הרמטכ"ל והסכם הגרעין

פוליטיקאים, קצינים בכירים ועיתונאים מותחים ביקורת בלתי מוצדקת על הרמטכ"ל אביב כוכבי על דבריו בהקשר להסכם הגרעין עם איראן. הרמטכ"ל הוא גורם מקצועי בכיר ומוסמך וחשוב שישמיע את דעתו ללא מורא בנושא חשוב ביותר לביטחון ישראל, יש לאפשר לו לעשות את עבודתו.  

בסוף השבוע קראתי באחד העיתונים פרשנות של אחד הכתבים הצבאיים שטען כי הרמטכ"ל חרג מגבולות הגזרה של תפקידו בדברים שאמר  בנאומו בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי על הסכם הגרעין האיראני.

נראה לי שהוא טעה בגדול והוא איננו מבין את הגדרת תפקידו של הרמטכ"ל, מדובר באיש צבא בכיר ולא במדינאי שחובתו היא להשמיע, גם ברבים ובפומבי, את  ההשלכות הביטחוניות של הסכם הגרעין עם איראן שלדעתו הוא עלול ליצור מציאות מסוכנת של איום קיומי על מדינת ישראל. הציבור בישראל חייב לדעת את עמדת הרמטכ"ל בנושא הסכם הגרעין עם איראן ואסור לו להסתיר אותה או להתיישר עם עמדות הדרג המדיני, דעתו היא דעה מקצועית ולא עמדה פוליטית וחשוב שהיא תובא ישירות לידיעת הציבור.

הרמטכ"ל הוא איננו פוליטיקאי וגם לא פקיד ממשלתי, הוא ראש הכוחות המזויינים של ישראל (צה"ל) ובתפקיד החשוב הזה של מי שעומד בראש הפירמידה הצבאית חובתו היא לומר את דעתו המקצועית.

ראינו כבר מה קרה במלחמת יום הכיפורים ב-1973 כשהקונספציה, השתיקה וההתקרנפות השתלטו על מערכות השלטון בישראל, קולות בודדים במערכת המודיעין של ישראל, שחששו כי מצרים וסוריה מתכננות מתקפת פתע על ישראל, הושתקו על ידי ראשי הצבא, ממשלת גולדה מאיר ז"ל נרדמה בשמירה, התוצאה הייתה אסון גדול  למדינת ישראל שכמעט והסתיימה בחורבן הבית השלישי, ישראל ניצלה בדרך נס לא מעט בזכותו של האלוף (מיל) אריאל שרון ז"ל שהצליח בזכות תעוזה ואסטרטגיה צבאית מיוחדת במינה להפוך תבוסה בחזית הדרום לניצחון.

בניגוד לרמזים עבים שהושמעו, הרמטכ"ל כוכבי לא תיאם את דבריו עם ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון בני גנץ היה מודע לדברים שעמד לומר הרמטכ"ל בכנס אך הוא לא עצר אותו, עכשיו מלין בני גנץ באופן תמוה כי "יש לשרטט את הקווים האדומים בחדרים סגורים".

המידע על ההנחייה של הרמטכ"ל כוכבי לצה"ל להכין תוכניות מבצעיות לתקיפה אפשרית של אתרי הגרעין באיראן התפרסם בהרחבה בעיתון "ישראל היום" על ידי הפרשן הצבאי יואב לימור, כמה ימים לפני  נאומו של הרמטכ"ל בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי, הפרסום היה באישור הצנזורה הצבאית ודבריו של הרמטכ"ל רק אישרו את הדברים, ממשל ביידן וההנהגה האיראנית לא הופתעו מדברי הרמטכ"ל הם כבר ידעו אותם קודם לכן, הוא לא חשף שום סוד צבאי.

המחלקות על היתרונות ועל החסרונות של הסכם הגרעין עם איראן משנת -2015  תימשך עוד זמן רב, הדעות עליה חלוקות לכאן ולכאן, זכותו של הרמטכ"ל לומר את הדברים כי מדובר בהסכם גרוע לישראל שאסור לחזור אליו או אפילו להסכם גרעין משופר, רמטכ"ל אחר, גדי אייזינקוט שמו, שהיה רמטכ"ל משכמו ומעלה,ראה בהסכם הגרעין יתרונות או את "חצי הכוס המלאה" וזוהי גם כן זכותו.

העובדה שדעתו של המרטכ"ל כוכבי דומה מאוד לדעתו של ראש הממשלה נתניהו, אין בה כדי לפסול אותה, אסור להשתמש בעובדה הזו כדי לתייג את הרמטכ"ל כוכבי כ" ליכודניק" או "חנפן פוליטי" שמיישר קו עם ראש הממשלה, מי שמכיר את אביב כוכבי יודע שהוא אמר את הדברים בגלל שהוא מאמין בהם והיה חוזר עליהם פעם נוספת למרות הביקורת שהוטחה כלפיו.

הביקורת הקשה שנמתחה על הרמטכ"ל על ידי כמה עיתונאים  לגבי עיתוי השמעת עמדתו בנושא, כמה ימים בלבד לאחר כניסתו של הנשיא גו' ביידן לבית הלבן, איננה מוצדקת, כמובן שזוהי זכותם, אבל הם יודעים היטב שהדברים שאמר הם במסגרת סמכותו וכי לא יהיה זה אביב כוכבי מי ש"יקלקל" את יחסי ישראל עם הממשל החדש.

לממשל הזה שבכיריו, כולל הנשיא גו' ביידן, הם אנשיו של הנשיא לשעבר ברק אובאמה, יש דעה מגובשת מאוד על ממשלת הימין בישראל ועל העומד בראשה בכל הקשור לנושא הפלסטיני והנושא האיראני כאחד.

הרמטכ"ל אביב כוכבי היה בעברו גם ראש אמ"ן והוא מכיר היטב את החומר המודיעיני הקשור לתוכנית הגרעין האיראני, ראש המוסד יוסי כהן מחזיק בדעה דומה לזו של כוכבי והפך לשליח של ראש הממשלה לממשל החדש בנושא הזה אולם הוא מסתייג מדבריו של כוכבי כנראה בגלל העיתוי ומחשש שהדברים יפגעו בשליחותו לוושינגטון, גורמים מדיניים בכירים מעריכים כי ישראל לא תאפשר לאיראן  להמשיך ולשאוט לעבר פצצת הגרעין הראשונה שלה בעוד היא מנהלת משא ומתן עם ממשל ביידן, המשא ומתן הזה עלול להימשך כמה חודשים לפחות בגלל הפערים הגדולים בין שני הצדדים והוא כנראה גם יגלוש לתוך מערכת הבחירות לנשיאות באיראן בקיץ הקרוב.

לא מן הנמנע שמהלך התקופה הזו נהייה עדים לפעולות שונות של ידיים מסתוריות שיפעלו נגד תוכנית הגרעין האריאנית בהיבטים שונים.

הרמטכ"ל כוכבי מעולם לא הסתיר את דעתו המקצועית על הסכם הגרעין הגרוע, גם בכירים בצבא ארה"ב שמעו את דעתו על ההסכם, דבריו לא נועדו לסחוט מהממשלה תקציבים נוספים לצה"ל אבל חובתו של הדרג המדיני לדאוג לכך שהתוכניות המבצעיות של צה"ל לתקיפת אתרי הגרעין באיראן יהיו מגובות במלואן בתקציב מיוחד,ישראל כבר הוציאה בעבר סכום של 11 מיליארד שקלים על תוכנית דומה שלא יצאה בסופו של דבר את הפועל, אולם, כעת הסכנה חזרה באופן ממשי מול עינינו, איראן מאיצה את העשרת האורניום כדי לקבוע עובדות בשטח שאי אפשר לשנותן, היא כבר הודיעה בסוף השבוע כי בידיה כמות של 17 ק"ג של אורניום מעושר ברמה של 20 אחוזים, צריך להיערך במהירות לאופציה הצבאית ואסור שהכסף יהווה מכשול, בסופו של דבר מדובר בסכנה קיומית למדינת ישראל.

יש להניח לספינים הפוליטיים על גבו של הרמטכ"ל כוכבי ולאפשר לו לעשות את עבודתו למען ביטחון ישראל ללא רעשים מיותרים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי