חמאס מתעתע בישראל

חשיפת המנהרה החודרת בגבול רצועת עזה היא הישג חשוב של צה"ל אך היא צריכה להדליק "אור אדום" בישראל לגבי השימוש שעושים ארגוני הטרור בכספי הסיוע מקטאר. חשיפת המנהרה סיכלה פיגוע חטיפה גדול שתכנן ארגון חמאס, הארגון מתעתע בישראל ובמקביל לישום הבנות הרגיעה היא מכין את סבב הלחימה הבא.

חשיפת המנהרה החודרת לישראל בדרום רצועת עזה היא הצלחה חשובה של צה"ל בכל הקשור למלחמה בטרור החמאסי, אבל היא מלמדת כי כל הידיעות שהופצו באופן מתוחכם בשנה האחרונה כאילו ארגון חמאס הפסיק את פרוייקט המנהרות החודרות, בגלל פיתוח יכולות החשיפה הטכנולוגיות החדשות של צה"ל, והעביר את תקציבו לפרוייקטים אחרים של פיתוח אמצעי לחימה, הינן חלק ממסע מתוחכם של לוחמה פסיכולוגית, חמאס פשוט ניסה "להרדים" את ישראל.

ישראל ניצבת על סף השלמת פרוייקט המכשול הקרקעי החדש בעלות של יותר מ-3 מילארד שקל,הוא יסתיים בעוד כ-5 חודשים, אורכו של המכשול התת קרקעי הוא 64 ק"מ שמקיפים את רצועת עזה ומהווים מגן חשוב על תושבי עוטף עזה מפני חדירה תת קרקעית של מחבלים.

 ההערכה המתגבשת במערכת המודיעין הישראלית שמי שחפר את המנהרה החודרת, שאורכה יותר מק"מ אחד, היא הזרוע הצבאית של חמאס, אולי בשיתוף עם "סראיא אלקודס", הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, בכל מקרה שני ארגוני הטרור האלה עובדים יחדיו והאחריות היא של חמאס מכיוון שהוא הריבון בשטחי הרצועה.

עלות חומרי הגלם(ברזל, מלט,חצץ וכו') ועלות העבודה של מאות פועלים בעבודה להקמת המנהרה מגיעה ל-כ 10 מיליון דולרים, צה"ל חשף את המנהרה תודות לחיישנים שהוטמנו במערכת המכשול התת קרקעי החדש, בימים הקרובים אמור צה"ל לאטום או להרוס לגמרי את המנהרה, מאז מבצע " צוק איתן" ועד היום חשף צה"ל יותר מ-20 מנהרות של ארגוני הטרור ברצועה.

המנהרה נחשפה בשלבי עבודתה האחרונים, היא כבר חדרה עשרות מטרים לתוך שטח ישראל אך פעילי הטרור לא הספיקו לבנות את פתח היציאה ממנה.

 שימור אסטרטגיית המנהרות

 ארגון חמאס עדיין מחזיק בדוקטרינת המנהרות החודרות, למרות הקמת המכשול הקרקעי הענק של ישראל מסביב לרצועת עזה ולמרות הטכנולוגיות החדשות לגילויין שפיתחה מערכת הביטחון הישראלית.

 על פי גורמים ברצועה, ארגון חמאס מעריך כי יש לו חפרני מנהרות מעולים שיכולים לחפור באדמה עד למי התהום, מתחת למכשול התת קרקעי, וליצור מעברים שיאפשרו לחדור לתוך שטח ישראל.

חמאס עדיין מאמץ את האסטרטגיה הזו מכיוון שהוא רואה בה אסטרטגייה "איכותית" שהוכיחה את עצמה בעבר ושיכולה להפתיע את ישראל ולהנחית עליה מכה בקנה מידה אסטרטגי.

גורמים ביטחוניים מעריכים כי ארגון חמאס יחפש עתה נקודות תורפה לאורך הגבול ברצועת עזה שבהן ניתן לחפור עמוק באדמה לעומק של עשרות מטרים כדי לבנות מנהרות מתחת למכשול הקרקעי החדש כדי לעקוף אותו ולחדור לישראל.

ישנם שני היבטים חשובים של בניית המנהרה החודרת החדשה של חמאס.

 א.היה זה ניסיון של חמאס להספיק ולבנות את המנהרה החודרת החדשה לפני שצה"ל ישלים את השלב האחרון של פרוייקט המכשול הקרקעי החדש שעדיין נותר לו ,עוד עבודה על הקילומטר האחרון שלו.

ב.לבצע בטווח הזמן הקרוב פיגוע חטיפה, באמצעות המנהרה החדשה, של אזרחים או חיילים מעוטף עזה כדי שהוא יוכל לזרז את ביצוע עסקת חילופי השבויים החדשה בינו לבין ישראל ולמעשה להכתיב לישראל את תנאי העסקה החדשים.

הדבר החמור הוא שחמאס יוזם את התוכנית הזו בעוד המודיעין המצרי נמצא באמצע מהלך התיווך בין חמאס לישראל על פרטיה של עסקת חילופי השבויים החדשה.

ארגון חמאס נמצא במשבר כספי עמוק ונראה כי הוא השתמש בסיוע הכספי הקטארי המגיע לרצועה מדי חודש, כאחד ממקורות המימון של פרוייקט המנהרות.

ארגון חמאס מתעתע בישראל ומנהל מדיניות כפולה, מחד גיסא, ישום הבנות הרגיעה עם ישראל ומאידך גיסא המשך ההתעצמות הצבאית וההכנות ההתקפיות, כל זאת באמצעות הכסף הקטארי.

בעצם ימים אלה השלימה ישראל מהלך חשאי מול קטאר, באמצעות ראש המוסד יוסי כהן, שמטרתו להשיג תקציב קטארי נוסף לרצועת עזה לחצי השנה הקרובה, על פי אחת הגירסאות, מדובר בסכום של 60 מיליון דולר, ואילו על פי גירסא אחרת מדובר בסכום של 100 מיליון דולרים.

הבקעת המכשול התת קרקעי שבנתה ישראל מסביב לרצועת עזה נגד המנהרות החודרות מחייבת סכומי עתק, ישראל חייבת להדק את הפיקוח על הכסף הקטארי שמועבר לרצועה מכוון שברור שהוא מגיע לידי הזרוע הצבאית של חמאס. אחרת, מה הועילו חכמים בתקנתם?

 לאן מועדות פניו של חמאס?

אין שום שינוי באסטרטגיה של ארגון חמאס,כעת הזרוע המדינית שלו בחו"ל ממוקדת בניסיון להחדיר "דריסת רגל" לשטחי הגדה דרך הבחירות לפרלמנט הפלסטיני אך במקביל ממשיכה הזרוע הצבאית שלו ברצועת עזה בתהליך ההתעצמות הצבאית וניסיון לזרז את עסקת חילופי השבויים החדשה עם ישראל באמצעות פיגוע אסטרטגי של חטיפת חיילים או חיילים אזרחיים, כזכור מבצע "צוק איתן" החל בעקבות חטיפת ורצח 3 הנערים הישראלים בצומת גוש עציון ב-2014 אך הארגון לוקח זאת בחשבון ומוכן להמר על כך, הוא ערוך היטב מבחינה צבאית לסבב לחימה נוסף מול ישראל.

למרות המתיחות שלו עם מצרים בגלל פנייתו לטורקיה בעניין שיחות הפיוס עם תנועת פת"ח, המצרים אינם מעוניינים בהחרפת היחסים עמו מחשש שהוא יתפייס עם שלוחת דאע"ש בצפון סיני ויחזור לפעילות טרור במצרים.

ארגון חמאס רוצה להחזיק את המקל משני קצותיו, להביא לישום הפרוייקטים האזרחים שהובטחו לו על ידי ישראל והאו"ם ברצועת עזה אך גם לשמור על חופש הפעולה הצבאי שלו באותה העת כדי לבצע מדי פעם פעולות טרור נגד ישראל ובכך לשמור על מעמדו כ "תנועת התנגדות" מובילה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי