ירדן חוששת מפגיעה במעמדה בהר הבית

 

חשש כבד בארמון המלוכה הירדני כי הסכמי הנורמליזציה של ישראל עם מדינות המפרץ יפגעו במעמדה של ירדן בהר הבית.

הרש"פ התגייסה לסייע לירדן והמופתי של הרש"פ פירסם פסק הלכה כי כל מי שנירמל את יחסיו עם ישראל אסור לו לבקר או להתפלל במסגד אלאקצא.

 

 

חשש גדול אופף את בית המלוכה הירדני בעקבות הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לבחריין ולאיחוד האמירויות בכל הקשור למעמדה של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים ובמיוחד בהר הבית, המקום חשוב ביותר לשושלת ההאשמית בגלל הימצאותו של מסגד אלאקצא במתחם, אך גם בגלל שבמקום נרצח ב-1951 המלך עבדאללה, הסבא רבא של עבדאללה מלך ירדן הנוכחי.

מעמדה המיוחד של ירדן הוסדר בהסכם השלום שלה עם ישראל שנחתם ב- 1994 (הסכם "ואדי ערבה").

ממשל טראמפ הקפיד להכניס להסכמי הנורמליזציה עם בחריין ואיחוד האמירויות סעיף שלפיו יתאפשר לעולי רגל משתי המדינות האלה להגיע לירושלים ולהתפלל במסגד אלאקצא במסגרת חופש הפולחן שישראל מעניקה לבני כל הדתות.

בכך מכיר הממשל האמריקני באופן עקיף בריבונות של ישראל בירושלים, בהר הבית ובמקומות הקדושים לאיסלאם, עולי הרגל האלה יגיעו ישירות לישראל דרך נתב"ג, ולא לירדן ומשם לירושלים דרך גשר אלנבי.

ירדן מודאגת מאוד גם מהצעד הבא, שכנראה יגיע בעתיד, שהוא נורמליזציה בין ישראל לסעודיה.

הסעודים אינם מסתירים מזה שנים רבות את רצונם לקבל "דריסת רגל" במתחם הר הבית שבו נמצא מסגד אלאקצא, המקום השלישי בחשיבותו בדת האיסלאם, על שני המקומות הראשונים, במכה ובמדינה, סעודיה כבר שולטת.

גורם בכיר בווקף המוסלמי אומר כי החשש הירדני הוא שישראל "מכרסמת בהדרגה" במעמדה בהר הבית ושסעודיה תעשה עסקה עם ממשל טראמפ ועם ישראל:

"דריסת רגל" בהר הבית בתמורה לנורמליזציה עם ישראל.

בווקף המוסלמי אומרים כי ממשל טראמפ מכין בהדרגה את דעת הקהל בעולם המוסלמי לרעיון הזה.

ג'ראד קושנר, יועצו של הנשיא טראמפ אמר ב-11 בספטמבר:

"הנושא של מסגד אלאקצא גרם לשנאה בגלל הצגה לא נכונה של המצב, בזכות ההסכם עם בחריין, ערבים מכל העולם יוכלו לבקר במסגד ולהראות לחבריהם שישראל מכבדת את הדת שלהם, זה יסייע להפחית מתיחות בעולם הערבי ויאפשר להפריד את הנושא הפלסטיני מהאינטרסים שלהם".

ירדן לא הביעה עד כה שום עמדה בקשר להסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ולבחריין, היא לא הביעה תמיכה אך גם לא ביקרה אותם,אולם היא חשה כי ישראל ויתרה על שירותיה כמתווכת אפשרית בינה לבין מדינות המפרץ והיא פועלת ישירות מולן בכל הקצב.

לדברי גורמים ירדנים, איחוד האמירויות מסייע לישראל להרחיב את השפעתה בקרב מדינות המפרץ.

 

התנגדות פלסטינית

 

מי שמסייע לירדן לנסות ולפגוע בהסכמי הנורמליזציה של ישראל עם איחוד האמירויות ובחריין הם הפלסטינים.

אחת השיטות של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס היא לרתום לשירותו את דת האיסלאם כדי להילחם בנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב.

 בחודש יולי בשנה שעברה, הותקף בהר-הבית הבלוגר הסעודי מוחמד סעוד שהגיע כדי להתפלל במסגד אל-אקצה.

הוא הגיע לישראל במסגרת משלחת של משרד החוץ הישראלי והוא הותקף פיזית בהר-הבית ובעיר העתיקה בירושלים על-ידי תושבים פלשתינים ופעילים של פתח בעקבות ההסתה של הרש"פ נגד הביקור.

 במהלך ביקורו נזרקו לעברו כסאות פלסטיק, פעילים פלשתינים ירקו עליו וקראו לעברו קריאות גנאי: "ציוני זבל, לך להתפלל בבית כנסת אל תתפלל במסגד אל-אקצה".
עכשיו רוצה הרש"פ לעשות תרגיל דומה לעולי רגל מאיחוד האמירויות שאמורים להגיע בקרוב לביקור בישראל ולהתפלל במסגד אל-אקצא.

לשם כך גייס יו"ר הרש"פ את השיח' מוחמד חוסיין, המופתי של ירושלים והרש"פ, המשמש כחרב להשכיר.

השיח' מוחמד חוסיין פירסם ב-17 באוגוסט פסק הלכה (פתווא-בערבית) שאוסר על תושבי איחוד האמירויות לבקר במסגד אל-אקצה בהר-הבית או להתפלל בו בעקבות הסכם הנורמליזציה בין ארצם לבין ישראל. פסק ההלכה הזה פורסם כהמשך לפסק הלכה אחר שכבר פורסם בשנת 2012 האוסר על איסור ביקור או תפילה במסגד אל-אקצה לכל מי שמנרמל את היחסים עם ישראל. פסק ההלכה של השיח' מוחמד חוסיין משנת 2012 קובע קריטוריונים למי מותר לבקר בהר-הבית ולהתפלל באל-אקצא מלבד מי שנירמל יחסים עם ישראל.
פסק ההלכה החדש של השיח' מוחמד חוסיין נעשה כצעד תגובה של הרש"פ להודעת איחוד האמירויות כי תוכנית השלום האמריקנית, "עסקת המאה", מאפשרת לכל המוסלמים לבקר במסגד אל-אקצה ולהתפלל בו וכי כל המקומות הקדושים בירושלים יהיו פתוחים בפני כל המתפללים מכל הדתות.

ברש"פ לא מנסים להסתיר את העובדה כי הם עומדים מאחורי פסק ההלכה החדש, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד  א-שתייה הצדיק בפומבי את פסק ההלכה של השיח' מוחמד חוסיין.

גורמים ברש"פ אומרים כי פסק ההלכה פורסם במסגרת התגובה הפלשתינית החזקה על המהלך של איחוד האמירויות המתואר כ"בגידה" ו"תקיעת סכין בגבם של הפלשתינים".
ברש"פ טוענים כי אבו דאבי מעורבת בקנוניה שמטרתה לחסל את הבעיה הפלשתינית ולגרום לפלשתינים לאבד את זכויותיהם בארצם.

לרש"פ אין שום מעמד בהר-הבית,כאמור, על-פי הסכם השלום בין ישראל לירדן משנת 1994, ירדן הינה האפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים, כולל בהר-הבית, אולם ירדן שילבה, לפני יותר משנתיים, שרים ברש"פ ופעילים בכירים של פתח במועצת הווקף האיסלאמי בירושלים ובכך נתנה "דריסת רגל" לרש"פ ואפשרות להשפיע על הנעשה במסגדי הר-הבית.
ישראל היא הריבון בהר-הבית והיא שמאפשרת לכל בני הדתות לבקר במתחם ולמוסלמים להתפלל בשני המסגדים בהר-הבית.

"פסק ההלכה" של השיח' מוחמד חוסיין הוא בגדר הסתה שמטרתו להלך אימים על איחוד האמירויות ועל בחריין כדי שתושביהן יחששו מלבקר בירושלים ולהתפלל במסגד אל-אקצא ובכך לפגוע בהסכמי הנורמליזציה עם ישראל.

המבחן הראשון יהיה בשטח כשיגיעו לירושלים קבוצות של עולי רגל מבחריין או איחוד האמירויות וירצו להתפלל במסגד אלאקצא, על פי גורמים בווקף המוסלמי, הווקף לא יאפשר להם להיכנס למתחם הר הבית לביקור או לתפילה במסגד אלאקצא.

ישראל תצטרך לאכוף בכוח את ריבונותה בהר הבית כדי לאפשר את חופש הפולחן לעולי הרגל המוסלמים ממדינות המפרץ כדי שיתפללו במסגד אלאקצא.

זהו מבחן חשוב שאסור שישראל תיכשל בו.

 

 

 

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי