השתיקה של הליגה הערבית

 

יו"ר הרש"פ זועם על הליגה הערבית על כך שאיננה מגנה את הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירות לישראל למרות שהוא מהווה הפרה של החלטותיה.

הבידוד המדיני של הרש"פ גובר, מדינות ערב המתונות מתעלמות מהבעיה הפלסטינית ודואגות לאינטרסים שלהן.

 

 

המכות נוחתות על ראשה של הרש"פ בזו אחר זו, הסחף לכיוונה של ישראל גובר אפילו מצידן של דמויות בעולם הערבי שהיו במשך שנים רבות אנטי ישראליות מובהקות.

עמרו מוסא, המזכ"ל הקודם של הליגה הערבית קרא ב- 14 באוגוסט למדינות ערב ללכת בעקבות איחוד האמירויות כדי להשיג הישגים עבור הפלסטינים.

הדברים עוררו את חמתו של צאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, אשר תקף את עמרו מוסא ואמר כי ההצהרות האלה מהוות שבירה של החלטות ועידות הפסגה הערביות והרס של יוזמת השלום הערבית משנת  2002.

מה שמרתיח את יו"ר הרש"פ הינו שתיקתה של הליגה הערבית, הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לבין ישראל מהווה הפרה של החלטות הליגה הערבית המתנות הסכמים בין מדינות ערב לישראל בכך שישראל תיסוג לקווי 67, תאפשר הקמת מדינה פלסטינית עצמאית ותפתור את בעיית הפליטים.

חלפו כמה ימים מההודעה הדרמטית של הנשיא טראמפ על הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל והליגה הערבית ממשיכה לשמור על שתיקה רועמת ואיננה מפרסמת שום עמדה בנושא.

מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, צאיב עריקאת דרש ממזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אלע'יט לפרסם הודעת גינוי להסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לבין ישראל או להתפטר מתפקידו.

צאלח ראפת, חבר הועד הפועל של אש"פ קרא לכינוס דחוף של הליגה הערבית כדי לגנות את ההסכם ולפרסם הודעה ערבית ברורה שתחייב את איחוד האמירויות לסגת מההסכם ולהתחייב מחדש ליוזמת השלום הערבית, אולם, שום דבר לא קרה, אחמד אבו אלע'יט ממשיך להתעלם מכל הפניות והקריאות של בכירי אש"פ.

 

מהן הסיבות לשתיקתה של הליגה הערבית?

 

א.מקום מושבה של הליגה הערבית הינו בקהיר והיא פועלת בעיקר בשירותה של מצרים, מצרים משתמשת בה בעיקר לאינטרסים שלה.

כך למשל ב-9 באוקטובר שנה שעברה היא התכנסה לדיון דחוף, על פי בקשת מצרים, בפלישה הצבאית הטורקית לצפון סוריה כדי לפעול נגד הכורדים, ב-3 בדצמבר שנה שעברה היא התכנסה בדחיפות לבקשת מצרים לדון במצב בלוב.

מצרים בירכה על הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לבין ישראל ולכן סביר להניח שהליגה הערבית לא תפעל בניגוד לעמדת מצרים.

ב.מדינות ערב החברות בליגה הערבית הן מדינות חלשות שמתעניינות בעיקר בעניניהן הפנימיים, הבעיה הפלסטינית כבר לא מעניינת אותן.

ג.לאיחוד האמירויות יש השפעה על הליגה הערבית ויחסים טובים עם ההנהגה המצרית.

 

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי הרפיסות של הליגה הערבית מרגיזה את הרש"פ אך היא לא  תעז לדרוש את פירוקה, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חושש לקבל לבד החלטות נועזות, הוא תמיד מחפש מטרייה ערבית שתגבה אותו, לכן הוא צריך את הליגה הערבית לצדו.

בידודה של הרש"פ גובר בעקבות הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל,אף אחד ממנהיגי מדינות ערב לא נפל מהכיסא בעקבות תגובות הפלסטינים על ההסכם, הרש"פ נחשפה במלוא חולשתה ומדינות המפרץ חשות שהגיע הזמן לדאוג לאינטרסים שלהן בעיקר מול הסכנה האיראנית, אין להן שום רווח מהיחסים עם הרש"פ לעומת זאת הן יכולות להרוויח המון מהידוק היחסים עם ישראל וארה"ב.

הרש"פ החלשה חוששת מלאבד את הקלפים האחרונים שהיו לה מול ישראל והם ההתנגדות של מדינות ערב לנורמליזציה כל עוד לא הושג הסדר קבע בין ישראל לרש"פ, הרש"פ הטילה ספק בדברי ראש הממשלה נתניהו על הקשרים החשאיים של ישראל עם מדינות ערב ועתה המציאות טפחה על פניה.

ישראל הצליחה להשיג הסכם נורמליזציה עם איחוד האמירויות מבלי לשלם שום מחיר לפלסטינים, בנוסף לכך, האוייב המר של מחמוד עבאס שהוא מוחמד דחלאן קיבל לגיטימציה אמריקנית ישראלית שתעזור לו בקרב הירושה, כל ילד בשטחים יודע שאין שום בכיר בפת"ח שיכול להפוך ליו"ר הרש"פ ולהחזיק מעמד בשלטון במוקאטעה ברמאללה אם אין לו את התמיכה של צה"ל בשטח וגיבוי אמריקני.

גורם בכיר בפת"ח אומר כי הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות נתפס ברש"פ כהבקעה ישראלית מוצלחת של אזור המפרץ, הבקעה היוצרת את "אפקט הדומינו" כשמדינות ערב, אחת אחר השנייה, נופלות לחיקה של ישראל.

"זה מדאיג מאוד את מחמוד עבאס" אומר הבכיר בפת"ח, "זוהי הצלחה גדולה של הפרוייקט הציוני בדרך להפיכתה של ישראל לחלק בלתי נפרד מהמזרח התיכון החי בשלום עם השכנות הערביות מבלי שנפתרה הבעייה הפלסטינית".

 

 

 

 

 

 

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי