חרם סעודי על טורקיה

 

סעודיה הכריזה על חרם כלכלי על טורקיה המובילה ביחד עם קטאר את ציר "האחים המוסלמים" במזה"ת שמטרתו לזעזע את יציבות המשטרים הערביים המתונים.

הסעודים זועמים על ההתנהלות הטורקית בפרשת רצח ג'מאל חאשוקג'י וכוונתם להתחרות עם סעודיה על הנהגת המחנה הסוני במזה"ת. 

 

היריבות בין סעודיה לטורקיה על הנהגת העולם המוסלמי הסוני מגיעה לשיא חדש כשסעודיה הכריזה  השבוע על חרם כלכלי על טורקיה שמובילה בעצם ימים אלה ביחד עם קטאר קמפיין מדיני אגריסיבי נגד הסכמי הנורמליזציה בין מדינות המפרץ לישראל.

ההכרזה על החרם הכלכלי על טורקיה נעשתה ביום השנה השני לרצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, איש תנועת "האחים המוסלמים" שחוסל בשגרירות סעודיה באיסטנבול, טורקיה הפנתה אצבע מאשימה באופן מתוחכם לבית המלוכה הסעודי כי הוא אחראי לרצח תוך שהיא רומזת כי את ההנחייה לרצוח את ג'מאל חאשוקג'י נתן יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.

ראש לשכות המסחר הסעודי עג'לאן אלעג'לאן הודיע ב-2 באוקטובר על חרם כלכלי על הסחורות והמוצרים המגיעים מטורקיה כולל חרם על התיירות.

בהודעה שפירסם בטוויטר שלו הוא כתב:

"החרם הוא על כל מה שהוא טורקי, בתחום היבוא, ההשקעות או התיירות, הסיבה לכך היא המשך העויינות הטורקית לסעודיה, להנהגתה ולאזרחיה".

ברור שההודעה של אלעג'לאן, שמוצגת בהודעה פרטית, באה בעקבות הנחיה מבית המלוכה הסעודי שנמנע מלהודיע על כך באופן רשמי מכיוון שהדבר סותר את החוק הבינלאומי.

כבר בחודש שעבר הודיעו חברות טורקיות כי סעודיה עורמת קשיים על הכנסת סחורות טורקיות לתחומי הממלכה, על כך שהיא מונעת הכנסת חלק מהסחורות או מעכבת סחורות אחרות בנמל במשך זמן רב עד לשחרורן מן המכס.

כאמור, החרם איננו רשמי מחשש סעודי כי טורקיה תגיש על כך תלונה לארגון הסחר העולמי.

שר החוץ של טורקיה טוען כי מדובר בידיעות בלתי מאושרות וכי ארצו מבררת את הנושא באופן רשמי עם הנוגעים בדבר מכיוון שמדובר בהפרה של חוקי ארגון הסחר העולמי וחוק המסחר הבינלאומי.

הוא הכחיש כי ארצו עויינת את סעודיה ואמר כי עמדת טורקיה בעקבות פרשת רצח חאשוקג'י כלפי סעודיה נבעה מכך שהרוצחים לא הוסגרו לטורקיה כדי שיועמדו לדין.

המתיחות ביחסי טורקיה עם סעודיה עלולה לפגוע מאוד בכלכלה הטורקית שנמצאת גם כך במצב קשה,טורקיה איננה צריכה את החרם הזה שעלול להביא לכך שגם מדינות נוספות במפרץ, כמו איחוד האמירויות, ילכו בדרכה של סעודיה על רקע הקמפיין המדיני הטורקי נגד הסכמי הנורמליזציה עם ישראל.

היקף הסחר השנתי בין טורקיה לסעודיה עומד על סכום של 5 מיליארד דולר בשנה.

 היחסים בין טורקיה לסעודיה התדרדרו מאוד בשנתיים האחרונות מאז פרשת רצח העיתונאי חאשוקג'י באיסטנבול, טורקיה מובילה ביחד עם קטאר את  ציר "האחים המוסלמים" שבו חברות מדינות אסלאמיות נוספות כמו פקיסטאן,מאלזיה ואינדונוזיה.

סעודיה חושדת שטורקיה מנסה להקים ארגון אסלאמי מתחרה לארגון לשת"פ אסלאמי שמקום מושבו בג'דה שבסעודיה.

טורקיה גם פועלת באופן אינטנסיבי להסרת החרם של "הרביעיה הערבית"( מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין) שהוטל על קטאר, העויינת את בית המלוכה הסעודי, לפני שלוש שנים בגלל שהיא תומכת בטרור ומתערבת בעניינים הפנימיים של מדינות ערב.

טורקיה, בדיוק כמו קטאר, מארחת בשטחה את מנהיגי תנועת "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים מייד לאחר עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון ומשרד של הזרוע הצבאית של חמאס.

הטורקים איפשרו לתנועת "האחים המוסלמים" לפתוח בשטחם 2 ערוצי טלוויזיה בשפה הערבית שתוקפים ללא הרף את מצרים ולפעמים גם את סעודיה.

בימים אלה עומדים לדין בסעודיה כ-60 פעילים של תנועת חמאס באשמת הברחת והלבנת כספים לזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה, הכספים האלה הוברחו באמצעות חברות חלפנות בטורקיה לרצועת עזה.

גם הנורמליזציה עם ישראל קשורה למהלך הסעודי האחרון נגד טורקיה, סעודיה אמנם לא חתמה על הסכם נורמליזציה עם ישראל אך היא נתנה "אור ירוק" לאיחוד האמירויות ובחריין לחתום על הסכמי נורמליזציה עם ישראל ויורש העצר הסעודי תומך במהלך הזה למרות התנגדות המלך סלמאן.

סעודיה, כמו שאר חברות "הרביעיה הערבית", מודאגת מאוד מהמהלכים של טורקיה וקטאר העומדות בראש ציר "האחים המוסלמים" המוביל מהלכים במזרח התיכון, בתיאום עם איראן, אויבתה של סעודיה, לזעזע את יציבותם של המשטרים הערביים המתונים.

למרות שמדובר ככל הנראה במשבר זמני בכל הקשור לחרם הכלכלי הסעודי על טורקיה, נראה כי בית המלוכה הסעודי מעוניין להעביר מסר לטורקיה בכל הקשור לפעילותה החתרנית נגד בית המלוכה הסעודי. הסעודים יוצאים למתקפה ומורידים את הכפפות, הדבר אמור גם ביחס לרש"פ שבאחרונה חברה לתנועת חמאס והעניקה לטורקיה "דריסת רגל" בכל הקשור לתהליך הפיוס הפנים פלסטיני.

ראש המודיעין לשעבר של סעודיה הנסיך בנדר בן סולטאן בן עבד אל-עזיז, הופיע אמש בראיון ארוך בערוץ "אל-ערביה" וגינה את הביקורת שנשמעה מצד הרש"פ על הסכמי נרמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות. הוא תקף את תגובת יו"ר הרשות מחמוד עבאס שאמר כי ההסכם נחשב ל"בגידה", וכינה את הדברים במילים "רמה נמוכה".

 

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי