איראן מנסה לנקום את מותו של פחרי זאדה

גורמי הביטחון בישראל מעריכים כי איראן החלה בסידרה של פיגועי טרור נגד יעדים ישראלים ויהודים כדי לנקום את מותו של מדען הגרעין פחרי זאדה. איראן מתכננת לבצע את הפיגועים ללא "טביעות אצבע" במקביל למאבקה המדיני מול ממשל ביידן כדי להביא להסרת הסנקציות.

גורמי הביטחון בישראל מעריכים כי מאחורי ניסיון הפיגוע בשגרירות ישראל בניו דלהי שבהודו בסוף השבוע עומדת איראן וכי מדובר בניסיון נקמה איראני על חיסולו של אבי תוכנית הגרעין האיראנית מוחסן פחרי זאדה.

ההערכה בישראל היא כי כוח "קודס" של "משמרות המהפיכה" האיראניים הוא שעומד מאחורי המעשה. נשיא איראן חסן רוחאני אמר לאחר חיסולו של פחרי זאדה כי "הנקמה תגיע בזמן הנכון", נראה כי האיראנים חשים כעת כי זהו העיתוי המתאים ביותר להתחיל בנקמת מותו של פחרי זאדה, שלב האיפוק האיראני הסתיים ונראה כי איראן רוצה לטרוף את הקלפים מחדש.

הפיגוע התבצע באמצעות מטען חבלה  קטן שהונח בסמוך לשגרירות, הוא התפוצץ וגרם נזק לכמה כלי רכב אך איש לא נפגע, משטרת ניו דלהי פתחה בחקירה בנסיבות האירוע שגם גורמי הביטחון של ישראל שותפים בה,ישראל תשלח לשם כך חוקרים ואנשי מודיעין להודו, בעקבות הפיגוע הוגברה העירנות בשגרירויות ישראל בחו"ל וגם בכמה  מתקנים יהודים ברחבי העולם, החשש הוא שמדובר בתחילתו של גל פיגועים ולא באירוע בודד.

ארגון בלתי מוכר הנקרא "ג'יש אלהינד" לקח את האחריות על ניסיון הפיגוע בשגרירות  ישראל בניו דלהי,אולם, משטרת דלהי מטילה ספק באמינות ההודעה ורואה בה ניסיון הטעיה, כאמור ההערכה היא כי איראן היא שעומדת מאחורי ניסיון הפיגוע, בדיווחים מניו דלהי נמסר כי המשטרה אספה סרטונים ממצלמות האבטחה באזור וכי היא מנסה לאתר כמה אזרחים איראנים המתגוררים בעיר ואיראנים שהגיעו באחרונה לניו דלהי.

ההערכה בישראל היא שאיראן חיפשה להוציא במהירות פיגוע נקם על חיסולו של פחרי זאדה  בגלל לחצים פנימיים וכי הודו נבחרה כיעד בגלל התשתית המבצעית שהייתה כבר לאיראן או לחזבאללה במדינה.

ניסיון הפיגוע בשגרירות ישראל מעיד על כך שההחלטה של המנהיג הרוחאני העליון עלי ח'מינאי נפלה והוא הורה למנגנוני המודיעין של איראן להוציא לפועל את הנקמה על חיסולו של פחרי זאדה שאיראן מייחסת לישראל את ההתנקשות בחייו.

נראה כי איראן בחרה להגיב על חיסולו של פחרי זאדה ללא "טביעות אצבע" נגד יעדים ישראלים בחו"ל ולא באמצעות שלוחותיה בנזרח התיכון כדי להימנע  מעימות צבאי עם ישראל וכדי להפגין "ידיים נקיות" כביכול מול הממשל החדש של ארה"ב כדי להביא בסופו של דבר להסרת הסנקציות מעליה, זהו הדבר החשוב ביותר מבחינתה של איראן והיא תימנע, בשלב הזה, מנקיטת מהלכים גלויים במזרח התיכון שעלולים לחבל באפשרות הזו.

ביצוע הפיגוע מעיד על כך שההנהגה האיראנית איננה חוששת מהאפשרות שביצוע פיגועים נגד יעדים ישראלים ויהודים בחו"ל יפגע בדיאלוג שהיא רוצה לקיים עם ממשל ביידן על חזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות, איראן הסלימה חד צדדית את מדיניותה הגרעינית בעקבות חיסולו של פחרי זאדה, היא העלתה את רמת ההעשרת האוראניום ל-20 אחוזים, הורידה את הצנטרפוגות שלה מתחת לפני  הקרקע והיא מתכננת להכניס לשימוש עוד 1000 צנטרפוגות חדשות ולמנוע מהפקחים הבינלאומיים מלהיכנס למתקני נגרעין שלה, היא מתנהלת באגריסיביות מול הממשל החדש בארה"ב ובמקביל מנסה גם להוציא גל טרור בחו"ל מבלי לקבל עליו את האחריות, שלב ההתלבטויות שלה הסתיים וההחלטה לנקמה נפלה.

 

מנגנון הפיגועים של איראן 

 לאיראן יש מנגנון פיגועים בחו"ל ומי שאחראי לו הוא "יחידה 400" למבצעים מיוחדים של כוח "קודס" שכפופה ישירות למנהיג העליון עלי ח'מינאי, היחידה הזו קשורה לארגון חזבאללה ומתאמת עמו את הפיגועים בחו"ל.

שני פיגועים קשים יצאו נגד ישראל בחו"ל שאותם קשה מאוד לשכוח, בעקבות חיסולו של מזכ"ל חזבאללה עבאס מוסאווי במרץ 1992, פוצצה מכונית תופת ליד שגרירות ישראל בבואנוס איירס, בירת ארגנטינה,  ובפיגוע נהרגו 29 בני אדם ונפצעו יותר מ-200, בפיגוע תופת נוסף בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס נהרגו 85 בני אדם.

ביולי 2012 התפוצץ מחבל מתאבד באוטובוס בנמל התעופה בורגס בבולגריה שבו היו 42 ישראלים, רובם בני נוער. בפיגוע נהרגו 6 בני אדם ונפעצו 32 איש,ראש הממשלה נתניהו אמר לאחר הפיגוע כי כל הסימנים מצביעים על איראן כגורם האחראי לפיגוע, החקירה העלתה שהפיגוע בוצע על ידי מחבל מתאבד של ארגון חזבאללה והפיגוע התרחש ביום השנה ה-18 של הפיגוע בבנין הקהילה היהודית בבואנוס איירס.

למרות חיסולו של מפקד כוח "קודס" קאסם סולימאני לפני יותר משנה, נראה כי הכוח הזה בפיקודו של הגנרל אסמעיל קאא'ני מתחיל להתאושש, אין ספק שהפיגוע בניו דלהי מדאיג מאוד לגבי ההמשך, האיראנים שמרגישים כי החרב של הנשיא טראמפ הוסרה מצווארם נחושים לשקם את כבודם הלאומי ולנקום את מותו של פחרי זאדה, תוך שמירה על מרחב ההכחשה ומבלי שתוטל עליהם רשמית האחריות, אולם, לכולם יהיה ברור שאיראן היא הנוקמת.

אין זו הפעם הראשונה שאיראן מנסה לפגוע במטרות ישראליות בהודו, בפברואר 2012 התפוצץ מטען חבלה שהוטמן במכוניתה של טלי יהושע-קורן, אשתו של הנספח הצבאי בהודו, בעת הייתה בדרכה בניו דלהי לאסוף את ילדיה מבית הספר, היא נפצעה באורח בינוני ו-2 עוברי אורח נפצעו קל.

בעקבות החקירה עצרה משטרת הודו עיתונאי הודי בשם מוחמד אחמד קאזמי שטען כי עבד עבור ארגון חדשות איראני, על פי החשד הוא סייר באזור שגרירות ישראל בניו דלהי יחד עם עוד 3 אזרחים איראניים ואחד מהם הטמין את מטען החבלה במכוניתה של האזרחית הישראלית.

החקירה גילה כי קאזמי ורעייתו קיבלו סכום של יותר מ-100 אלף דולרים מחו"ל, משטרת דלהי הגיעה למסקנה כי האחראים לפיגוע השתייכו ל"משמרות המהפכה" של איראן. באותו החודש הוטמן גם מטען נפץ במכוניתו של דיפלומט ישראלי שחנתה סמוך לשגרירות ישראל בטביליסי שבגיאורגיה, המשטרה ניטרלה את המטען ולא היו נפגעים.

ההערכה לניסיונות הפיגוע בשנת 2012 הייתה כי מדובר בתגובה איראנית על רקע טענות של איראן כי המוסד הישראלי מבצע נגד פעולות חשאיות משטחה של אייזרביג'אן.

במקביל היו גם כמה פיגועים בבנקוק שבתאילנד בהם נפצעו 4 בני אדם,לטענת שלטונות תאילנד הפיגועים בוצעו על ידי אזרחים איראניים שניסו להתנקש בדיפלומטים ישראלים, לאחר הפיגועים הם נעצרו והועמדו לדין.

אסור להיכנס לשאננות כי הפיצוץ בסוף השבוע בניו דלהי הוא סוף הפרשה, להערכת גורמי הביטחון בישראל זוהי רק תחילת הנקמה האיראנית על חיסולו של מדען הגרעין פחרי זאדה, האיראנים לא יסתפקו בכך וסביר להניח שבחודשים הקרובים נראה ניסיונות נוספים של איראן לבצע פיגועים נגד יעדים ישראלים ויהודים במקביל לחיזוק הפעילות הצבאית שלה בעיראק, סוריה ותימן.

מחאה אירופית

 הטרור האיראני פועל גם באירופה, יותר מ-20 דיפלומטים אירופים ושרי חוץ לשעבר פירסמו הודעה בסוף השבוע שבה קראו לבוא חשבון עם שר החוץ האיראני ג'וואד זריף על פיגועי הטרור של איראן באירופה, במיוחד על הניסיון לפוצץ את העצרת של ארגון האופוזציה האיראנית "מוג'אהדין חלק" בצרפת בשנת 2018.

ההודעה פורסמה לקראת גזר הדין שעומד להתפרסם בבלגיה במשפטו של הדיפלומט האיראני לשעבר אסאדאללה אסדי שמואשם בטרור.

בכתב האישום נכתב כי הוא תכנן לפוצץ את כינוס העצרת בצרפת ולגרום למותם של מאות אנשים, משטרת בלגיה עצרה עוד 3 אנשים שהשתתפו בתכנון הפיגוע ועל פי גורמים אירופים הפיגוע סוכל בעזרתו של המוסד הישראלי.

על פי כתב האישום, הדיפלומט האיראני מסר מטען חבלה במשקל של חצי ק"ג לזוג איראנים שקיבלו אזרחות בבלגיה כדי שיבצעו את הפיגוע בפאריז, הם נעצרו בעת שהיו בנסיעה מאנטוורפן לפאריז.

כעת קוראים הדיפלומטים האירופים בהודעתם להטיל על שר החוץ האיראני ג'וואד זריף את האחריות להתקפות של איראן באירופה וכי צריך להעניש אותו על תפקידו בתכנון הפיגוע בפאריז וגם לבדוק היטב את הפעילות של שגרירויות  איראן ומרכזי הדת והתרבות שלה באירופה.

ההודעה קוראת לצמצם את המשלחות הדיפלומטיות האיראניות באירופה עד שאיראן תתחייב להפסיק את פעולות הטרור ולהכריז על מנגנון המודיעין האיראני כארגון טרור.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי