סעודיה נגד ההנהגה הפלסטינית

בכיר בארמון המלוכה הסעודי יוצא בכתב אישום חסר תקדים על ההנהגה הפלסטינית לדורותיה על כך שהיא תקפה את מדינות המפרץ שחתמו על הסכמי נורמליזציה עם ישראל. הוא תוקף גם את איראן וטורקיה ש"סוחרות בבעיה הפלסטינית", הרש"פ וחמאס אינן מגיבות על דבריו מחשש להסתבך עם סעודיה.

למרות שסעודיה לא חתמה על הסכם נורמליזציה עם ישראל והדעות על כך בבית המלוכה הסעודי הן חלוקות, יוצא בכיר במשפחה המלכותית הסעודית במתקפה חסרת תקדים על ההנהגה הפלסטינית לדורותיה בכל הקשור לעמדותיה בעניין שלום קבע עם מדינת ישראל ומגיש נגדה כתב אישום תקשורתי חמור.

מדובר בנסיך בנדר בן סולטאן עבד אלעזיז, ראש המודיעין הסעודי לשעבר , השגריר הסעודי לשעבר בוושינגטון שבתו רימא משמשת כעת כשגרירת סעודיה בוושינגטון.

הנסיך בנדר הופיע ב-5 באוקטובר בראיון בן 3 חלקים בערוץ "אל-ערביה" הסעודי ותקף את ההנהגה הפלסטינית מבלי להזכיר ולו במילה אחת את הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין.

שתי מדינות המפרץ חתמו על ההסכמים האלה עם ישראל לאחר שקיבלו "אור ירוק" מסעודיה שהיא מנהיגת המפרץ והמחנה הסוני, נראה שלבית המלוכה הסעודי נמאס מההתקפות הפלסטיניות על מדינות המפרץ ומההתקרבות של הרש"פ וחמאס לציר "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטאר ולאיראן והנסיך בנדר בן סולטאן , שמחזיק בסודות רבים על הפלסטינים, נשלח לתקשורת כדי לבוא חשבון עם ההנהגה הפלסטינית.

 הנסיך בנדר תקף את ההנהגה הפלסטינית על כך שדחתה וגינתה את הסכמי הנורמליזציה בין איחוד האמירויות ובחריין לבין ישראל.

להן עיקרי הדברים שאמר הנסיך בנדר בן סולטאן.

 א.הבעיה הפלסטינית היא בעיה צודקת אך הסנגורים שלה כושלים, הבעיה הישראלית איננה מוצדקת אך הסנגורים שלה מוצלחים.זה מתמצת את 75 השנים האחרונות.

ההנהגה הפלסטינית תמיד מהמרת על הצד המפסיד ויש לזה מחיר.

ב. הביקורת הפלסטינית על הסכמי הנורמליזציה נעשתה ב"רמה נמוכה", מדובר בהתבטאויות שבכירים אינם אומרים על בעיה שהם מצפים שכל האנשים יתמכו בה.

ההתקפה של ההנהגות הפלסטיניות על מדינות המפרץ איננה  מוצדקת,הן משתמשות במונח "בגידה" בקלות רבה, זו הדרך שבה הן נוהגות ביחסים בינן לבין עצמן.

ג. היהודים קיבלו את החלטה 181 של האו"ם (תוכנית החלוקה) אך הפלסטינים דחו אותה, עכשיו הם דורשים אותה.

ד. מלך סעודיה עבדאללה בן עבד אלעזיז הפגיש את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עם מנהיג חמאס ח'אלד משעל והם חתמו במכה על הסכם פיוס, כמה ימים לאחר מכן הם החלו להתחמק מההסכם ולחתור אחד כנגד השני.

ה. יאסר ערפאת אמר לי שהוא רצה להסכים להסכמי קמפ דיויד בעניין האוטונומיה אך נשיא סוריה חאפז אלאסד איים להרוג אותו.

ו. יאסר ערפאת ניסה להשתלט על ירדן אך סעודיה עמדה לצידה של ירדן, לבנון משלמת עד היום את מחיר המלחמה של הפלסטינים.

ז. טורקיה ואיראן סוחרות בבעיה הפלסטינית, טורקיה החזירה את השגריר שלה מאיחוד האמירויות לאחר החתימה על הסכם הנורמליזציה עם ישראל אך לא גירשה את השגריר הישראלי מאנקרה ולא החזירה את השגריר שלה מתל אביב.

הרש"פ ותנועת חמאס לא הגיבו על הדברים, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מכיל את הדברים ואיננו רוצה לריב עם סעודיה ולאבד את תמיכתה הכספית והמדינית, חמאס נמצאת בבעיה מכיוון שבעצם ימים אלה עומדים לדין בסעודיה כ-60 פעילים של חמאס באשמת הלבנת והברחת כספים לזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה, תנועת חמאס עושה מאמצים גדולים כדי להביא לשחרורם ואיננה מעוניינת להסתבך עם בית המלוכה הסעודי.

דבריו של הנסיך בנדר באו כתגובה על המתקפה של בכירים פלסטינים על מדינות המפרץ שחתמו על הסכמי הנורמליזציה עם ישראל כי "בגדו בירושלים ובבעיה הפלסטינית" בעוד שסעודיה ומדינות המפרץ תמכו לאורך כל השנים בבעיה הפלסטינית, סעודיה מגלה מנהיגות ויוצאת ,באמצעות הנסיך בנדר בן סולטאן, להגנה על מדינות המפרץ, יתכן שברקע הדברים גם כוונה לחתום בעתיד בעצמה על הסכם נורמליזציה עם ישראל.

הנסיך בנדר בן סולטן חושף בדבריו את מחדלי ההנהגה הפלסטינית אשר החמיצה לאורך כל השנים את ההזדמנויות לשלום," הם סמכו על הנאצים ועל סדאם חוסיין ועכשיו על איראן וטורקיה".

הפלסטינים עשו שגיאה גדולה והחרימו גם את מצרים שחתמה על הסכם שלום עם ישראל, הם אלה שעשו שגיאות ולא מדינות ערב שתמכו בהן לאורך כל הדרך.

חסן עצפור, מבכירי הרש"פ לשעבר ועוזרו של מחמוד עבאס להסכמי אוסלו ,שהיום משתייך למחנהו של מוחמד דחלאן, פירסם ב-6 באוקטובר מאמר שבו תקף את הנסיך בנדר בן סולטאן וכתב: "זוהי הסתה נגד הפלסטינים בהווה ובעבר, הוא שינה את מהלך ההיסטוריה וזייף אותה כדי לשרת את הנרטיב הישראלי על חשבון העם הפלסטיני".

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי