ביידן ביטל את החלטת טראמפ שהכריז על החות'ים כארגון טרור

סעודיה איבדה את התמיכה האמריקנית במלחמתה בתימן וממשל ביידן ביטל את החלטת ממשל טראמפ לסווג את החות'ים כארגון טרור. הנשיא ביידן פועל להפסיק את המלחמה בתימן אך איראן תנצל זאת כדי להפעיל עליו לחץ לבטל את הסנקציות ולחזור להסכם הגרעין משנת 2015.

דאגה רבה בצמרת המדינית בירושלים, בבית המלוכה הסעודי ובממשלת תימן החוקית מהמהלך שנקט ממשל ביידן בסוף השבוע שעבר כאשר ביטל את החלטת ממשל טראמפ שהכריז על המורדים החות'ים בתימן כארגון טרור.

החלטת ממשל טראמפ נכנסה לתוקף ב-19 בינואר, יום לפני שהנשיא טראמפ עזב את הבית הלבן,לא חלפו ימים רבים וב-5 בפברואר החליט ממשל ביידן לבטל את הסיווג של  המורדים החות'ים כארגון טרור, ההחלטה באה לאחר הנאום הראשון של ג'ו ביידן כנשיא שבו הודיע כי הוא מפסיק את הסיוע הצבאי לקואליציה הצבאית בראשות סעודיה שמובילה את המלחמה בתימן, "אנו חייבים לעצור את המלחמה בתימן" אמר ביידן והוסיף כי ימנה שליח מיוחד של הממשל לנושא תימן.

דובר משרד החוץ האמריקני הודיע בסוף השבוע שעבר כי הממשל הודיע לקונגרס על כוונת לבטל את סיווג החות'ים כארגון טרור והוסיף: "להחלטה אין שום קשר לראייה שלנו שהחות'ים פועלים לתקוף אזרחים ולחטוף אזרחים אמריקנים." עוד אמר הדובר כי ארה"ב מחוייבת לסייע לסעודיה להגן על שטחה מפני ההתקפות הימיות.

ממשל טראמפ הכריז על המורדים החות'ים כארגון טרור והטיל סנקציות על ראשי המורדים, עם זאת הוא התחשב מאוד בעמדת האו"ם וארגוני זכויות האדם ולא הטיל סנקציות שיפגעו באספקת הסיוע ההומניטארי: מזון ותרופות לאזרחי תימן. המשבר ההומניטארי בתימן הוא החמור ביותר בעולם, 30 מיליון תימנים חיים תחת מצור ו-80 אחוזים מאזרחי תימן הם בסכנת רעב ממשית בגלל המלחמה הנמשכת כבר 7 שנים.

גורמים אמריקנים אומרים כי הנשיא ביידן החליט על המהלך הזה מחשש שההכרזה על החת'ים כארגון טרור תפגע במאמצים להשכין שלום בתימן ולהפסיק את המלחמה, האו"ם בירך על החלטת ממשל ביידן וממשיך לנסות ולקדם הפסקת אש באמצעות השליח המיוחד שלו לתימן.

סיבה נוספת היא חששו של הנשיא ביידן כי אי ביטול ההכרזה על המורדים החות'ים כארגון טרור יחבל במאמציו להתקרב לאיראן ולחתום עמה על הסכם גרעין משופר,החות'ים בתימן הינם בני חסותה של איראן שמציידת אותם במערכות נשק מתקדמות כולל טילים בליסטיים ומל"טים מדוייקים.

על ההכרזה על החות'ים כארגון טרור והטלת הסנקציות הודיע משרד האוצר האמריקני של ממשל טראמפ בהסתמך על דו"חות של קהיליית המודיעין האמריקנית, ממשל ביידן יצטרך להסביר לקונגרס ולסנאט את החלטתו לבטל את סיווג החו'תים כארגון טרור אך צריך לזכור כי לממשל ביידן יש רוב בסנאט ובבית הנבחרים.

סעודיה הנפגעת העיקרית

המורדים החות'ים שולטים על כמה מחוזות בתימן ומאז 2014 גם על עיר הבירה צנעא, מאז 2015 פועלת קואליציה צבאית בראשות סעודיה לסייע לממשל החוקית בתימן נגד המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן. סעודיה היא המדינה שנפגעה יותר מכל מהמורדים בחות'ים, בספטמבר 2019 הייתה מתקפה גדולה של החות'ים על סעודיה באמצעות טילים בליסטיים ומל"ט מדוייקים, הם תקפו את מתקני הנפט של חברת "ארמקו" באזור אלבקייק וגרמו לנזק רב, כתוצאה מהתקיפה הופסקה תפוקת הנפט בשיעור של 5 אחוזים מהתפוקה העולמית.

ב-22 בינואר יירטה הקואליציה בראשות סעודיה מל"ט מדוייק ששיגרו החו'תים לעבר ריאד בירת סעודיה, כאמור, הנשיא ביידן הודיע ב-4 בפברואר כי ישמור  על ריבונות סעודיה ויגן עליה מפני הכוחות הפועלים נגדה ונתמכים על ידי איראן.

הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח “קודס” של “משמרות המהפכה” הוא שחימש וצייד את המורדים החות’ים בטילים בליסטים ומל”טים מדוייקים שבאמצעותם הם תוקפים את סעודיה ומאיימים לתקוף גם את ישראל.

במחצית חודש אוקטובר 2020 הגיע לצנעא שבתימן קצין בכיר של כוח “קודס” ב”משמרות המהפכה” בשם חסן אירלו אשר מונה להיות “השגריר” של אירן אצל המורדים החות’ים בתימן, מהלך שיש לו משמעות צבאית ומדינית, מעין הכרה איראנית ב”מדינה” של המורדים החות’ים בתימן.

מדובר בשלב חדש בפעילות האיראנית אחרי חיסולו של קאסם סולימאני שבו מנסה איראן להגביר את השליטה בצפון תימן באמצעות פיקוח מקרוב על-ידי “השגריר” החדש שלה שמתמחה בייצור טילים בליסטיים ושיגורם ובייצור טילים נגד מטוסים.

הנוכחות והפעילות שלו בצפון תימן מהווים סכנה לסעודיה ולישראל, לכן הזדרז ממשל טראמפ והודיע בדצמבר 2020 על הכללתו של הגנרל חסן אירלו ברשימת פעילי הטרור הבינלאומית.

 המהלך האיראני הזה מעיד על הניסיון של איראן להתאושש מחיסולו של קאסם סולימאני ולהגביר את פעילות הטרור שלה במזרח התיכון, היא מיחסת חשיבות רבה לחזית בתימן ורוצה לפקח ישירות על ניהול הקרבות ועל המשא-ומתן המדיני שמנהל שליח האו”ם לתימן וגם על המגעים החשאים של ממשלת תימן עם סעודיה. הגנרל חסן אירלו, המתמחה בייצור טילים בליסטיים מדויקים זכה כבר לתואר “המושל האיראני של צנעא”, הוא אמור גם לתכנן ולהוציא אל הפועל, על-פי הוראה מאיראן, התקפות על יעדים ישראלים במידת הצורך, לכן הפעילות שלו היא מסוכנת גם עבור ישראל.

ההודעה של הנשיא ביידן על הפסקת התמיכה בקואליציה הצבאית בראשות סעודיה למלחמה בתימן מתפרשת בעולם הערבי כהודאה אמריקנית בכישלון המלחמה בתימן שכן הסיוע האמריקני לא עזר לסעודיה לנצח במלחמה. ההערכה בעולם הערבי היא שאיראן תקשור את הפסקת המלחמה בתימן בהסרת הסנקציות ובחזרה להסכם הגרעין משנת -2015 ללא שום שינוי, איראן היא זו ששולטת במורדים החות'ים ללא מיצרים ויש לה כעת מנוף לחץ נוסף על ממשל ביידן.

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי