המצוקה של חמאס

ארגון חמאס נערך למצוא תחליפים לציר ההברחה של נשק איראני מסודאן בעקבות הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסודאן. אחד התחליפים הוא הגברת היצור העצמי של רקטות ברצועת עזה,זהו הזמן שבו ישראל צריכה להגביר את ההתקפות על התשתית הצבאית של הארגון.

הזרוע הצבאית של חמאס  נמצאת כבר תקופה ארוכה במצוקה בניסיונותיה להשיג מתכות וחומרי נפץ ליצור רקטות בגלל המצור של צה"ל על רצועת עזה.

אבל ארגון חמאס הוא בעל תושיה וכושר אילתור, לפני כחודש וחצי חשפה הזרוע הצבאית של הארגון כי לוחמי הקומנדו הימי שלה מצאו בקרקעית הים, מול חופי עזה, ספינת קרב בריטית בת יותר ממאה שנים עמוסה באמצעי לחימה.

מדובר בספינת ה"מוניטור" 15 HMS M שהשתתפה במערכה להגנת תעלת סואץ ואחר כך הפליגה לכיוון העיר עזה ונטלה חלק במצור הימי על עזה ב-1917, בהמשך היא טובעה על ידי הצוללת הגרמנית 38 UC.

לוחמי הקומנדו הימי של חמאס צללו במשך כמה שבועות לעומק הים וחילצו מהספינה את כל מה שהיה אפשר לחלץ, בעיקר את הפגזים של הספינה, הם נלקחו לסדנאות החבלה של חמאס ופורקו כדי שאפשר יהיה להשתמש בהן ליצור הרקטות.

ספק רב אם אפשר היה להשתמש בחומרים האלה שהיו מתחת למים כמאה שנים, ארגון חמאס מציג זאת כהצלחה אך הדבר מדגים בעיקר את המצוקה של הארגון בכל הקשור להברחת אמצעי לחימה מחו"ל בעקבות המצור האווירי, הימי והיבשתי שצה"ל מטיל על הרצועה.

הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסודאן אמור להגביר את המצוקה של ארגון חמאס שעומד לאבד את ציר הברחת הנשק המרכזי שלו מאיראן.

הנהגת חמאס מודאגת מאוד, היא הופתעה מהמהירות שבה הסכימה סודאן להיצטרף למעגל הנורמליזציה עם ישראל ובהנהגת הזרוע הצבאית התחילו כבר דיונים אינטנסיביים למציאת דרכים שונות כדי להמשיך ולהצטייד באמצעי לחימה נגד ישראל.

גורמים בחמאס מסרו כי חלק מהמפקדים הצבאיים של חמאס טענו כי סודאן איננה יכולה לסגור באופן הרמטי את נתיב ההברחות וכי  הן ימשכו על אפה וחמתה של ישראל.

גורמים צבאיים אחרים בחמאס הביעו חשש גדול מהסכם הנורמליזציה עם ישראל ומשיתוף הפעולה המודיעיני בין צבא סודאן למוסד הישראלי, הם אמרו כי צבא סודאן מכיר היטב את כל סודות ההברחה של אמצעי הלחימה מאיראן אל רצועת עזה, כולל השיטות ואנשי הקשר, מדובר במידע שלא יסולא בפז שנשמר כסוד כמוס במשך שנים רבות ואם הוא יפול לידי המודיעין הישראלי יגרם נזק גדול מאוד למערך הברחות הנשק מאיראן לרצועת עזה.

 המגמות המסתמנות בחמאס כעת הן כלהלן.

 א.להמשיך ולנסות להבריח נשק מאיראן דרך סודאן תוך שמירה על חשאיות גמורה ונקיטת אמצעי זהירות מפני שלטונות סודאן.

ב. הברחות ישירות דרך הים לחופי רצועת עזה  והימנעות מהעברת הנשק דרך סודאן למצרים ומשם לרצועה.

ג. הגברה משמעותית של היצור העצמי בתוך מפעלי הנשק והסדנאות ברצועה.

ד. הגברת השימוש בחומרים רב שימושיים שישראל התירה את הכנסתם במהלך השנה האחרונה לצורך יצור אמצעי לחימה.

 הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסודאן פותח חלון הזדמנויות חשוב מאוד לישראל להגביר את הלחץ על ארגון חמאס כדי למנוע ממנו להתעצם מבחינה צבאית, המהלך הזה בא במקביל להשלמת המכשול התת קרקעי בעוד כמה שבועות מסביב לרצועת עזה באורך של 64 ק"מ שמיועד לחסום את המנהרות החודרות של חמאס מלחדור לתוך שטח ישראל.

המכשול הזה כבר הוכיח את עצמו בשבועיים האחרונים כאשר צה"ל הצליח בזכות חיישניו לחשוף מנהרה חדשה שחמאס חפר באזור ח'אן יונס כדי לחדור לתוך שטח ישראל.

 מה שנדרש ממערכת הביטחון כעת הוא להגביר את ההפצצות הכבדות, בכל פעם שנורית רקטה לעבר ישראל, על מתקני היצור של אמצעי הלחימה של חמאס והגי'האד האסלאמי ולא להתעסק בהפצצות עמדות צבאיות או מתקנים ריקים.

למודיעין הישראלי יש מידע מדוייק על כל מתקני הייצור של חמאס והגי'האד האסלאמי וגם על המצבורים שבהם הנשק שכבר יוצר מאוחסן.

יש דרכים שונות ומגוונות להגיע למתקנים ולמחסנים האלה גם ללא הפצצות מהאוויר והגיע הזמן לגלות יצירתיות ותעוזה מבצעית.

 מי שפוצץ ,על פי מקורות זרים, בהצלחה רבה את מתקן הצנטרפוגות המתקדמות בנתנז שבאיראן יכול לבצע גם פעולות דומות ברצועת עזה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי