מכה נוספת לרש"פ ולאיראן

 

הסכם הנורמליזציה בין ישראל לבחריין מגביר את בידודה של הרש"פ בעולם הערבי ומחזק את הברית הצבאית נגד איראן.

הרש"פ החלה בהערכה מחדש של האסטרטגיה המדינית שלה אך מחמוד עבאס מעדיף להמתין לתוצאות הבחירות בארה"ב לפני שישנה אותה.

 

 

 

הרש"פ בהנהגתו של מחמוד עבאס חטפה בימים האחרונים שתי מכות רציניות שמוכיחות שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מוביל אסטרטגיה מדינית כושלת הפוגעת בבני עמו, הליגה הערבית דחתה את בקשת הרש"פ לגנות את הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לבין ישראל ואילו בחריין הכריזה, בהודעה משותפת עם ארה"ב וישראל, כי תחתום על הסכם נורמליזציה מלא עם ישראל.

שתי המכות האלה ניחתו על ראשה של הנהגת הרש"פ ימים ספורים בלבד לפני הטקס הגדול שיתקיים ב-15 בספטמבר בבית הלבן, שבו יחתמו שרי החוץ של איחוד האמירויות ובחריין על הסכמי נורמליזציה עם ישראל.

בסוף השבוע גם הודיע הנשיא טראמפ כי שוחח בטלפון עם מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אלעזיז, וכי הוא מנסה לקדם הסכם חתימה על נורמליזציה בין סעודיה לישראל.

ג'ראד קושנר, יועצו של הנשיא טראמפ מסר  כי הסכם הנורמליזציה בין בחריין לישראל יכלול חילופי שגרירים, טיסות ישירות ושיתופי פעולה בכמה סקטורים.

מלך בחריין, חמד בן עיסא אלחל'יפה הדגיש בהודעה שפירסם את הצורך הדחוף בשלום בין ישראל לפלסטינים על פי פתרון שתי המדינות, עיקרון הכלול בתוכנית השלום של טראמפ הנקראת "עסקת המאה".

כזכור, בחריין הייתה המדינה הערבית הראשונה שבאה לקראת יוזמת השלום של הנשיא טראמפ כשהסכימה לארח בבירתה מנאמה, למרות מחאות הפלסטינים, את הועידה הכלכלית שבה נדונה התוכנית הכלכלית של "עסקת המאה" האמריקנית.

בחריין  הנחיתה אף היא מהלומה על הפלסטינים והלכה בעקבות איחוד האמירויות כשהיא מתעלמת מהתנאים שנקבעו על ידי הליגה הערבית בהחלטותיה וביוזמת השלום הערבית בכל הקשור לנורמליזציה עם ישראל.

בחריין שמה בראש מעייניה את האינטרסים שלה ובעיקר את חששה מאיראן, הבעייה הפלסטינית איננה עומדת בראש סדר היום שלה.

הסכם הנורמליזציה של בחריין עם ישראל מהווה גם מכה לאיראן, בעיקר בגלל העובדה שרוב אזרחיה של בחריין הינם שיעים הנשלטים על ידי בית מלוכה סוני.

בשטח בחריין שוכן בסיס צבאי של הצי החמישי האמריקני האחראי על הפעילות הימית במפרץ הפרסי.

בשנים האחרונות הצליחו האיראנים להוביל כמה פעילויות טרור בשטח בחריין אך בית המלוכה הסוני בבחריין שרד בהצלחה הפגנות עממיות נרחבות במסגרת תופעת "האביב הערבי" ב-2011.

בחריין הינה חלק מ"הרביעיה הערבית" הכוללת את סעודיה, איחוד האמירויות ועומאן, שמחרימה מאז 2017 את קטאר בגלל תמיכתה בטרור והתערבותה בעניינים הפנימיים של מדינות ערב, היא הצטרפה לסעודיה והודיעה על פתיחת המרחב האווירי שלה לטיסות מישראל.

הסכם הנורמליזציה של ישראל עם בחריין מחזק את הברית הצבאית שהצליחה להקים ארה"ב ביחד עם ישראל  ואיחוד האמירויות נגד איראן, גם בחריין תצטרף לברית הזו נגד איראן הפועלת וחותרת להפיל את שלטון בית המלוכה הבחרייני, איראן רואה בהסכם הנורמליזציה עם בחריין איום ישיר על ביטחונה הלאומי ובוודאי תשגר איומים לבחריין כפי ששיגרה לעבר איחוד האמירויות.

גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי "ציר הרשע" בראשות איראן נערך לבצע גל של פיגועים בבחריין ובאיחוד האמירויות בניסיון למוטט את הסכמי הנורמליזציה באמצעות טרור.

תוכנית הסיפוח הישראלית נכנסה להקפאה עמוקה והצטרפות בחריין לתהליך הנורמליזציה הגלויה עם ישראל מגבירה עוד יותר את בידודה של הרש"פ בעולם הערבי ומדגישה את כישלון מדיניותו של מחמוד עבאס, הרש"פ החזירה את שגרירה ממנאמה בירת בחריין ובכיר אש"פ צאיב עריקאת הודיע כי היא תנקוט בצעד כזה כלפי כל מדינה שתנרמל את יחסיה עם ישראל.

תהליך הנורמליזציה המתרחב מקרב עוד יותר את הרש"פ לעבר חמאס, אך מחמוד עבאס איננו מעוניין בפיוס לאומי מלא עם חמאס וחלוקת העוגה השלטונית עמה, בצמרת הרש"פ מחכים בכיליון עיניים לחודש נובמבר ומייחלים לניצחונו של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן בבחירות בתקווה שניצחון כזה ישפר את מצבם, לרש"פ אין שום אסטרטגיה סדורה, היא חייה על פי גחמותיו המדיניות והאינטרסים האישיים של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, בכירים בפת"ח ממשיכים לטעון בחדרי חדרים כי ההתדרדרות במעמדה המדיני של הרש"פ החלה כאשר מחמוד עבאס החליט על דעת עצמו להחרים את ממשל טראמפ, לאחר הכרזתו על ירושלים כבירת ישראל, ובכך נתן "אור ירוק" לנשיא טראמפ לפתוח בשורה של צעדים חד צדדים נגד הפלסטינים.

תושבי השטחים משלמים מחיר כבד על מדיניותו של מחמוד עבאס, למרות שנושא הסיפוח איננו על השולחן מחמוד עבאס ממשיך בסירובו לקבל את כספי המיסים שישראל גובה עבור הרש"פ, המסתכמים במאות מיליוני שקלים, הכלכלה הפלסטינית מתרסקת ונגיף הקורונה מתפשט בשטחי הגדה, על הקטסטרופה הזו אחראים יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס וראש הממשלה מוחמד א-שתייה.

 

"מותה" של הליגה הערבית

 

בסוף השבוע ערכו עשרות פלסטינים בכפר קדום, צפונית לקלקיליה, הלוויה סימלית לליגה הערבית, הם צעדו עם ארון קבורה שעליו סמלי הליגה הערבית וערכו טקס אשכבה.

העמדה החדשה של מדינות ערב שנחשפה בכינוס שרי החוץ של הליגה הערבית בסוף השבוע היכתה בהלם את הפלסטינים לאחר שהיא דחתה את הדרישה של הרש"פ לגנות את הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות בטענה כי  הוא מפר את יוזמת השלום הערבית.

אצל הרש"פ נדלק "אור אדום" חזק, מדינות ערב אינן חוששות עוד להפר בגלוי את יוזמת השלום הערבית, במסדרונות הליגה הערבית  מגלגלים רעיונות לעדכן את יוזמת השלום הערבית באופן כזה שהיא לא תתנגש עם הצטרפות מדינות נוספות לתהליך הנורמליזציה עם ישראל כדי שהוא יהפוך לעובדה מוגמרת.

עיתון "אלאח'באר" הלבנוני דיווח ב-10 בספטמבר כי מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ צאיב עריקאת איים  כי הרש"פ תפרוש מן הליגה הערבית אם היא לא תגנה את הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות אך הוא נאלץ להתקפל, בליגה הערבית קמה חזית חדשה נגד הרש"פ הכוללת את מצרים, ירדן, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו, סודאן ועומאן.

הפלסטינים משלמים את מחיר התפרקות האחדות הערבית, הקונסנזוס שהיה בנושא הנורמליזציה עם ישראל קרס, איראן, טורקיה וקטאר רוצות עכשיו להוביל את המאבק הפלסטיני.

 הנהגת הרש"פ החלה לעשות הערכה מחדש וצמצום נזקים, היא בדילמה קשה היא איננה יכולה להתנתק מהליגה הערבית, " העולם הערבי הינו הריאה השנייה שבאמצעותה נושמים הפלסטינים, מסביר בכיר בתנועת פת"ח, עם זאת יש התנגדות חזקה בצמרת הרש"פ לתת לאיראן ולטורקיה להוביל את המאבק הפלסטיני, אש"פ איננו מוכן לוותר על מעמדו העצמאי.

בגלל מדיניותו הסרבנית של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הבעיה הפלסטינית איבדה את חשיבותה בעיני מדינות ערב שהחלו לזלזל בהנהגה הפלסטינית ולהתעלם מבקשותיה.

 המסיכות של מדינות ערב נפלו, הרש"פ מתבוססת בביצה העמוקה שהיא יצרה, המדיניות האמריקנית-ישראלית הצליחה לחשוף את הפנים האמיתיות של הרש"פ והעומד בראשה.

השלב הבא צריך להיות צירופה של סעודיה, מנהיגת העולם הסוני, לתהליך הנורמליזציה עם ישראל ושינוי יוזמת השלום הערבית, מדינות ערב רוצות בשלום מלא עם ישראל והפלסטינים חייבים ליישר עמן קו, לגלות פרגמטיות ולחדש את המשא ומתן עם ישראל ללא תנאים מוקדמים.

אולם, מחמוד עבאס ממתין לתוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב בחודש נובמבר לפני שישנה את האסטרטגיה שלו שנכשלה בגדול.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי