איראן תקבע מה יקרה בלבנון

 

האסון הנורא בביירות והמחאה העממית עשויים להביא להפלת ממשלת לבנון המושחתת ולהקדמת הבחירות לפרלמנט.

אולם, לא צפוי שינוי מהותי במצב הפוליטי והמשבר רק יחריף, איראן וחזבאללה ימשיכו לשלוט בלבנון באמצעות הכוח הצבאי ובני הברית הפוליטיים.

 

 

הפיצוץ בנמל ביירות יוצר ציפיות גבוהות בקרב תושבי לבנון כי למרות האסון הנורא נוצר חלון הזדמנויות לשינוי במדינה והשתחררות מכבלי הממשלה המושחתת בראשות חסאן דיאב וארגון חזבאללה, משלחות זרות וערביות יגיעו בימים הקרובים ללבנון כדי לדון בהגשת סיוע הומניטארי למדינה, המנהיג הזר הראשון שהגיע ללבנון היה נשא צרפת עימנואל מקרון שהבטיח הבטחות רבות ברוח של שינוי אך ספק רב אם הוא יוכל לממש אותן.

תושבי ביירות המיואשים נתלים בעימנואל מקרון כמו ב"משיח חדש", הוא התקווה היחידה שלהם לשינוי,הוא הבטיח להם לנסות ולבוא חשבון עם הפוליטיקאים המושחתים במדינה ולהביא להחלת הרפורמות הדרושות לחילוץ הכלכלה הלבנונית מן המשבר העמוק שבו היא נתונה.

צרפת ניצבת בפני אתגר גדול, היא לקחה על עצמה את כינוס הועידה לאיסוף כספים לסיוע ללבנון בעקבות האסון בנמל ביירות, על פי גורמים בלבנון, הכספים אמורים לעבור ישירות לתושבי ביירות או לארגוני סיוע בלבנון ולא לממשלת לבנון כדי ששריה המושחתים לא ימעלו בכספים.

נשיא צרפת מקרון אמר אמש כי  הסיוע יגיע בהקדם לחברה האזרחית בלבנון באמצעות האו"ם ובהשתתפות קרן המטבע הבינלאומית  ומוסדות בינלאומיים.

נשיא צרפת עימנואל מקרון יצטרך למצוא דרכים יצירתיות לסייע ללבנון מבלי שצרפת תואשם בהתערבות בעיניניה הפנימיים של לבנון, כבר עתה תוקפים תומכי חזבאללה בלבנון את נשיא צרפת ומכנים אותו במילים "נפוליאון" או "מקרון בונפארט" וכ"מנהיג אירופי שרוצה להחזיר את האימפריליזם והמנדט הצרפתי ללבנון."

על פי דיווח בסוכנות הידיעות "רוייטרס" ב-8 באוגוסט,הנשיא מקרון שוחח בטלפון עם הנשיא טראמפ וניסה לשכנע אותו כי הטלת סנקציות על חזבאללה ואיראן תשרת את מטרותיהן ולא תסייע ללבנון.

כזכור,ממשל טראמפ הגביר את הסנקציות על איראן וחזבאללה מייד לאחר שפרש מהסכם הגרעין עם איראן לפני כשנתיים.

צרפת מובילה כעת מאמץ ליצור שינוי פוליטי בלבנון, הנשיא מקרון קורא להקמת ממשלת אחדות לאומית בלבנון בהשתתפות כל הנציגים  הפוליטיים ומשם להתקדם לעריכת רפורמות כלכליות וכספיות ואולי גם שינוי החוקה.

 

המצב הפוליטי בלבנון

 

נראה כי הרעיונות של נשיא צרפת עלולים להתנפץ אל קרקע המציאות הפוליטית הקשה בלבנון,ממשלת לבנון בראשות חסאן דיאב נתמכת על ידי ארגון חזבאללה וכפי שהדברים נראים כרגע אין לה שום כוונה להתקדם בכיוון שאליו רוצה להגיע נשיא צרפת.

אחרי התפטרות שר החוץ נאסיף חתי בשבוע שעבר, שרת ההסברה מנאל עבד א-צמד ושר הסביבה דמיאנוס קטאר התפטרו אמש מהממשלה, על פי גורמים בלבנון עוד 4 שרים בדרכם להתפטר מממשלת חסאן דיאב דבר שיזעזע עוד יותר את הממשלה ועשוי להביא להתפטרותה.

בסוף השבוע שעבר התפטרו 5 חברי פרלמנט בעקבות האסון בנמל ביירות,ראש הממשלה חסאן דיאב יוזם חקיקת חוק כדי להביא לבחירות מוקדמות לפרלמנט אך ללא שינוי בממשלה, המהלך הזה נתפס כניסיון להרוויח זמן בשלטון ולהסיט את הדיון הציבורי מהדרישה להקמת ועדת חקירה בינלאומית בנושא הפיצוץ בנמל ביירות.

הפטריארך המארוני מאר בשארה אל-ראעי אמר ב-9 באוגוסט כי ממשלת לבנון צריכה להתפטר וכי יש להקדים את הבחירות לפרלמנט.

הוא תיאר את הפיצוץ בנמל ביירות כפשע נגד האנושות שמחייב חקירה בינלאומית והענשת האחראים, "ההפגנות מעידות על קץ הסבלנות של העם הלבנוני", הוא אמר.

המצב בלבנון הוא נפיץ ביותר, השבוע אמורות להתפרסם תוצאות חקירת הפיצוץ בנמל ביירות, הציבור הלבנוני לא יקבל ניסיונות טיוח והטלת האחריות על דרגים זוטרים בממשל הלבנוני.

פירסום החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג בעניין 4 בכירי חזבאללה המואשמים ברצח ראש ממשלת לבנון רפיק אלחרירי שנדחה מהשבוע שעבר ל-18 באוגוסט בגלל האסון בנמל ביירות, יביא כנראה אף הוא להחרפת המחלוקות הפוליטיות בלבנון והזעם כלפי חזבאללה.

ההערכה בלבנון היא שבית הדין הבינלאומי דחה את פירסום ההחלטה כדי להשיג מקסימום של ההתעניינות תקשורתית בינלאומית בהחלטתו, שככל הנראה מרשיעה את הנאשמים, וכי הוא ימתח ביקורת נוקבת על ארגון חזבאללה.

ארגון חזבאללה לא יסכים לשום שינוי במצב הפוליטי הקיים שעלול להחליש את מעמדו,הארגון עסוק בהכלת הזעם העממי כלפיו, הוא רואה בכל הניסיונות והלחץ העממי להפלת הממשלה והקצת ועדת חקירה בינלאומית בנסיבות הפיצוץ בנמל ביירות, קונספירציה אמריקנית-ישראלית-סעודית שמטרתה להחלישו ולהביא לפירוקו מהנשק הרב שברשותו, דבר שהינו מבחינתו "קו אדום".

חסן נצראללה זחוח ובטוח בכוחו, הוא לא עושה חשבון נפש בעקבות האסון הנורא בנמל ביירות, הוא רוצה להמשיך ולשלוט בממשלת חסאן דיאב הנאמנה לו, גם אם היא תתפטר כולה ידאג חזבאללה, בסיוע בני בריתו נשיא לבנון מישל עון ויו"ר הפרלמנט נביה ברי, להקים ממשלה חדשה הנאמנה לו, בכל מקרה, התפטרות הממשלה תשאיר את חסאן דיאב כראש ממשלה זמני שתנהל את המדינה לכמה שבועות או חודשים עד להרכבת ממשלה חדשה, שום ממשלה חדשה לא יכולה לקום ללא הסכמתם של חזבאללה ואיראן.

פירוש הדברים הוא כי איראן היא זו שתקבע מה יקרה בלבנון ולא נשיא צרפת או הנשיא טראמפ, סביר להניח כי ההנהגה האיראנית לא תסכים כעת לשום שינוי במצב הפוליטי בלבנון, היא ממתינה לתוצאות הבחירות לנשיא בארה"ב בתקווה כי ג'ו ביידן יבחר לנשיא הבא של ארה"ב ואז היא תשתחרר מעול הסנקציות האמריקניות והלחץ הכלכלי והמדיני עליה יפחת.

ארגון חזבאללה הוא הכוח הצבאי החזק בלבנון, ממשלת לבנון הנוכחית נאמנה לו והיא השולטת בצבא לבנון ובכוחות המשטרה, במצב הזה קשה מאוד  לתושבי לבנון המתנגדים לממשלה ולחזבאללה להתקומם נגד השלטון.

כוחות הביטחון הלבנונים נהגו באיפוק רב בהפגנות בסוף השבוע בביירות, יש להם ניסיון רב בפזיור ההפגנות מאז שהן התחילו בחודש אוקטובר שעבר, אם ההפגנות יחריפו עלול גם ארגון חזבאללה להיכנס לתמונה ביחד עם תנועת "אמל" השיעית, להוציא את הפעילים החמושים לרחובות ולפזר בכוח את ההפגנות וזה כבר סיפור אחר לגמרי.

על פי גורמים אמריקנים, הנשיא טראמפ לא מתלהב מהרעיונות של נשיא צרפת לגבי שינוי המצב בלבנון, יש לו עמדה נחרצת כלפי איראן וחזבאללה ואם הוא ייבחר לתקופת כהונה נוספת הוא צפוי להגביר את הלחץ על איראן ושלוחותיה במזרח התיכון ובראשן ארגון חזבאללה.

משלחת אמריקנית בראשות דיוויד הייל אמור להגיע השבוע לביקור בביירות כדי לדון בסיוע ההומניטארי ללבנון בעקבות האסון בנמל ביירות, על הפרק נמצאים גם נושאים אחרים:

סימון הגבול הימי בין לבנון לישראל, הארכת מנדט כוחות יוניפי"ל בדרום לבנון, מאגרי הנשק של חזבאללה וסגירת המעברים הבלתי חוקיים בין לבנון לסוריה.

נראה כי המשבר הפוליטי בלבנון ימשך במתכונתו הנוכחית וצפוי להחריף בשבועות הקרובים, למרות האסון הכבד בנמל ביירות,עד שיתבררו תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב והכוונות האמריקניות ביחס לאיראן ולחזבאללה.

איראן , באמצעות חזבאללה, לא תסכים לשום יוזמה או מהלך שעלולים להחליש את מעמדה בלבנון או את כוחו של ארגון חזבאללה,כפי שהדברים נראים כרגע מי שישלמו את מחיר המשבר הפוליטי הם תושבי לבנון.

 

 

 

 

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי