חוסר יציבות ביטחוני בגדה וברצועה

 

איראן מנסה לחמם את גבול הדרום באמצעות שלוחותיה למרות הסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס שהושג לפני שבועיים.

בשטחי הגדה יש היענות מועטה לקריאות "ההנהגה המאוחדת" החדשה להסלמה, אך המצב הכלכלי הקשה והתגברות הקורונה עלולים להביא לפרץ אלימות.

 

 

 

איראן הצליחה להפתיע את ארה"ב וישראל ולהוציא פיגוע לא צפוי באמצעות אחת הזרועות שלה ברצועת עזה שהיא ארגון הגי'האד האסלאמי, הזרוע הצבאית שלו "סראיא אלקודס" שיגרה 2 רקטות לעבר אשדוד ואשקלון תוך כדי טקס החתימה על הסכמי הנורמליזציה בבית הלבן בוושינגטון.

בעת שידור הטקס בערוצי הטלוויזיה וירי הרקטות לעבר ישראל נועדו ביחד בשכונת א-דאחיה בביירות מנהיג חמאס אסמעיל הניה וזיאד נח'אלה, מזכ"ל הגי'האד האסלאמי וצפו בהם על המרקע.

הירי בוצע באישורה של הזרוע הצבאית של חמאס, שהיא זרוע נוספת של איראן ברצועת עזה, התגובה הצבאית של ישראל בהפצצות אוויריות של יעדים צבאיים של חמאס ברצועת עזה נענתה בירי של 13 רקטות לעבר ישובי עוטף רצועת עזה.

גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי היה מאוד חשוב לאיראנים להגיב במהירות ובזמן אמיתי כנגד טקס החתימה בוושינגטון כדי לשלוח מסר ברור למשתתפים בו כי איראן נחושה לטרפד את התהליך החדש שבו נוטלות חלק מדינות ערב בניגוד לרצונם של הפלסטינים, השלוחה הזמינה ביותר להוציא את המסר במהירות הייתה, מבחינת האיראנים, ארגון הג'יהאד האסלאמי, האיראנים מתכננים גם להפעיל את חזבאללה בגבול הצפון נגד ישראל שעדיין חייב, לטענתו, לנקום בישראל על מות אחד מפעיליו בסוריה, ואת המורדים החו'תים בתימן נגד איחוד האמירויות ובחריין ומתכננים גם גל של פיגועי טרור במדינות המפרץ באמצעות מחבלים שיעים.

 

רצועת עזה גנבה את ההצגה

 

שיגור הרקטות מהרצועה לעבר ישראל הינו התפתחות מסוכנת מאוד, הוא בא לאחר שבועיים של שקט שהושג באמצעות התיווך הקטארי שהצליח להשיג הבנות רגיעה חדשות בין ישראל לחמאס ואחרי שהמענק הכספי הקטארי הוגדל וחולק ברצועת עזה.

ההסלמה היזומה בהנחיית איראן באה למרות שהתחדש השבוע המשא ומתן, באמצעות המודיעין המצרי, בין ישראל לחמאס על עסקת חילופי שבויים חדשה.

שר הביטחון בני גנץ העריך ב-15 בספטמבר כי תהייה הסלמה מחודשת ברצועת עזה "כשייגמר הכסף הקטארי בחודש הבא" ולא תלה תקוות במאמצי התיווך המצרי להביא לפיתרון סוגיית השבויים והנעדרים.

קטאר העבירה החודש סכום של 34 מיליון דולר לרצועת עזה אך עדיין לא סיכמה עם חמאס כמה כסף יועבר בחודש הבא,זוהי אחת הסיבות שיכולה לעורר את הטרור מחדש מהרצועה, ניסיון לסחוט עוד כסף מקטאר באישור ישראל.

אולם נראה שההסלמה כבר כאן, לא הייתה שום סיבה להסלמה ביום החתימה בטקס בבית הלבן מלבד רצונה של איראן להעביר את המסר שלה נגד הנורמליזציה.

זיאד נח'אלה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי, התראיין אמש בערוץ "אל-מיאדין" והזהיר כי "המצב ברצועת עזה הינו שברירי ויכות להתפוצץ בכל רגע".

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי לישראל אין שום כוונה להסלים את המצב הביטחוני בגבול הדרום במהלך תקופת החגים, ישראל מתכוונת להמשיך ב"מדיניות ההכלה" אך היא עלולה להישאב לסבב לחימה חדש בניגוד לרצונה אם חס ושלום יפגעו חיילים או אזרחים ישראלים.

הזרוע הצבאית של חמאס פירסמה ב-16 בספטמבר הודעה רשמית כי ישראל תשלם  מחיר על כל תוקפנות על תושבי הרצועה או נגד הבסיסים הצבאיים של הארגון, התגובה תהייה מייידית על בסיס המשוואה  " תקיפה תמורת תקיפה"  והרחבת התגובה החמאסית תיעשה בהתאם לאופי התגובה הישראלית.

חמאס מבקשת לבסס ולקבע את המשוואה הזו כדי להרתיע את ישראל מלהגיב על ירי רקטות מהרצועה לשטח ישראל.

עיתון "אלאח'באר" הלבנוני שופרו של חזבאללה דיווח ב-16 בפטמבר כי ירי הרקטות נועד להעביר לישראל 2 מסרים:

א.אי אפשר לקנות שקט ברצועה באמצעות כסף.

ב.רצועת עזה היא היחידה שיכולה לאיים על ישראל מבלי לחשוש מן התוצאות.

 

המצב בשטחי הגדה

 

ההיענות של תושבי הגדה לקריאת "המפקדה המאוחדת" של הפלגים הפלסטינים להפגין ביום הטקס בבית הלבן הייתה חלשה ומעטה, הציבור הפלסטיני בגדה איננו מעוניין באינתיפאדה חדשה והוא חושש שהנהגת הרש"פ מנסה לדחוף אותו קדימה, בתפקיד  ה"שעיר לעזאזל", להסלמה נגד ישראל, כדי להסיט את דעת הקהל הפלסטינית מהביקורת הקשה על כישלונותיה המדיניים שהביאו לתהליך הנורמליזציה המואץ בין ישראל למדינות ערב.

התחושה ברחוב הפלסטיני היא כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מנסה לתעל את הזעם העממי נגדו על השחיתות הגדולה והמחדלים המדיניים לעברה של ישראל, להלכי הרוח האלה יש ביטוי רחב ברשתות החברתיות.

אולם, המשך המצוקה הכלכלית בשטחי הגדה, התפשטות הקורונה והיעדר תיאום ביטחוני בין הרש"פ לישראל, עלולים להביא להתפרצות אלימה בגדה, הרש"פ עוסקת באינטנסיביות בהסתת הציבור בגדה נגד ישראל.

הכרוזים השבועיים שהחלה "ההנהגה המאוחדת" החדשה להפיץ לציבור הפלסטיני הינם בעצם פקודות מבצע לפעולות אלימות תחת המסווה של "התנגדות בדרכי שלום".

אחמד צב א-לבן,אחד מפעיליו של מוחמד דחלאן בשטחים, יצא נגד כוונת הרש"פ לדחוף את הציבור הפלסטיני לעבר אינתיפאדה חדשה, בפוסט שפירסם בדף הפייסבוק שלו ב-16 בספטמבר הוא האשים את ההנהגה הפלסטינית כי עושה זאת מבלי להתייעץ עם הציבור וללא הערכת מצב רק כדי להישאר על כס השלטון.

מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב האחראי על הנעת השטח בגדה, בתיאום עם חמאס, הודיע כי ההסלמה תהייה הדרגתית, לכן חשוב מאוד שצה"ל יגיב בנחישות אך באיפוק כדי למנוע את צמצום מספר הנפגעים הפלסטינים ככל האפשר.

צעד חשוב נוסף שמתחייב, כלקח מהאינתיפאדה הראשונה, הוא לנסות ולשתק אותה באיבה,מה שנדרש הוא לאתר את חברי "ההנהגה המאוחדת" בשטחי הגדה ולעצור אותם בהקדם האפשרי וכן לבצע גל גדול של מעצרי מנע של כל פעילי פת"ח בשטחים המעורבים בתכנון "ההתנגדות העממית" החדשה.

 

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי