המהלך להחלפת מחמוד עבאס

 

מרוואן ברגותי מצטרף למאמץ של מוחמד דחלאן להביא להחלפתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס באמצעות בחירות בשטחים.

גוברת המתיחות הפנימית בתנועת פת"ח בין תומכיו של מחמוד עבאס לתומכי מרוואן ברגותי ומוחמד דחלאן והיא עלולה להתדרדר למעשי אלימות, ישראל איננה מתערבת בשלב הזה.

 

 

הרש"פ ותנועת פת"ח פתחו בהנחיית יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בקמפיין הכפשה נגד בכיר פת"ח מוחמד דחלאן, הקמפיין נעשה באמצעות הצהרות לתקשורת של בכירי פת"ח, ברשתות החברתיות ובהפגנות בשטחי הגדה עצמם.

ב-18 בספטמבר אירגנה תנועת פת"ח הפגנה בעיירה א-ראם כשעשרות רעולי פנים חמושים צעדו בקריאות: "דחלאן הוא מרגל, נדרוך על ראשו".

הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הכניס את קרב הירושה ברש"פ לסחרור גדול וחיזק את מעמדו של מוחמד דחלאן שהורחק על ידי מחמוד עבאס מתנועת פת"ח ב-2011 על רקע סכסוך אישי של דחלאן עם שני בניו של יו"ר הרש"פ, דחלאן משמש מאז כיועצו הבכיר של השיח' מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי.

מאז ההכרזה על הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לבין ישראל, פורסמו באמצעי התקשורת הערביים ידיעות שלא הוכחשו כי הוסכם בין ארה"ב, ישראל ואיחוד האמירויות כי מוחמד דחלאן יוכל לחזור לשטחי הגדה ולהתמודד על תפקיד יו"ר הרש"פ.

ההסלמה במתיחות ביחסי הרש"פ עם מוחמד דחלאן החריפה בעקבות ראיון שהעניק דיוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל, לעיתון "ישראל היום" לרגל ראש השנה, העיתון פירסם בטעות דברים שמהם השתמע כי ארה"ב מתכוונת להחליף את מחמוד עבאס במוחמד דחלאן, השגריר פרידמן אמר בדיוק את ההיפך כי ארה"ב איננה מתכוונת "להנדס את ההנהגה הפלסטינית", למרות שהעיתון תיקן את הטעות,נוצל הדבר על ידי מחמוד עבאס אשר נתן את האות למסע הכפשה חסר תקדים נגד מוחמד דחלאן.

מוחמד דחלאן עצמו פירסם הודעה ב-18 בספטמבר שבה הביע את עמדתו כי כל מנהיג של העם הפלסטיני חייב להיבחר באופן דמוקרטי וחוקי על ידי העם הפלסטיני עצמו ולא על ידי גורמים אחרים.

 

מרוואן ברגותי נכנס לתמונה

 

מוחמד דחלאן איננו יושב בחיבוק ידיים והוא נערך בשטח לקרב הירושה, הוא מנסה להניע ביחד עם בן בריתו מרוואן ברגותי, המרצה בכלא הישראלי עונש  מאסר של 5 מאסרי עולם על רצח אזרחים ישראלים, מהלך להקדמת הבחירות לנשיאות ולפרלמנט בשטחים כדי להביא להחלפתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס המשמש בתפקיד מאז שנת 2005.

העיתוי לדרישה הזו הוא נוח מאוד, הקרקע היא פוריה מכיוון שברחוב הפלסטיני יש זעם רב כלפי צמרת הרש"פ ומחמוד עבאס בגלל מעשי השחיתות המיוחסים להם וכישלון האסטרטגיה של מחמוד עבאס שהביאה לצעדים חד צדדים מצידו של ממשל טראמפ נגד הפלסטינים ולהסכמי הנורמליזציה עם ישראל.

פדווא ברגותי, רעייתו של מרוואן ברגותי וחברת המועצה המהפכנית של פת"ח, פירסמה ב-18 בספטמבר הודעה, בתיאום עם בעלה האסור בכלא,  שבה קראה לעריכת בחירות לנשיאות ולפרלמנט והגעה להסכמה על "התנגדות עממית" של הפלסטינים.

למרוואן ברגותי יש פופולאריות גדולה בשטחי הגדה והרצועה, הוא היה אדריכל הטרור של האינתיפאדה השנייה וקיבל את הכינוי "נלסון מנדלה הפלסטיני", הוא מוביל בסקרי דעת הקהל הפלסטינים כמועמד המוביל לרשת את מחמוד עבאס.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חושש מאוד מכוחו של מרואן ברגותי בשטח ומהברית שלו עם מוחמד דחלאן, והוא מוביל מאז 2011 מהלכים שמטרתם לחסל את מרוואן ברגותי מבחינה פוליטית.

על פי גורמים בכירים בפת"ח, מחמוד עבאס ביקש מישראל שלא לשחרר את מרוואן ברגותי במסגרת "עסקת שליט", הוא פעל להכשיל את שביתת הרעב הגדולה של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל ב-2017 שבראשה עמד מרוואן ברגותי והפסיק את התמיכה הכספית ב"מועדון האסיר הפלסטיני" הנחשב לאחד ממעוזיו של מרוואן ברגותי בגדה.

מקורביו של מרוואן ברגותי טוענים כי גם בימים אלה פועל מחמוד עבאס מול גורמי הביטחון של ישראל וארה"ב, באמצעות הגנרל מאג'ד פרג', כדי למנוע את שחרורו מן הכלא של מרוואן ברגותי במסגרת עסקת חילופי השבויים החדשה בין ישראל לחמאס בטענה כי מדובר ב"טרוריסט" שיהרוס את שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרש"פ ויגרור את הגדה לגל של טרור נגד ישראל.

מקורביו של מוחמד דחלאן אומרים כי הוא הצליח לשכנע את יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, לדרוש מישראל את שחרורו של מרוואן ברגותי במסגרת עסקת חילופי השבויים החדשה, על פי דיווח בעיתון "אלערבי אלג'דיד" ב-18 בספטמבר, המודיעין המצרי הצליח להשיג פריצת דרך במגעים לעסקה חדשה,עם זאת, בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק אמר כי יש עדיין מכשולים רבים בדרך לעסקה חדשה.

מחמוד עבאס ניצב בפני בעיה קשה מאוד, הציר של מוחמד דחלאן ביחד עם מרוואן ברגותי צובר עתה תאוצה בעקבות הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, מוחמד דחלאן מזרים כסף רב למחנות הפליטים בגדה ולמוסדות פלסטינים במזרח ירושלים כדי לרכוש תומכים ולבנות מאחזי כוח, במקביל הוא מצייד את תומכיו בגדה בנשק שמוברח מירדן או נקנה בשוק השחור של העבריינים מקרב ערביי ישראל.

הדרישה של פדווא ברגותי לעריכת בחירות כדי להביא להחלפתו של מחמוד עבאס צפוייה להתגבר באמצעות פעילי הפת"ח העובדים השטח מטעם מרוואן ברגותי ומוחמד דחלאן,יו"ר הרש"פ צפוי לטרפד אותה באופן מתוחכם.

לפני כשנתיים הוא הביע תמיכה ברעיון עריכת הבחירות אך טען כי ישראל טירפדה את התהליך מכיוון שהתנגדה להשתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות.

ההכרזה של ממשל טראמפ על ירושלים כבירת ישראל מסייעת למחמוד עבאס להתחמק מקיום הבחירות לנשיאות, הוא טוען כי לא יסכים לכך שהבחירות יתקיימו ללא השתתפותם של תושבי מזרח ירושלים ובכך למעשה הוא מנסה למסמס את הדרישה של מרוואן ברגותי לבחירות לנשיאות שהוא מתכוון להתמודד בהן מתוך הכלא הישראלי.

הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הביא לקריאת תיגר מחודשת של מוחמד דחלאן ומרוואן ברגותי על מנהיגותו של מחמוד עבאס, המתיחות הפנימית בתוך תנועת פת"ח בגדה גוברת ועלולה להתדרדר לגל של מעשי אלימות.

ישראל איננה מתערבת בשלב הזה בנעשה, מדובר בסכסוכים פנימיים בתוך צמרת פת"ח וישראל איננה מתערבת בהם למרות שמחמוד עבאס מנסה לגרור אותה פנימה ולטעון כי היא פועלת במשותף ביחד עם ממשל טראמפ כדי להחליפו בגלל התנגדותו לתוכנית "עסקת המאה" האמריקנית ותהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי