הפיצול בתנועת פת"ח מאיים על הרש"פ

האתגר של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הוא לאחד את תנועת פת"ח המפוצלת כדי לנצח את תנועת חמאס בבחירות לפרלמנט. יו"ר הרש"פ מתקשה לעמוד במשימה, דבר שמגביר את החשש בישראל, מצרים וירדן מהתחזקות אפשרית בכוחה של תנועת חמאס.

סכנת הפיצול בתנועת פת"ח הפכה לשיחת היום בשטחים, מאז שהכריז יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס על מועדי הבחירות לפרלמנט ולנשיאות החלו פעילים בכירים של פת"ח בגדה וברצועה להתארגן לקראת הבחירות, הבחירות יתקיימו בשלבים, תחילה יתקיימו הבחירות לפרלמנט ב-22 במאי ובחודש יולי יתקיימו הבחירות לנשיאות.

נראה כי תנועת חמאס מתכוונת לוותר על השתתפות ישירה בבחירות בנשיאות והיא תריץ מועמד "עצמאי" שהיא תתמוך בו מאחרי הקלעים מחשש שייפסל ע"י ארה"ב וישראל.

בשטחים מתארגנים כעת לקראת הבחירות לפרלמנט ("המועצה המחוקקת") ותנועת פת"ח נתקלת בקשיים גדולים לאחד את שורותיה בגלל המחלוקות הפנימיות, המחלוקות הינן על רקע אישי ולא על רקע מדיני או אידיאולוגי.

מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב מנסה להפגין כלפי חוץ ביטחון עצמי כי אין באמת סכנה לאחדות פת"ח וכי בסופו של דבר תרכיב פת"ח רשימה אחת מאוחדת לבחירות לפרלמנט, אך מצרים וירדן מודאגות מאוד מהפיצול בפת"ח, הנשיא א-סיסי ועבדאללה מלך ירדן שיגרו את ראשי המודיעין של מצרים וירדן לשיחה אישית עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס במוקאטעה ברמאללה והזהירו אותו כי עליו לאחד את תנועת פת"ח אחרת הדבר יחזק את תנועת חמאס והיא תנצח כפי שעשתה ב-2006 בבחירות לפרלמנט.

מחמוד עבאס דחה את בקשתם להתפייס עם מוחמד דחלאן ומרוואן ברגותי והודיע כי "הוא שולט במצב".

עיתון "א-ראי" הירדני פירסם ב-25 בינואר מאמר מפרי עטו של העיתונאי רג'א טלב שבו הוא קרא למחמוד עבאס להפיק לקחים מההפסד בבחירות לפרלמנט ב-2006 בגלל הפיצול בתנועת פת"ח באותה התקופה, אחרת הבחירות המתוכננות בחודש מאי לפרלמנט יחזקו את חמאס פעם נוספת.

 

הפיצול בפת"ח

 

תנועת פת"ח בשטחי הגדה מפוצלת היום לכמה מחנות לקראת הבחירות לפרלמנט הפלסטיני.

א. הזרם המרכזי בראשות מחמוד עבאס.

ב. "הזרם הרפורמיסטי" בראשות מוחמד דחלאן

ג. מחנה מרוואן ברגותי האסור בכלא הישראלי

ד. מחנה נביל עמרו, בכיר פת"ח שהיה מקורבו של מחמוד עבאס והסתכסך עמו.

 

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ביטל את ההתמודדות של מוחמד דחלאן בבחירות לנשיאות בנימוק משפטי כי הוא הורשע בבית דין פלסטיני בעבירות שחיתות אך "הזרם הרפורמיסטי" של דחלאן, שיש לו פופלאריות גדולה ברצועת עזה ובמחנות הפליטים בצפון הגדה, ירוץ עצמאית בבחירות לפרלמנט וכנראה שיעמיד גם מועמד מטעמו, שאיננו מוחמד דחלאן, בבחירות לנשיאות.

מחנה מרוואן ברגותי הודיע כי הוא יתמודד בנפרד בבחירות לפרלמנט ולנשיאות במנותק מתנועת פת"ח,עם זאת, מרוואן ברגותי איננו פוסל את האפשרות להתאחד עם הרשימה של תנועת פת"ח בבחירות לפרלמנט בתנאי שיושג הסכם הנותן לו אפשרות להשפיע על הרכב הרשימה. מדובר ברשימה שתכלול בין 50 ל-70 שמות ריאליים בהתמודדות על 132 המושבים של הפרלמנט.

 מקורביו של ברגותי, הזוכה לפופולריות גדולה ברחוב הפלסטיני, טוענים שהוא רוצה זכות וטו כדי להוציא מהרשימה בכירים בפת"ח ומקורבים של מחמוד עבאס המזוהים ברחוב הפלסטיני כמושחתים.

 בכל מקרה, הוא יתמודד עצמאית מול מחמוד בבחירות לנשיאות בחודש יולי, דבר שמפחיד מאוד את מחמוד עבאס ושעשוי להיות אחת הסיבות להתחמקותו מהבחירות בסופו של דבר.

גם המחנה של נביל עמרו, חבר הפרלמנט שלעבר ומבכירי פת"ח, שיש לו כוח רב באזור חברון, מתכוון להתמודד בנפרד בבחירות לפרלמנט אך מוכן להתאחד עם רשימת פת"ח אם יקבל מקום ראוי בצמרת הרשימה.

על פי גורמים בפת"ח, בשטחי הגדה מתקיימות הכנות של עוד בכירים בפת"ח שמתכוננים לרוץ עצמאית בבחירות ועדיין לא הודיעו על כך.

 

נראה כי הרעיון של ג'בריל רג'וב כי תנועת פת"ח וחמאס יסכמו מראש את חלוקת הכוחות בפרלמנט וירוצו ברשימה משותפת אחת בבחירות כדי להגשים זאת , הולך ומתרחק.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח ב-26 בינואר מפי גורמים בכירים בפת"ח כי חמאס ופת"ח חוששות מ"וטו" ישראלי על הרשימה, ישראל מתנגדת לכך שחמאס תייצג רשמית את תושבי השטחים ולכן הרעיון הזה איננו מעשי ותנועת פת"ח נוטה להתרחק ממנו, אך היא מחפשת להציב מכשולים בפני חמאס כדי שהיא תהייה זו שתתנער מהרעיון,עד כה ישראל לא הודיעה באופן רשמי את עמדתה בנושא השתתפות חמאס ותושבי מזרח ירושלים בבחירות.

 

נציגים של כל הפלגים הפלסטינים יצאו בקרוב לקהיר לדיון עם המודיעין המצרי על מתווה הבחירות,בראש משלחת פת"ח לדיונים יעמוד ג'בריל רגו'ב,  גורמים בפת"ח אומרים כי במפגש בקהיר תתברר מידת הרצינות של פת"ח וחמאס לקיים את הבחירות ואם אכן מחמוד עבאס מוכן לחלק את העוגה השלטונית עם חמאס.

כפי שהדברים נראים כעת, הפיצול בתנועת פת"ח עלול להביא להחלשת שלטון הרש"פ בגדה אם מחמוד עבאס לא יצליח לאחד את המחנה, זהו הנושא העיקרי המעסיק אותו כעת ומדאיג גם את ישראל, מצרים וירדן.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי