תרגיל הבחירות של מחמוד עבאס

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס במאמץ להשיג  תמיכה ברשימת פת"ח לבחירות לפרלמנט מבטיח לפצות כספית עשרות אלפי פקידים ברצועת עזה שנפגעו מהסנקציות שהוא הטיל עליה. ברצועה לא ממהרים לקנות את הבטחותיו של מחמוד עבאס שנתפסות כמסע הונאה כדי לקבל קולות וכתרגיל בחירות.  

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נערך לשלב הראשון של הבחירות שהינו הבחירות לפרלמנט שאמורות להתקיים ב-22 במאי בגדה ורצועת עזה, אם מפגש הפלגים הפלסטינים שמתוכנן להתקיים בקהיר בשבוע הבא יגיע להסכמה על מתווה הבחירות והסידורים הטכניים לעריכתן.

מחמוד עבאס צריך להתמודד בבחירות האלה עם שני אתגרים: תנועת חמאס והפיצול במחנה פת"ח, יו"ר הרש"פ מנסה לאחד את כל הכוחות המזוהים עם פת"ח ברשימה אחת, אבל נראה שבהחלט קיימת אפשרות סבירה שיריביו הפוליטיים המרים מוחמד דחלאן ומרוואן ברגותי ירוצו ברשימות נפרדות מהרשימה של פת"ח.

גורמים ברש"פ אומרים כי מחמוד עבאס זקוק לכל קול אפשרי בבחירות, לכן, החליט לחזר אחרי הקולות של פעילי פת"ח ברצועת עזה, שמהווים כ-40 אחוזים מקולות המצביעים, למרות הסנקציות החריפות שהוא הטיל על הרצועה ושפגעו בעשרות אלפי פקידים ופעילים המזוהים עם תנועת פת"ח.

הועדה המרכזית של פת"ח התכנסה לפני כמה ימים וקיבלה החלטה לשגר לרצועת עזה משלחת שתכלול 3 חברים מהועדה המרכזית: רוחי פתוח, אחמד חילס וחאג' אסמעיל ג'בר כדי לפתור את הבעיות ברצועה הנובעות מהפיצול מהגדה ובראשן בעיית המשכורות של אלפי הפקידים ברש"פ.

בעיית המשכורות של פקידי הרש"פ ברצועה היא החמורה ביותר, מדובר בעשרות אלפי פקידים המפרנסים מאות אלפים מתושבי הרצועה שמספרם נאמד ב- 2.3 מיליון פלסטינים.

פקידי הרש"פ ברצועה שמזוהים עם פת"ח שנפגעו כלכלית מתחלקים לכמה קטיגוריות:

א. פקידים שפוטרו ב-2005 , מדובר בכ-8000 איש.

ב. פקידים שיצאו לפנסיה מוקדמת

ג. פקידים שכפו עליהם בכוח לצאת לפנסיה

ד. פקידים שמשכורותיהם קוצצו בעשרות אחוזים.

 

הממשלה הפלסטינית אמורה לגבש פתרונות כספיים עבור הפקידים האלה לאחר קבלת המלצות הועדה, אולם, לקראת הבחירות, בכירי הרש"פ ותנועת פת"ח מפריחים הבטחות לחלל האוויר כי כל מי שנפגע מהסנקציות שהטיל מחמוד עבאס על רצועת עזה יפוצה לשביעות רצונו.

הועדה המרכזית של פת"ח אף פירסמה הודעה רשמית שבה נאמר: " הראיס מחמוד עבאס יטפל בכל הבעיות של רצועת עזה ויפתור אותן בדרך חיובית".

אולם, אט אט  מתחילות לזרום גם ידיעות לתושבי הרצועה כי הפיתרון למצוקתם הכספית איננו כה קרוב כפי שניסו לצייר בכירי הרש"פ ותנועת פת"ח.

בכיר פת"ח תוופיק טיראווי אמר כי פתרון הבעיות של תושבי הרצועה יהיה בשלבים, דהיינו רמז לכך שהנושא עלול להידחות עד לאחר הבחירות לפרלמנט.

גם בכיר פת"ח אחמד חילס שהגיע במיוחד מרצועת עזה לרמאללה כדי להיפגש בנושא עם ראש הממשלה מוחמד א-שתייה אמר לאחר הפגישה עמו כי "הבעיות של רצועת עזה יפתרו בהדרגה".

 גורמים ברש"פ טוענים כי לרש"פ יש בעיה של נזילות כספית והיא איננה יכולה לפתור כעת את הבעיות הכספית של עשרות אלפי הפקידים ברצועת עזה, למרות הרצון הטוב.

תושבים ברצועת עזה לא מאמינים להבטחות הבחירות של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס והדבר בא לידי ביטוי ברשתות החברתיות, ההבטחות של מחמוד עבאס ובכירי פת"ח לעשרות אלפי הפקידים ברצועת עזה לפתור את העוול הכספי שנגרם להם נתפסות כסחיטה פוליטית ומסע הונאה שנועד לשכנעם להצביע עבור הרשימה של תנועת פת"ח בבחירות לפרלמנט כדי להגדיל את כוחה מול תנועת חמאס, אולם, בפועל, החשש הוא שמייד לאחר הבחירות מחמוד עבאס ימסמס את הבטחותיו.

תנועת חמאס איננה מתכוונת להציג מועמד מטעמה לבחירות לנשיאות בחודש יולי בגלל חשש מ"וטו" ישראל ואמריקני, גורמים בפת"ח ברצועת עזה אומרים כי מחמוד עבאס בטוח בניצחונו בבחירות לנשיאות ומעריך כי הוא לא יהיה תלוי כל כך בקולות של פעילי פת"ח מרצועת עזה.

הזעם ברצועת עזה גובר ויתכן שתרגיל הבחירות שמחמוד עבאס מנסה לעשות כעת כדי לקבל את קולותיהם של עשרות אלפי הפקידים ברצועת עזה המזוהים עם פת"ח ושל בני משפחותיהם לא יעלה יפה, מחמוד עבאס עלול להיכשל, מאידך גיסא, אם הוא לא יקבל את הקולות האלה הוא עלול שוב לנקום בתושבי הרצועה שאכזבו אותו.

אחד מתושבי רצועת עזה ציטט בפוסט שכתב קטע משירו של המשורר הפלסטיני רסאן כנפאני:

"גונבים את לחמך ואחר כך נותנים לך פרוסה ממנו ומבקשים ממך שתודה להם על נדיבותם, זהו שיא החוצפה!".

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי