הרש"פ נדחקת לפינה

 

הרש"פ שוקלת להקים בנק עצמאי משלה כדי לשלם את משכורותיהם של המחבלים ובני משפחותיהם.

ישראל מגבירה את הלחץ על הרש"פ והודיעה כי בעוד חודשיים יכנס לתוקף הצו הצבאי האוסר על הבנקים בגדה להעביר כסף למחבלים.

 

 

נמשך המאבק בין ישראל לרש"פ על תשלום המשכורות החודשיות למחבלים מתקציב הרש"פ,

אחרי שישראל העבירה חוק בכנסת שמחייב לנכות מכספי המיסים שהיא גובה עבור הרש"פ את סכום הכסף שהיא מעבירה למחבלים ולמשפחותיהם מדי חודש בחודשו, ישראל הודיעה רשמית לרש"פ כי בסוף חודש דצמבר השנה יכנס לתוקף הצו הצבאי נגד כל בנק בשטחים שמחזיק חשבונות שדרכם משולמות המשכורות למחבלים.

הצו הצבאי שיכנס לתוקף חושף את הבנקים הירדנים והפלסטינים לסנקציות, עיקולים ותביעות, דבר מעורר חשש רב בקרב הנהלות הבנקים, הבנקים הירדנים כבר הודיעו לרש"פ כי אם הצו יכנס לתוקף  הם יסגרו את סניפיהם בגדה, גם הבנקים הפלסטינים צפויים ללכת בדרך דומה,על הצו חתם בזמנו שר הביטחון נפתלי בנט, כשר הביטחון גנץ נכנס לתפקיד הוא הקפיא את ישום הצו אך עתה נפלה ההחלטה ליישם אותו בסוף השנה הנוכחית. 

בחודש מאי האחרון, לאחר שהצו פורסם לראשונה, מיהרו הבנקים בשטחי הגדה לסגור עשרות חשבונות של מחבלים שקיבלו דרכם את משכורותיהם, הדבר עורר גל מחאה וכמה סניפי בנקים בערים הראשיות בגדה הותקפו בירי ובאבנים על ידי מחבלים משוחררים ובני משפחותיהם.

 הלחץ העממי על הרש"פ גבר וראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה הודיע על הקמת ועדה מיוחדת למציאת פיתרון למשבר ללא קשר לבנקים.

ישראל נהנית מגיבוי מלא של ממשל טראמפ בנושא והרש"פ במצוקה מכיוון שהמערכת הכלכלית שלה  תלויה לחלוטין בישראל,ישום הצו הצבאי הישראלי אמור להשפיע על 12 אלף מחבלים ובני משפחותיהם, חלק מהם שאסור בבתי הכלא בישראל וחלק אחר שכבר שוחרר מן הכלא.

הבנקיפ הפועלים בשטחי הגדה צריכים לקבל את אישור "רשות המטבע" הפלסטינית להפסיק את פעילותם בעניין חשבונות הבנק של המחבלים אך הם אינם ממתינים, הם חוששים מהסנקציות הישראליות נגדם.

הרש"פ נדחקה לפינה,היא איננה יכולה למנוע מישראל ליישם את הצו הצבאי ומאידך גיסא היא איננה יכולה לאלץ את הבנקים להמשיך ולשלם למחבלים את משכורותיהם דרך חשבונות הבנקים.

כיום משולמות המשכורות באופן ידני, המחבלים מקבלים שיקים ממשרד האוצר הפלסטיני, ישראל מצדה ממשיכה לקזז מכספי המסים שהיא גובה עבור הפלסטינים את הסכום שהרש"פ משלמת עבור משכורות המחבלים, זאת בהתאם ל"חוק הקיזוז" שעבר ואושר בכנסת.

אחד הרעיונות שהרש"פ בוחנת ברצינות הוא להקים בנק ממשלתי פלסטיני שהוא זה שישלם את המשכורות למחבלים, בנק שאיננו קשור למערכת הסכפים הישראלית או למערכת הבנקאית העולמית, אולם אליה וקוץ בה, ישראל יכולה גם כן לפעול נגד בנק שכזה, הוא יכולה לפשוט באמצעות צה"ל על הנהלת הבנק וסניפיו ולסגור אותם בכוח.

הרש"פ פירקה לפני כמה שנים את מיניסטריון האסירים והפכה אותו לגוף הקשור לאש"פ תחת השם " מטה האסירים" כדי לנסות ולמנוע סנקציות ישראליות נגדה, והמשחק הזה של "חתול ועבר" בינה לבין ישראל נמשך.

כפי שהדברים נראים כעת, הרש"פ אובדת עצות, גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי הם מקווים שג'ו ביידן יזכה בבחירות בארה"ב והממשל החדש שהוא יעמוד בראשו יאלץ את ישראל לבטל את הצו המגביל את פעילות הבנקים בגדה.

לדברי הגורמים בפת"ח, ברש"פ חוששים מגל אלימות פלסטיני קשה כלפי מוסדות הרש"פ והבנקים בסוף השנה וכי הרש"פ מחפשת ללא הרף דרך מוצא מהמצוקה שאליה קלעה אותה ישראל בגלל תמיכתה בטרור.

גורמים בכירים ברש"פ מעריכים עוד כי ניצחון של ג'ו ביידן בבחירות ישפר את מצבה הכלכלי של הרש"פ במידה ניכרת, לדבריהם, ביידן הבטיח למחמוד עבאס לחדש את התמיכה הכספית לרש"פ שהפסיק הנשיא טראמפ, כמו כן ההערכה ברש"פ היא כי ניצחונו של ביידן יאיץ את תהליך הזרמת כספי המיסים שישראל גובה עבור הרש"פ בסך כ-180 מיליון דולר כל חודש, הרש"פ  מחרימה את קבלת הכספים בגלל תוכניות הסיפוח של ישראל אך זה אמור להשתנות אם ביידן יהיה הנשיא הבא של ארה"ב.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי