ישראל נערכת לתקיפת מתקני הגרעין באיראן

חילופי הממשל בארה"ב והדהירה של איראן לעבר פצצת הגרעין מאלצים את ישראל להכין את האופציה הצבאית לתקיפת מתקני הגרעין באיראן. מדובר בהחלטה  גורלית מצדה של ישראל שעלולה להביא למלחמה אזורית, ישראל זקוקה לגיבוי אמריקני מלא אך תפעל גם לבדה אם לא תהיה לה ברירה.

בפתח הדברים יש להדגיש כי ישראל לא קיבלה עדיין שום החלטה לתקוף את המתקנים הגרעינים באיראן, מדובר בהחלטה מדינית-ביטחונית חשובה שצריכה להתקבל על ידי הקבינט הביטחוני ויש לה משמעויות אזוריות ובינלאומיות מרחיקות לכת, אולם, ישראל מודאגת מאוד מהאפשרות כי תישאר לבדה מול סכנת הגרעין האיראני בעוד איראן דוהרת לעבר הפצצה הראשונה שלה, לכן הינחה ראש הממשלה נתניהו את מערכת הביטחון להכין גם את האופציה הצבאית או ליתר דיוק לעדכן אותה, מכיוון שישראל כבר הכינה אותה בעבר ואף היקצתה לה תקציב בסך 11 מיליארד שקלים, אך בסופו של דבר היא לא יצאה אל הפועל.

הצורך לעדכן מחדש את התוכניות ההתקפיות של צה"ל באיראן ולהכין להן את התקציב הדרוש נובע מחילופי הממשל בארה"ב וההחלטה של הנהגת ההיאתולות להפר באופן בוטה את הסכם הגרעין ולשעוט לעבר הפצצה באמצעות תהליך מואץ של העשרת האורניום.

ממשל טראמפ אימץ את העמדה הישראלית בנושא הסכם הגרעין עם איראן והנשיא טראמפ אף נסוג ממנו,הנשיא האמריקני הידידותי ביותר לישראל מאז הקמתה, היה מוכן אפילו להשתמש באופציה הצבאית כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני.

אולם, הנסיבות השתנו, הממשל החדש שולל את האופציה הצבאית ורואה בהשגת הסכם גרעין משופר עם איראן את הדרך הטובה ביותר לבלום את הדהירה האיראנית לעבר פצצה גרעינית.

 איראן תחזור לסורה

 הסימנים המגיעים מאיראן מדאיגים מאוד והם מצביעים על התחזקותו של הזרם השמרני, במיוחד לאחר חיסולם של הגנרל קאסם סולימאני ומדען הגרעין מוחסין פחרי זאדה לקראת הבחירות לנשיאות בקיץ הקרוב.

נראה כי "משמרות המהפכה" האיראניים יריצו בבחירות מועמד מטעמם שיזכה לתמיכת המנהיג העליון ח'מינאי, כשהבחירות באופק צפויה ההנהגה האיראנית להפגין עמדות קשוחות במשא ומתן עם ארה"ב על הסכם הגרעין, איראן איננה רוצה באמת את הסכם הגרעין היא רוצה את ההסרה המידית של הסנקציות הכבדות שהטיל עליה הנשיא טראמפ כדי שתוכל לשוב ולמכור נפט ולהשתמש במערכת הבנקאות העולמית, הכסף הרב שיזרום לחשבונות הבנקים שלה יילך לשיקום הכלכלה, חיזוק פרויקט הטילים הבליסטיים וחיזוק כוחן של המליציות הנאמנות לה בעיראק, סוריה, לבנון, תימן ורצועת עזה.

איראן תצא נשכרת ומעודדת ותמשיך לטפח סכסוכים במזרח התיכון כדי להגביר את השפעתה האזורית, ההצהרות של ממשל ביידן מעודדות אותה להמשיך בדרך הזו, הממשל החדש מוכן להתפשר על מנופי הלחץ שיצר הנשא טראמפ והאיראנים תוקפים את ממשל ביידן  ומנהלים מדיניות אגריסיבית של הליכה על הסף כדי לאלץ אותו להסיר את הסנקציות.

האופציה הצבאית

איראן מנהלת מדיניות מתוחכמת והיא מנסה לפורר את הברית האנטי איראנית בין ישראל למדינות המפרץ שהקים ממשל טראמפ. בשבוע האחרון הודיעה איראן כי היא מוכנה למשא ומתן עם סעודיה, מנהיגת המפרץ, וכי היא רוצה להגיע להסכמים עם מדינות המפרץ שיאפשרו "שכנות טובה".

למאמץ ההונאה הזה הצטרפה קטאר, אשר לאחר שקיבלה את מבוקשה והתפיייסה בעזרת ממשל טראמפ עם "הרביעיה הערבית", היא הפכה לפתע ל"מתווכת" אזורית ומציעה את שירותי התיווך שלה בין איראן למדינות המפרץ ובין איראן לארה"ב. סעודיה עצמה חוששת מלהתעמת עם ממשל ביידן, יורש העצר הסעודי חושש שהנשיא ביידן רוצה להדיחו מהתפקיד בגלל פרשת רצח חאשוקג'י, הפרת זכויות האדם בממלכה והמלחמה נגד החות'ים בתימן.

איראן מנסה לפתות את מדינות המפרץ לדיאלוג עמה כדי להחליש את הסכמי הנורמליזציה בינן לבין ישראל.

ההתפתחויות האלה אינן לטובתה של ישראל, ההערכה בישראל היא שהמשא ומתן בין ממשל ביידן לאיראן על הסכם הגרעין יהיה ארוך ויארך כמה חודשים שבמהלכם תתקרב איראן יותר ויותר אל השגת הפצצה הגרעינית, קיים גם תרחיש כי בסופו של דבר לא יושג הסכם לכן ישראל חייבת להיות ערוכה מבחינה צבאית  לפעול נגד מתקני הגרעין באיראן כדי למנוע ממנה את ההגעה לפצצה.

ישראל תקפה בעבר והשמידה את הכור הגרעיני בעיראק ואת הכור הגרעיני בסוריה, אבל, הפעם המצב שונה, איראן מעשירה את האורניום במתקנים חשאיים עמוק מתחת לאדמה ולישראל אין את הפצצות החודרות  לעומק הזה, האיראנים מאיימים כי ניסיון לפגוע במתקני הגרעין שלהם יביא להשמדתה של ישראל וכי ישראל תותקף על ידי השלוחות של איראן בעשרות אלפי טילים ורקטות מכל החזיתות,מצפון ומדרום.

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי כל מהלך התקפי כזה מחייב תיאום מדיני וביטחוני עם הממשל האמריקני, האיראנים כבר הודיעו כי ברגע שיותקפו הם יפגעו בטילים בכל הבסיסים האמריקנים במפרץ ובעיראק.

תקיפת מתקני הגרעין של איראן עלולה להביא למלחמה אזורית שאליה ישאבו גם המעצמות.

אולם, השגת פצצה גרעינית איראנית היא "קו אדום" מבחינתה של ישראל ומהווה איום קיומי עליה מצד מדינה המאיימת השכם והערב להשמיד אותה, לכן, הדרג המדיני בישראל נערך לתרחיש הגרוע ביותר מבחינתו והוא שארה"ב לא תעמוד לצדו וישראל תיאלץ לפעול לבדה, למרות כל הקשיים, כדי להשמיד את מתקני הגרעין האיראנים.

 האיראנים טוענים כי הצהרות הרמטכ"ל כוכבי הן בדבר האופציה הצבאית הן במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית שישראל מנהלת נגד איראן, אך הם עשויים להיות מופתעים, ישראל לא תתפשר על ביטחונה, היא לא תושיט את צווארה לשחיטה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי