואשם על ידי ישראל והקהילה הבינלאומית בתמיכה בטרור, הנהגת חמאס סירבה לתנאים, גורמים בחמאס אומרים כי נושא הסיפוח בגדה ירד בינתיים מעל סדר היום המדיני וכי אין טעם להתווכח על האופן שבו תתקיים העצרת אך גורם בכיר בפת"ח אומר כי מלכתחילה היה ברור כי לא יהיה שום פיוס בין פת"ח לפחמאס מכיוון שמדובר ב"שני קווים מקבילים שאינם יכולים להיפגש", בסך הכל הייתה התקרבות טקטית זמנית של פת"ח וחמאס מאינטרסים פוליטיים זמניים.
את ההתקרבות המחודשת לחמאס יזם מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב שהצליח לקבל לכך "אור ירוק" מיו"ר הרש"פ למרות ההתנגדות של צמרת פת"ח, גם בחמאס לא מתלהבים , בלשון המעטה, מג'בריל רגו'ב ועדיין מאשימים אותו בהסגרת חולייה של חמאס, המכונה "חוליית צוריף", לידי השב"כ הישראלי בעת שהיה ראש מנגנון הביטחון המסכל בגדה.
אולם היוזמה של רג'וב שירתה את האינטרסים הפוליטיים של חמאס, ב-2 ביולי כינסו ג'בריל רג'וב ובכיר חמאס צאלח אלעארורי מסיבת עיתונאים משותפת באמצעות וידיאו קונפרס שבה הודיעו על מאבק משותף בתוכניות הסיפוח של ישראל בגדה, שבוע לאחר מכן התארחו אחמד חילס, בכיר פת"ח ברצועה וחוסאם בדראן, בכיר חמאס, בראיון משותף בטלוויזיה הפלסטינית כדי לנסות ולשמור על המומנטום המדומה של ההתקרבות בין שתי התנועות.
בכירים בצמרת פת"ח התנגדו להתקרבות לחמאס למרות ה"אור הירוק" של מחמוד עבאס, הם ראו ביוזמתו של ג'בריל רג'וב ניסיון אישי ואינטרסנטי לשדרג את עצמו בקרב הירושה לתפקיד יו"ר הרש"פ.
את ההתנגדות למהלך של ג'בריל רג'וב הוביל הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הפלסטיני הרואה את עצמו כמועמד מוביל בקרב הירושה, על פי גורמים בפת"ח, בשבוע שעבר שיגר מאג'ד פרג' איגרת לחברי הוועדה המרכזית של פת"ח שבה האשים את ג'בריל רג'וב בהובלת מהלך עם חמאס שמסכן את שלטון הרש"פ בגדה.
פרג' גורס כי תנועת חמאס מנסה להוליך שולל את הרש"פ היא מתקרבת אליה אך באותה העת חותרת תחתיה בשטח כדי לערער את יציבות שלטונו של מחמוד עבאס באופן מתוחכם כפי שעשתה ברצועת עזה ב-2007, לכן, למרות ההתקרבות כביכול בין פת"ח וחמאס, המשיכו מנגנוני הביטחון של הרש"פ לעצור ולחקור פעילים של חמאס בשטחי הגדה.
על פי גורמים בחמאס גם ישראל פעלה בשטח כדי למנוע התקרבות בין חמאס לפת"ח, לדבריהם ישראל עצרה בשבועות האחרונים בשטחי הגדה כמה חברי פרלמט מטעם חמאס וחוקרי השב"כ הבהירו להם בחקירה את התנגדות ישראל לפיוס בין פת"ח לחמאס.
חאתם קפישה,תושב חברון וחבר הפרלמנט מטעם חמאס,אמר כי חוקרי השב"כ הזהירו אותו שלא לעסוק בנושא הפיוס בין חמאס לפת"ח.
באסם זע'אייר, חבר הפרלמט מטעם חמאססיפר כי כמה חברי פרלמנט מטעם חמאס קיבלו איומים טלפוניים כי יעצרו אם יעסקו בנושא הפיוס או יפגשו עם בכיר פת"ח ג'בריל רג'וב בנושא המאבק נגד הסיפוח הישראלי בגדה. 
עיתון "אלקודס" המזרח ירושלמי דיווח ב-4 באוגוסט כי כוונות הסיפוח של ישראל אינן בעדיפות גבוהה בממשל טראמפ בשל מגיפת הקורונה והבחירות לנשיאות,עם זאת יתכן שתהייה התקדמות ותהיה הודעה על הסיפוח סמוך לכינוס הועידה הרפובליקנית ב-24 בחודש.
גם ראש הממשלה נתניהו אמר השבוע כי נושא הסיפוח עדיין על הפרק מבחינת הממשל,אולם בינתיים ההתקרבות בין פת"ח לחמאס איבדה את המומנטום, הבלון שניפח ג'בריל רג'וב התפוצץ לאחר חודש ימים וברור לכולם כי לא היה פיוס בין שתי התנועות וכי המחלוקות העמוקות בין שתי התנועות מונעות גם פיוס בעתיד.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי