תאונת דרכים מדינית

ישראל נמצאת בפני צומת דרכים מול הממשל החדש ובמשבר מדיני וביטחוני חמור בכל הקשור לסכנת הגרעין האיראני, דווקא בתקופה הרגישה הזו מצא נתניהו לנכון למנות שגריר בוושינגטון בחצי משרה. גלעד ארדן הוא כישלון מדיני מהלך ואיננו מתאים לתפקיד, נתניהו צריך להתעשת במהירות ולהחליפו לפני שיגרום נזקים לישראל.

הדברים שאמר השבוע מזכיר המדינה האמריקני החדש אנטוני בלינקן מעידים על המצוקה המדינית והביטחונית הגדולה שבה נמצאת מדינת ישראל. " איראן עשויה להיות במרחק של שבועות מכמות האורניום שתספיק לנשק גרעיני" הזהיר בלינקן, "אם איראן תמשיך לסגת מהתחיבויותיה, המרחק מנשק אטומי יתקצר משמעותית." בלינקן אישר כי קיימת נכונות מצידה של ארה"ב לחזור להסכם הגרעין שנחתם ה-2015 בתנאי שההסכם הזה ישודרג.

גורמים בכירים במשרד החוץ רואים בדברים האלה של מזכיר המדינה האמריקני מעין תשובה לדבריו של הרמטכ"ל אביב כוכבי שהביע התנגדות עזה לחזרה להסכם הגרעין, אפילו לחזרה להסכם משודרג, לטענתם, בלינקן ניסה בין היתר לאותת בדבריו לראש הממשלה נתניהו כי ישראל טעתה בגדול כשלחצה על הנשיא טראמפ לסגת מהסכם הגרעין, עכשיו ניצבת ישראל בפני איראן ששועטת לעבר פצצה גרעינית ללא שום מכניזם מדיני שיכול לבלום את הריצה הזו של איראן שאין חולק שהיא מדאיגה מאוד את ארה"ב  מדינות אירופה, מדינות המפרץ וכמובן את מדינת ישראל שאיראן מכריזה בגלוי השכם והערב כי היא פועלת להשמדתה.

לכן,  מטרידה מאוד העובדה שדוקא בתקופה הרגישה הזו והחשובה מאוד מבחינה מדינית וביטחונית, בעת שבה נכנס נשיא חדש לבית הלבן ואיראן שועטת לעבר הפצצה הגרעינית, מצא ראש הממשלה נתניהו לנכון למנות את גלעד ארדן לתפקיד של חצי משרה כשגריר בוושינגטון בעוד בחצי השני של משרתו הוא ממלא את תפקיד ישראל באו"ם. גורמים בכירים במערכת המדינית מתארים את המינוי הזה כ"קטסטרופה מדינית" שעלולה לגרום לנזק רב לישראל בעת אחד המשברים המדיניים והביטחוניים הגדולים שלה מאז הקמה.

לדבריהם, גלעד ארדן הוא כישלון מדיני מהלך, הוא היה שר כושל בכל התפקידים שמילא בממשלות נתניהו, הוא חסר הבנה מדינית וביטחונית שעסוק כל היום ברדיפה אחרי כותרות כשהוא מלא בחשיבות עצמית. גורמים בכירים בליכוד אומרים כי ראש הממשלה נתניהו פשוט בעט את גלעד ארדן החוצה מהמערכת הפוליטית, משפחת נתניהו מתעבת את גלעד ארדן שהפך, לאחר כישלונותיו בתפקידים שונים של שר בממשלה, גם לעד תביעה בתיק 4000 נגד בנימין נתניהו, בעוד כמה שבועות נראה אותו מגיע לירושלים מוושינגטון כדי להעיד במשפטו של ראש הממשלה.

הבעיה של נתניהו, אמר גורם בכיר בליכוד, היא שהוא איננו מייחס חשיבות גדולה לתפקיד השגריר בוושינגטון או לתפקיד השגריר באו"ם, הוא רואה בתפקידים האלה אמצעי להרחיק ממנו את כל מי שמפריע לו בליכוד, כך עשה כשמינה את דני דנון לתפקיד השגריר באו"ם, נתניהו בטוח שהוא זה שמוביל בהצלחה רבה את המערכה המדינית והביטחונית בעולם ואין מוכשר ממנו למשימה הזו, לכן, מבחינתו, אפשר למנות דגי רקק מבחינה מדינית וביטחונית לתפקידים הרגישים והחשובים האלה.

גורם בכיר אחר בליכוד אומר כי נתניהו מינה את ארדן לשני תפקידי שגריר כדי להכשילו, הוא יודע היטב כי אין לו שום כישורים מדיניים או ביטחוניים ולאחר שהוא יכשל הוא פשוט ידיח אותו בבושת פנים, זו תהיה הנקמה בגלעד ארדן אשר נפל למלכודת הדבש שטמן לו נתניהו.

גורמים מדיניים בכירים אומרים כי נתניהו מצא פיתרון זמני כדי לפתור את בעיית גלעד ארדן שאיננו מתאים לתפקיד בוושינגטון, הוא ישתמש מול ממשל ביידן בשירותיו של ראש המוסד יוסי כהן שישמש בו זמנית גם כשגריר הבלתי רשמי לוושינגטון עד לסיום תפקידו כראש המוסד בקיץ הבא.

ליוסי כהן יש הבנה מדינית, אסטרטגית וביטחונית גדולה מאוד, הוא בקי היטב בסוגיית הגרעין האיראני על כל היבטיה, בניגוד לארדן הוא גם איש אמונו של ראש הממשלה, בקרוב הוא ייצא לוושינגטון לפגישה עם הנשיא ג'ו ביידן ועם ראש ה-CIA החדש וויליאם ברנס, הוא יציג בפניהם את הראיות המודיעיניות שבידי ישראל על התוכניות של איראן לייצר במהירות פצצת גרעין ראשונה ויציג גם את הדרישות של ישראל מהסכם הגרעין המשופר שאליו רוצה הממשל החדש להגיע עם איראן.

סביר להניח שראש המוסד יוסי כהן ידאג בחודשים הקרובים עד לפרישתו מתפקיד ראש המוסד בצורה הטובה ביותר לאינטרסים המדיניים והביטחוניים של ישראל בכל הקשור לקשר עם ממשל ביידן, השאלה הגדולה היא יהיה אחרי שיפרוש, ההערכה בצמרת המדינית היא שהוא איננו מעוניין בתפקיד השגריר בוושינגטון אלא ב"עשייה למען ביתו" בתקופת הצינון שהוא חייב לעבור, ההערכה היא שהוא יבלה את תקופת הצינון שלו בעולם העסקים ורק לאחר מכן יחזור כדי להשתלב במערכת הפוליטית.

כך עלולה מדינת ישראל שוב להיתקע בלי שגריר רציני בוושינגטון, עדיין לא דיברנו על זירת האו"ם שגם היא זירה חשובה ביותר במאבק המדיני של ישראל בעת הזו, נתניהו מכיר אותה היטב כמי שמילא את תפקיד שגריר ישראל באו"ם,  וגלעד ארדן הוא האחרון שיכול למלא את התפקיד הזה בהצלחה.

הגיע הזמן שראש הממשלה נתניהו יתעשת ויחפש במהרה אישיות בכירה המקובלת עליו שמתאימה למלא את תפקיד השגריר בוושינגטון  ויתייחס ברצינות לתפקיד החשוב הזה, רון דרמר, השגריר לשעבר בוושינגטון עשה עבודה מדינית נהדרת עבור ישראל מול ממשל טראמפ, הוא התאים לתפקיד הזה מול הממשל הקודם כמו כפפה ליד, עכשיו נתניהו צריך למצוא דמות מדינית ביטחונית ברמה גבוהה שתוכל גם לעבוד בצורה יעילה מול הבית הלבן ומחלקת המדינה,מינוי גלעד ארדן הוא "תאונת דרכים" מדינית מביכה שרק תזיק לישראל והגיע העת להחליפו לפני שיגרום נזקים לישראל.

 

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי