הסכם גרעין חדש עם איראן

ממשל טראמפ מתכנן להטיל על איראן סנקציות חדשות שיגבילו את מרחב הפעולה של ג'ו ביידן לחתום על הסכם גרעין חדש עם איראן. חשש בדרג המדיני בישראל מהגישה הפייסנית של גו' ביידן כלפי איראן ומכוונתו להסיר חלק מהסנקציות שהוטלו עליה.  

מגיפת הקורונה הכתה קשות באיראן, יותר מכל מדינה במזרח התיכון, על פי נתוני משרד הבריאות האיראני, עד עתה מתו מנגיף הקורונה 40 אלף בני אדם ועוד 726 אלף נגועים בנגיף. המצב הכלכלי קשה מאוד באיראן, גם בגלל הסנקציות הכבדות שהטיל ממשל טראמפ על איראן,קשה להתייחס ברצינות להצהרות של ההנהגה האיראנית כי מבחינתה אין שום הבדל בין דונלד טראמפ לבין ג'ו ביידן, האיראנים ייחלו לניצחונו של ביידן בבחירות כדי שיקל או יבטל את משטר הסנקציות.

ההנהגה האיראנית רוצה להפחית את המתיחות בינה לבין ארה"ב ברגע שג'ו ביידן יכנס לבית הלבן, היא רוצה לתת לו הזדמנות להתחיל ולבטל בהדרגה את הסנקציות של ממשל טראמפ, על פי דיווחים בארה"ב גם הנשיא הנבחר ביידן מתכוון לעשות צעדים בוני אמון מול ההנהגה האיראנית, למשל בתחום הסיוע הרפואי למגיפת  הקורונה.

איראן שואפת לחזור לימי גדולתה לאחר הסרת הסנקציות כדי שתוכל למכור נפט ללא הגבלה ולהשתמש בכספים שלה שהוקפאו בבנקים בחו"ל, המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי מתכנן להשתמש בכסף הזה ובהכנסות החדשות ממכירת הנפט כדי לשפר את המצב הכלכלי בארצו אבל גם כדי לחדש את מגמות ההתפשטות של איראן בכל הכוח במזרח התיכון, שיפור במצבה הכלכלי של איראן רק יקצין את מדיניותה ולא ימתן אותה.

סנקציות חדשות

הדרג המדיני בישראל ממתין להגעתו השבוע לישראל ולמדינות האזור של שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו, בהמשך לביקורו באזור בשבוע שעבר של אליוט אברהמס, השליח המיוחד של הממשל לנושא איראן. ממשל טראמפ אינו קופא על שמריו בעקבות תוצאות הבחירות, הוא מתכנן להטיל סנקציות חדשות על איראן, יש לו את כל הסמכות החוקית עד ה-20 בינואר לנהוג כך. הסנקציות החדשות על איראן יתואמו עם ישראל ועם מדינות המפרץ.

הן יכללו את תוכנית הגרעין האיראנית, את תוכנית  הטילים הבליסטיים, את התמיכה האיראנית בארגוני טרור ואת הפגיעה האיראנית בזכויות האדם.

המגמה של ממשל טראמפ היא למלכד את הממשל החדש של ג'ו ביידן ולהקשות עליו לחזור להסכם הגרעין עם איראן שממנו נסוג הנשיא טראמפ לפני שנתיים.

ארה"ב מודאגת מהמשך העשרת האורניום באיראן תוך הפרה של הסכם הגרעין, איראן מכחישה זאת אך על פי  דו"ח של הסוכנות לאנרגיה אטומית, איראן מעשירה אורניום ברמה נמוכה פי 12 ממה שמתיר לה הסכם הגרעין מ-2015.

כמו כן היא העבירה צנטרפוגות להעשרת אוראניום ממתקן על פני הקרקע אל מתקן תת קרקעי בעקבות הפיצוץ המסתורי במתקן בנתנז לפי כ-4 חודשים.

ממשל טראמפ מודאג גם מהתמיכה האיראנית בארגון חזבאללה בלבנון, במליציות החמושות בעיראק, בחמאס ובג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה ובמורדים החות'ים בתימן.

אליוט אברהמס אמר לעיתון "א-שרק אלאווסט" לפני כמה ימים כי וושינגטון בוחנת את האפשרות החוקית להכריז על המורדים החות'ים בתימן כארגון טרור וכי ארה"ב פועלת ביחד עם סעודיה ומדינות נוספת באזור, ובהן נסיכות עומאן, למנוע הברחות נשק (מאיראן) לתימן.

האינטרסים האמריקנים ביחס לאיראן לא ישתנו עם חילופי הממשל, איראן תמשיך להוות סכנה לאינטרסים האסטרטגיים של ארה"ב, ג'ו ביידן יודע זאת היטב אבל הוא ינסה להתחיל ולטפל באיום האיראני בדרכי נועם בניגוד לגישה התקיפה שבה נהג הנשיא טראמפ, הוא רוצה להעלות את איראן על מסלול דיפלומטי חדש ולטפל בנושא הגרעיני בצורה של הידברות ולא באמצעות סנקציות.

החששות בישראל

גורמים בכירים בירושלים מעריכים כי הנשיא הנבחר ג'ו ביידן מתכוון לשאת ולתת עם משטר ההיאתולות בטהרן על הסכם גרעין חדש לאחר שהנשיא טראמפ הודיע לפני שנתיים על נסיגת ארה"ב מהסכם הגרעין שנחתם בתקופת כהונתו של ברק אובאמה.

על פי הערכתם, ג'ו ביידן ינסה לכלול בהסכם החדש בין היתר את נושא פרויקט הטילים הבליסטיים שלא נכלל בהסכם הגרעין, הנשיא לשעבר ברק אובאמה מידר את ישראל מהמשא ומתן של הממשל עם טהרן והעמיד אותה בפני עובדה מוגמרת, בירושלים יש ציפייה שהנשיא ג'ו ביידן ינהג אחרת ויתחשב בעמדותיה של ישראל המכירה היטב את סכנות הגרעין האיראני.

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן צפוי להיתקל בהתנגדות לא פשוטה של משטר ההיאתולות לתוכניותיו כלפי איראן, נשיא איראן רוחאני כבר הצהיר לפני כמה ימים כי הממשל החדש בארה"ב צריך לחזור להסכם הגרעין מ-2015 אך הוא צריך לפצות את איראן על 4 השנים של ממשל טראמפ.

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף אמר לרשת CBS ב-2 בנובמבר כי "איראן לא תחזור בשום מצב לדיון מחדש בהסכם הגרעין". עמדות הפתיחה של איראן מול ג'ו ביידן הן נוקשות וסביר להניח שהיא תדרוש את הסרת הסנקציות כתנאי לפתיחה במשא ומתן,זהו מהלך מסוכן שאסור לארה"ב להסכים לו, אסור להרפות מהלחץ הקבוע על איראן ולאפשר לה להתאושש מבחינה כלכלית.

גורמים מדינים בכירים בירושלים מביעים דאגה רבה ממה שצפוי, לדבריהם, יועציו של ג'ו ביידן הכינו לו ניירות עבודה להכנסת שינויים לא משמעותיים בהסכם הגרעין מ-2015 שאותם יש לדרוש מאיראן.

אחת הטקטיקות שהוצעו לג'ו ביידן היא להפחית את הסנקציות על איראן כדי לפתות אותה לבוא לשולחן הדיונים על הסכם גרעין חדש.

הנשיא לשעבר ברק אובאמה ניהל משא ומתן גרוע עם איראן ולא הכליל בהסכם הגרעין את נושא תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן.

הדרג המדיני בישראל מתכוון לדרוש מהנשיא ג'ו ביידן שיכליל בהסכם החדש עם איראן הגבלות שיאסרו על איראן לייצר טילים בליסטיים שיכולים לשאת ראשי נפץ גרעיניים.

כמו כן ,ישראל צפויה לבקש מממשל ביידן שההסכם החדש עם איראן יטיל עליה מגבלות בכל הקשור לקשריה עם שלוחות הטרור שלה כמו ארגון חזבאללה, המורדים החות'ים בתימן, המליציות החמושות בעיראק וארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

סביר להניח שג'ו ביידן יאזין לדרישות ישראל אך השאלה היא האם הוא יתחשב בהן ויעמוד על כך שהן יכללו בהסכם החדש עם איראן, האם הממשל החדש יעדכן את ישראל באופן שוטף ויתייעץ עמה בנושא האיראני או שינהג בה כפי שנהג הנשיא אובאמה?

החשש בצמרת הדרג המדיני בירושלים הוא גדול ולאף אחד אין תשובות, כולם בהמתנה.

 

 

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי