מאמץ פלסטיני להכשיל את הנורמליזציה

 

הפלגים הפלסטינים הקימו גוף חדש המכונה"המפקדה המאוחדת" כדי שיוביל התנגדות עממית בשטח נגד ישראל.

המטרה הפלסטינית היא להגיע למרי אזרחי כולל נגד ישראל בעקבות הנורמליזציה, אך קיימת סכנה לאינתיפאדה חדשה.

 

 

הפלגים הפלסטינים ובראשם פת"ח וחמאס מנסים לשחזר את הישגי האינתיפאדה הראשונה, לאחר מפגש של נציגי כל הפלגים לפני שבוע הם החליטו על הקמתה של "מפלגה מאוחדת", שתפעל באותה המתכונת של "המפקדה המאוחדת" של האינתיפאדה הראשונה בסוף 1987, ותקבע את מסגרת ופעילויות המאבק הפלסטיני נגד תהליך הנורמליזציה ונגד ישראל.

המאמץ הפלסטיני המשותף, למרות המחלקות העמוקות בין פת"ח וחמאס, בא כהפקת לקחים מהכישלון האסטרטגי של שני הארגונים המובילים במאבקם נגד תוכנית השלום האמריקנית "עסקת המאה" ונגד תהליך הנורמליזציה של מדינות ערב עם ישראל, הם מנסים להפגין אחדות ותיאום  אך החשדנות העמוקה נותרה ביניהם ואין ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס רצון להגיע לפיוס לאומי מלא עם חמאס, הוא איננו רוצה לחלוק עמה את עוגת השלטון וחושש כי מטרתה היא להפיל את שלטון הרש"פ בגדה.

ההודעה על הקמתה של "מפקדה מאוחדת" פורסמה ב-13 בספטמבר בכרוז ראשון שפירסמה המפקדה, הפלגים הפלסטינים מנסים לתת בכרוז תחושה כי מדובר בהיערכות לקראת אינתיפאדה חדשה אך הם קוראים לצורת המאבק החדשה שלהם "התנגדות עממית בדרכי שלום" שמטרתה להחזיר את הבעיה הפלסטינית לראש סדר היום העולמי.

עם זאת, ד"ר נביל שעת', יועצו של יו"ר הרש"פ לעניינים בינלאומיים אמר לעיתון "אלקודס אלערבי" ב-13 בספטמבר כי הפלסטינים מכינים אינתיפאדה חדשה נגד ישראל.

בכרוז נכתב: "נתחיל במאבק עממי כולל שיסתיים רק בהשגת עצמאות לאומית למדינת פלסטין שבירתה ירושלים, חרבותינו מופנות לעבר אויבנו המרכזי הרובץ באדמות מדינתנו ובירושלים, ההתנגדות שלנו תתפוצץ באופן טבעי ותסלים בהדרגה בכל האדמות הפלסטיניות הכבושות ובראשן ירושלים".

בכרוז הראשון הוכרז יום ה-15 בחודש, יום חתימת הסכמי הנורמליזציה בין ישראל בחריין ואיחוד האמירויות בבית הלבן, כ"יום סירוב" והפלסטינים נדרשים להניף את הדגל הפלסטיני בכל הערים, הכפרים ומחנות הפליטים בשטחים.

יום שישי, ה-18 בחודש, הוכרז כ"יום אבל" , הפלסטינים בשטחים נקראו להניף דגלים שחורים ולהתעמת עם כוחות צה"ל.

 יו"ר הרש"פ אמר בכינוס הפלגים הפסלטינים שהתקיים בוידיאו קונפרנס כי "הגיעה העת להקים הנהגה של התנגדות עממית בדרכי שלום".

בכיר פת"ח עזאם אלאחמד האשים את הליגה הערבית כי היא בגדה בעצמה בכך שאיפשרה לממשל טראמפ לשלוט בה ולאחר שהיא דחתה את דרישת הפלסטינים לגנות את הסכם הנורמליזציה של איחוד האמירויות עם ישראל.

 יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הסמיך את מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב לתאם את כל פעולות המחאה עם תנועת חמאס, רג'וב הופיע  ב-7 בספטמבר בטלוויזיה הפלסטינית הרשמית ברמאללה והסביר את עיקריה של התוכנית המבצעית של "ההתנגדות העממית".

א.מטרת "ההתנגדות העממית" היא להכשיל את הקונספירציות נגד העם הפלסטיני והבעיה הפלסטינית, הפלסטינים בשטחים ובפזורה נדרשים להשתתף בכל הפעילויות.

ב. הכיבוש הישראלי "ישלם מחיר" על  כל עקירת עץ או הריסת בית, כללי העימות השתנו, " האזרח הישראלי בתל אביב צריך להרגיש כי הכיבוש הוא דבר מגעיל".

ג. הנהגת הפת"ח סבורה כי "כל האפשרויות מונחות על השולחן", אולם היא סיכמה עם תנועת חמאס שבשלב הזה מדובר ב"מאבק בדרכי שלום" ולא תהייה  חריגה מכך, "המפקדה המאוחדת" תפתח כל שלב במאבק, צעד אחר צעד, ותהייה הסלמה מדורגת עד ל"מרי אזרחי"(עוציאן מדיני-בערבית) כולל שבו כל הפלסטינים יצאו לרחובות ויחסמו אותם.

 

ניצוץ התבערה הוא בירושלים

 

כל פלסטיני יודע כי ירושלים ובמיוחד הר הבית הינם חבית של חומר נפץ שעלול להתפוצץ בכל רגע ולגרור אחריו את כל השטחים לאינתיפאדה שלישית, על פי גורמים בפת"ח, במזרח ירושלים התפרסו בימים האחרונים עשרות פעילי פת"ח הממתינים להנחיותיו של מחמוד עבאס ומוכנים להצית מעשי אלימות בעיר בכל רגע נתון.

גורמים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס רוצה לגרור את ישראל למלכודת, להניח לה לעשות טעויות ואז להצית את האלימות כאילו בתגובה לצעדי ישראל כדי שהאחריות לא תיפול עליו או על הרש"פ.

לכן, יש חשיבות רבה שמשטרת ישראל תפעל בחוכמה אך בנחישות במזרח ירושלים מבלי ליפול במלכודות שמחמוד עבאס מנסה לפרוס לה, אולי בתוך שטח הר הבית עצמו.

אבי הרעיון של "ההתנגדות העממית" הוא מחמוד עבאס, הוא מנסה לשווק אותו כבר במשך כמה שנים לארגונים הפלסטינים כדי שלא יואשמו על ידי הקהיליה הבינלאומית כי הם נוקטים בטרור נגד ישראל ונראה כי הפעם הצליח לשווק את הרעיון שלו.

גורמים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס נתן "אור ירוק" לתנועת פת"ח בגדה להסלים את המצב הביטחוני באורח מבוקר כדי לחפות על הכישלון האסטרטגי שלו שהביא להסכמי הנורמליזציה בין ישראל לבחריין ולאיחוד האמירויות וכן הכישלון המחפיר שלו לגייס לעזרתו את תמיכת הליגה הערבית.

מחמוד עבאס מנסה לרכוב על נמר האלימות כמו יאסר ערפאת אחרי כישלון ועידת קמפ דיוויד בשנת 2000 אך הוא עלול ליפול ממנו ולגרור את הפלסטינים שוב לאסון גדול.

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי