חשש לפיגועי נקם לזכרו של אבו עטא

כוננות גבוהה בצה"ל מחשש לפיגועי נקם ביום השנה לחיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא אבו אלעטא שחל מחר. ישראל הזהירה באמצעות המודיעין המצרי את חמאס שהינה הריבון ברצועה כי פיגועי נקמה מצד הג'יהאד האסלאמי יביאו לחידוש הסיכולים הממוקדים.

מבצע "חגורה שחורה" של צה"ל ב-12 בנובמבר בשנה שעברה היה אחד מהמבצעים המוצלחים של צה"ל מבחינה מודיעינית ומבצעית שבו חוסל בכיר ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועה בהאא' אבו אלעטא,הוא היה אחת הדמויות הטרוריסטיות הדומיננטיות שאחראית לפיגועים רבים משטח הרצועה לעבר ישראל ולשיגור רקטות תוך הפרת הבנות הרגיעה. לקראת ציון יום השנה הראשון למותו מחר, זורמות למערכת המודיעין הישראלית ידיעות רבות על כוונת ארגון הג'יהאד האסלאמי לבצע פיגועי נקם ביום הזה, למרות ההבטחות של הארגון לנקמה, עד היום הוא לא הצליח לנקום את מותו.

פיגועי הנקמה יכולים להתבצע על ידי פעילים של הארגון דרך גדר הרצועה, דרך הים, או באמצעות שיגור רקטות מהרצועה לתך שטח ישראל. לבהאא אבו אלעטא היו תומכים רבים בשורות ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועה ולמרות שהנהגת הארגון בדמשק ובביירות מתואמת עם הנהגת חמאס לשמור על הרגיעה ברצועה בשלב הזה, אי אפשר לשלול את האפשרות שכמה פעילים של הארגון ינסו לבצע פיגוע נקמה על מותו.

ארגון הג'יהאד האסלאמי הגיב בשנה שעברה על חיסולו של בהאא אבו אלעטא בסבב לחימה קצר מול ישראל שכלל שיגורי רקטות אך ארגון חמאס לא הצטרף ללחימה והותיר את ארגון הג'יהאד לבדו, בהאא' אבו אלעטא חיבל באופן קבוע בהבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס ולכן החליט ארגון חמאס שלא לנסות ולנקום את מותו של מי שהיה יריבו.

צה"ל נערך היטב לאפשרות של ניסיונות להוציא לפועל פיגוע נקמה נגד ישראל מצד ארגון הג'יהאד האסלאמי, הנושא נדון בקבינט הביטחוני ושם נקבעה מדיניות ההעירכות והתגובה.

ישראל הצליחה לסיים לפני כמה ימים את פרשת שביתת הרעב של פעיל הג'יהאד האסלאמי מאהר אלאח'ראס ששבת רעב במשך 103 ימים במחאה על מעצרו המנהלי ובכך ניטרלה נפץ שהיה עלול להגביר את המוטיבציה של פעילי הארגון ברצועה לבצע פיגועי נקמה נגד ישראל.

צה"ל פרס כמה סוללות של מערכת "כיפת ברזל" סמוך לגבול הרצועה ותיגבר את הכוחות ואת העירנות, המתיחות באזור הגבול היא גבוהה וגם ברצועה עצמה בעקבות המשבר הנמשך של הקורונה והמצב הכלכלי הקשה.

גורמים מצרים אומרים כי ישראל העבירה אזהרה לארגון הג'יהאד האסלאמי דרך המודיעין המצרי והנהגת חמאס כי ביצוע פיגועי נקמה מצד הג'יהאד האיסלאמי יגרור אותה לחדש את הסיכולים הממוקדים בבכירי חמאס והג'יהאד האסלאמי, ארגון חמאס הוא הריבון ברצועה וישראל רואה בו את הכתובת שאחראית לרסן את פעילי הג'יהאד האסלאמי שלא לבצע פיגועים. פיגועי נקם מצד ארגון הג'יהאד האסלאמי עלולים לשבש את ישום הבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס ולמנוע את הגעת הסיוע הכספי הקטארי לארגון חמאס.

לצה"ל יש הצלחות ברצועת עזה בתקופה אחרונה בהתמודדות נגד הטרור, הוא כמעט והשלים את בניית המכשול התת קרקעי באורך של 64 ק"מ, המקיף את כל רצועת עזה, ללא אירועים ביטחוניים מיוחדים, ובמקביל הוא חשף גם לפני כחודש מנהרה חודרת של ארגון חמאס שנחפרה משטח ח'אן יונס בדרום הרצועה לתוך שטח ישראל.

ארגון הג'יהאד האסלאמי מחובר ישירות לאיראן שבהחלט יש לה אינטרס קבוע להבעיר את גבול הרצועה, האיראנים מעריכים שהנשיא טראמפ נחלש בעקבות תוצאות הבחירות וכי הוא עסוק בקרב המשפטי וכי זו יכולה להיות שעת כושר להוציא כמה פיגועי נקם נגד ישראל המתבוססת בביצת משבר הקורונה.

לכן, חשוב מאוד שכל ניסיון לפיגוע נקם מצד הג'יהאד האסלאמי יענה בתגובה הולמת מצד ישראל, אסור להכיל פיגועים או ניסיונות פיגוע, גם אם אין בהם נפגעים, יש לשמר את כוח ההרתעה.

ההחלטה היא בסופו של דבר בידי הדרג המדיני, על פי גורמים ברצועה, הסבירות שיהיו השבוע ניסיונות פיגוע מצד ארגון הג'יהאד האסלמי היא גבוהה וצריך להיערך בהתאם.

אסור לשחרר את ארגון חמאס מהאחריות למה שקורה בשטח הרצועה,ארגון חמאס הפנים את המסר הישראלי וסביר להניח שינסה למנוע הסלמה השבוע משטח הרצועה, אולם, תמיד יכולים להימצא "גורמים סוררים" בתוך ארגון הג'יהאד האסלאמי עצמו שינסו להפר את הרגיעה.

באחרונה התחדש המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס על עסקת חילופי שבויים חדשה, למנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר יש אינטרס שיוזמתו לשחרור אסירים ביטחונים חולים, מבוגרים וקטינים מהכלא הישראלי תצא אל הפועל, הוא מבין היטב שהסלמה ברצועה עלולה לתקוע את העסקה החדשה עמוק באדמה וחמאס יאלץ להתמודד עם הביקורת הקשה ברחוב הפלסטיני.

.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי