היום שאחרי הבחירות בארה"ב

יו"ר הרש"פ יוזם מהלך מדיני שמטרתו לנסות ולעקוף את תוכנית השלום האמריקנית "עסקת המאה". מחמוד עבאס פועל לכינוס ועידה בינלאומית לשלום בתחילת השנה הבאה בתקווה שתוצאות הבחירות בארה"ב סייעו לו לממש את תוכניתו.

הנהגת הרש"פ נערכת להמשך המאבק המדיני נגד ישראל אחרי הבחירות בארה"ב,ההערכה ברש"פ היא שהמועמד הדמוקרטי ג'וב ביידן הוא שינצח בבחירות ויהפוך לנשיא הבא, אך היא נערכת גם לאפשרות שהנשיא טראמפ יזכה בקדנציה נוספת.

התוכנית הפלסטינית היא למחזר את ההצעה של יו"ר הרש"פ בנאום שנשא באו"ם בספטמבר 2018 לכנס בתחילת השנה הבאה ועידת שלום בינלאומית, זה אמור לקרות אחרי שהנשיא החדש יכנס לבית הלבן בינואר 2021.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שיגר ב-30 באוקטובר איגרת למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שבה הודיע על נכונתו לדון בסוגיות של הסדר הקבע בין ישראל לפלסטינים במסגרת מנגנון בינלאומי ובלוח זמנים מוגבל בועידה בינלאומית לשלום שתכונס בתחילת השנה הבאה.

המגמה של מחמוד עבאס היא לנסות ולנטרל את התפקיד המסורתי של ארה"ב כמתווך העיקרי בין ישראל לפלסטינים.

על פי דיווח בעיתון "א-שרק אלאווסט" ב-30 באוקטובר, באיגרת כתב מחמוד עבאס כי עריכת הועידה הבינלאומית וקביעת מנגנון רב לאומי יעזרו לצדדים לנהל משא ומתן על בעיות הסדר הקבע על בסיס החוק הבילאומי והחלטות האו"ם בפרק זמן קצוב.

עבאס ביקש ממזכ"ל האו"ם לנהל מגעים עם הרביעיה הבינלאומית (קוורטט) ומועצת הביטחון  לכינוס ועידה בינלאומית לשלום עם כל הסמכויות ”כדי לפתוח במשא ומתן שיביא לסיום הכיבוש הישראלי, הקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים ופיתרון בעיית הפליטים על פי החלטה 194 של האו"ם".

ההצעה של מחמוד עבאס מבוססת על עקרון פתרון 2 המדינות, הוא שלח את האגרת למזכ"ל האו"ם לאחר שבדיון במועצת הביטחון ב-26 באוקטובר תמכו רוב חברות מועצת הביטחון בהצעה הזו.

הפלסטינים שואבים עידוד רב מהתמיכה הזו והם רואים בה הצעה נגדית וכלי לנסות ולטרפד באמצעותו את תוכנית השלום האמריקנית  המכונה "עסקת המאה".

באיגרת למזכ"ל האו"ם כתב מחמוד עבאס כי רוב המעצמות  הביעו תמיכה בהצעה הפלסטינית  וביקש להתחיל בהכנות בתחילת השנה הבאה לכינוס הועידה.

שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי שנאם בדיון במועצת הביטחון אמר כי הקריאה של מחמוד עבאס לכינוס ועידה בינלאומית "היא הניסיון האחרון להוכיח את המחויבות הפלסטינית לשלום".

קיילי קראפט, שגרירת ארה"ב באו"ם, חשפה בדיון במועצת הביטחון את מותה של יוזמת השלום הערבית והניחה את הנושא על שולחן מועצת הביטחון ללא כחל וללא סרק.

 "יוזמת השלום הערבית איננה נחוצה עוד", אמרה קיילי קראפט, "מכיוון שאיננה מספקת את הפרטים הדרושים כדי להגיע לשלום בין ישראל לפלשתינים.
מה שהעולם זקוק לו היום הוא עסקת שלום שתביא לתמיכה כלכלית ולהשקעות שהעם הפלשתיני זקוק להם" היא אמרה, בהתייחסה לתוכנית השלום של הנשיא טראמפ "עסקת המאה".

היא דרשה ממועצת הביטחון להוריד את נושא "הבעיה הפלשתינית" מסדר היום ולדון רק בתוכנית השלום של הנשיא טראמפ.

הרש"פ נמצאת במצב קשה בשלהי כהונתו של הנשא טראמפ לאחר שהתחיל תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב  המתעלם מיוזמת השלום הערבית, עכשיו היא מנסה לסובב מחדש את הגלגל לאחור בתקווה שלבית הלבן יכנס ג'ו ביידן כנשיא החדש ויסייע לה במשימה הזו שמטרתה הורדת תוכנית השלום "עסקת המאה" מסדר היום הבינלאומי.

מחמוד עבאס רואה ברוב החברות במועצת הביטחון שתומך בתוכניתו התפתחות חשובה מאוד הוא יודע שארה"ב יכולה להטיל וטו על כל החלטה במועצת הביטחון אך הוא מקווה שממשל חדש בראשות ג'ו ביידן ימנע מהטלת וטו כזה.

מדובר בניסיון פלסטיני מחודש לנסות לכפות על ישראל באמצעות האו"ם את מתווה הפיתרון לבעיה הפלסטינית שהוא בעצם "הקווים האדומים" הפלסטינים, דהיינו הקמת מדינה פלסטינית בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים ופיתרון בעית הפליטים באמצעות זכות השיבה.

מחמוד עבאס נוהג נכון מבחינתו, הוא מכין את הרקע למציאת תחליף לתוכנית "עסקת המאה" של טראמפ, אם ג'ו ביידן יבחר לנשיא הבא הוא יוכל לאותת לו כי קיים כבר תחליף לתוכנית טראמפ והוא המתווה הבינלאומי שהוצע לעצרת הכללית של האו"ם כבר ב-2018.

המהלך של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הינו ניסיון חדש למצוא מסלול עוקף לתוכנית השלום של הנשיא טראמפ בתקווה שתוצאות הבחירות בארה"ב יסייעו לו לממש את תוכניתו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי