הסכמה על בחירות ללא פיוס לאומי

הרש"פ ותנועת חמאס מתקדמות לקראת עריכת בחירות בשטחים אך בפת"ח לא התגברו עדיין על הפיצול בתנועה ובחמאס קיימת התנגדות פנימית להשתתפות בבחירות. למרות ההסכמות בקהיר על סידורי הבחירות, חילוקי הדעות הגדולים בין פת"ח לחמאס לא נדונו וההסכמות שהושגו אינן משקפות פיוס לאומי.

מפגש קהיר של הפלגים הפלסטינים הסתיים בשבוע שעבר בקהיר בהסכמה על מועדי הבחירות כפי שפורסמו בצו הנשיאותי של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, סוכם על חלק ממנגנוני הבחירות והפלגים הפלסטינים ישובו לקהיר בחודש הבא כדי להמשיך ולדון בפרטים בחסות המודיעין הנמצרי.

אולם, המפגש בקהיר דחה את הטיפול בסוגיות "הקשות" למועד בלתי ידוע, הסוגיות "הקשות" הן אבני הנגף בפני פיוס אפשרי בין תנועת פת"ח לתנועת חמאס, הודעת הסיכום של המפגש בקהיר לא ענתה על השאלות האלה וזה צפוי להשפיע על הבחירות.

למשל, מה יהיה המצע המדיני של תנועת חמאס הקוראת להשמדת ישראל? האם היא תרוץ בגלוי בבחירות או שתסתתר מאחורי "מפלגת קש" ?אם היא תפסיד האם תתיר לרש"פ לחזור לרצועת עזה? האם היא תפרק את הזרוע הצבאית שלה מנשקה?

האם וכיצד תחולק העוגה השלטונית בין הרש"פ לחמאס אחרי הבחירות?

השאלות האלה מעסיקות את הרחוב הפלסטיני מאז שחמאס השתלטה בכוח הנשק על רצועת עזה ב-2007, תנועת חמאס לא מקבלת את בית הדין החוקתי שהקים מחמוד עבאס, בית הדין החוקתי הזה הוא שפיזר לפני יותר משנתיים את הפרלמנט הפלסטיני שבו הייתה לחמאס שליטה על שני שלישים מן המושבים.

בכינוס קהיר הסכימו הפלגים הפלסטינים על הקמת בין דין שידון בנושאי הבחירות שיכלול שופטים ממזרח ירושלים, הגדה המערבית ורצועת עזה.

בבחירות לפרלמנט ב-2006 ניצחה חמאס והיא תנסה גם הפעם בבחירות במאי לחזור על ההישג הזה.

בכיר חמאס ראזי חמד אומר כי המבחן להבנות שהושגו בקהיר הוא ביצוען בשטח,לדבריו, הרש"פ הגיעה בעבר כמה פעמים להבנות עם חמאס על הבחירות אבל הנושא מעולם לא יושם בשטח.

פת"ח וחמאס הסכימו במפגש קהיר לשחרר את האסירים הפוליטיים משני המחנות, אולם, בשטחי הגדה נמשכים המעצרים של פעילי חמאס על ידי מנגנוני הביטחון של הרש"פ ללא כל קשר לסיכומים בקהיר.

עוד נאמר בהבנות המפגש בקהיר כי המשטרה הפלסטינית היא שתאבטח את הקלפיות אך כלל לא ברור אם היא תצליח במשימה, הפלגים הפלסטינים לא הגיעו לאמנה שבה יוכרז כי הם מתכוונים לכבד את תוצאות הבחירות, יהיו אשר יהיו.

בשורה התחתונה,בהסכם קהיר הגיעו להסכמות של עריכת בחירות אך לא על פיוס לאומי וסיום הפיצול בין הגדה לרצועת עזה, ההבנות בקהיר מבוססות על "הכוונות הטובות" של הצדדים ללא ערבויות, ארה"ב וישראל עדין לא אמרו את דברן יש חששות כבדים בקרב הפלסטינים כי הכל ישתבש ויקרוס על ראשה של הרש"פ.

 ביידן רוצה מו"מ בין ישראל לרש"פ

 גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס החליט ללכת על מהלך הבחירות מתוך חשש שלא יקבל את הסיוע הכספי מממשל ביידן ומהאיחוד האירופי וכדי לרצות את הנשיא האמריקני החדש שרוצה לראות תהליכים דמוקרטים בזירה הפוליטית הפלסטינית.

לדבריהם,נוצר אינטרס משותף של הרש"פ עם תנועת חמאס אשר חששה מבידוד, נוכח ההתקרבות של טורקיה וקטאר לישראל, ורצונה לקבל לגיטימציה מארה"ב כשחקן פוליטי פלסטיני ולא להיחשב עוד לארגון טרור. לכן, היא תתמודד בבחירות לפרלמנט בלבד, בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק הודיע כי תנועתו הפיקה לקחים מהעבר ולא תציג מועמדים  לראשות הממשלה או משרד החוץ הפלסטיני כדי שהמערב לא יחרים אותה,"המערב איננו רוצה להתנהל מול מנהיגי חמאס אך יקבל ממשלה פלסטינית שיש בה מנהיגים של חמאס" הדגיש אבו מרזוק.

הרש"פ וחמאס ינסו להחיות את ערוץ המשא ומתן עם ישראל כשבחזית עומדת הרש"פ ולא חמאס הנחשבת לארגון טרור, הן צפויות להקים אחרי הבחירות ממשלה פלסטינית מאוחדת שתנהל מו"מ עם ישראל על נסיגה מלאה לקווי 67 והקמת מדינה עצמאית שבירתה מזרח ירושלים, הממשלה הזו תקבל גיבוי מהליגה הערבית כשהמגמה היא לדחוק את ישראל לפינה, בעזרת ממשל ביידן ולנהל עמה משא ומתן בחסות של הקוורטט כדי לנסות ולהסיג אותה לקווי 67.

 התנגדות פנימית בחמאס

נראה כי בניגוד לעמדה הפומבית שמפגינים מנהיגי חמאס כלפי חוץ בדבר רצונם להשתתף בבחירות, גוברת ההתנגדות הפנימית בתוך התנועה למהלך הזה.

האתר הקטארי "ערבי 21" המזוהה עם "האחים המוסלמים", חשף דו"ח סודי בן 19 עמודים של הלשכה המדינית של חמאס שבו מופיעה התנגדות עזה להשתתפות בבחירות, בכירים בתנועה, פעילים והאסירים הביטחוניים בבתי הכלא הישראלי של חמאס מתנגדים להשתתפות בבחירות בטענה שההחלטה על כך לא התקבלה על ידי מוסדות התנועה ומועצת השורא.

בין המתנגדים, בכיר חמאס אברהים חאמד האסור בכלא הישראלי ושפוט ל-54 מאסרי עולם, הוא היה ראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה ואחראי לשורה של פיגועי התאבדות בהם פיגוע ההתאבדות בקפה "מומנט" בירושלים, פיגוע ההתאבדות באוניברסיטה העברית בירושלים ועוד.

לדבריו,אסירי חמאס בכלא הישראלי שמעו על הבחירות באמצעי התקשורת והוא סבור שהבחירות אינן הדרך לטפל במצב הפנימי הפלסטיני ולסיים את הפיצול בין הגדה לרצועה ולהתמודד עם התוכנית האמריקנית "עסקת המאה".

באיגרת ששלח מן הכלא להנהגת התנועה כתב חאמד:" תנועת חמאס תפסיד בבחירות הבאות בכל מקרה, ההתעקשות של מחמוד עבאס והחבורה  המקיפה אותו לקיים את הבחירות נובעת מאג'נדה אישית, הם רוצים להקל מעליהם את הלחץ הבינלאומי ולפגוע בלגיטימיות של תנועת חמאס".

שכבה גדולה של פעילי חמאס בגדה, ברצועה ובחו"ל מתנגדת להשתתפות התנועה בבחירות בתנאים הנוכחיים מכיוון שהיא סותרת את העקרונות והתנאים של חמאס בעבר.

גם הנהגת האסירים הביטחוניים של חמאס בבתי הכלא בישראל מתנגדת להשתתפות חמאס בבחירות מכיוון שההחלטה על כך לא התקבלה לאחר התייעצות במוסדות התנועה.

הפירסום של הדו"ח הסודי עורר בסוף השבוע שעבר סערה בתנועת חמאס ולאחר לחץ של הנהגת התנועה על הנהגת האסירים הביטחוניים של חמאס בבתי הכלא בישראל היא פירסמה הודעה האומרת כי הנהגת התנועה התייעצה עמה בנושא ההשתתפות בבחירות.

הפיצול בתנועת פת"ח

 ישראל שומרת בינתיים על שתיקה ביחס לבחירות בשטחים אבל מקרוביו של מרוואן ברגותי האסור בכלא הישראלי טוענים כי היא מסייעת ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לנצח בבחירות, טענה דומה אפשר לשמוע מאנשיו של מוחמד דחלאן אשר אומרים כי מחמוד עבאס הינו "הקבלן של ישראל לנושא הביטחון בגדה", הוא ממלא אחר הוראות ראש השב"כ הישראלי נדב ארגמן בכל הקשור לפעילות הביטחון בגדה נגד הטרור ולכן ישראל רוצה שהוא ימשיך בתפקידו.

לשם כך היא התגייסה לעזור לו להוריד את מרוואן ברגותי מרעיון הריצה עצמאית בבחירות לפרלמנט ולנשיאות.

ברגותי הפך לסיוט של מחמוד עבאס, הוא צבר כוח רב בגדה שהחל גם להצטייד בנשק חם ופופולאריות ברחוב הפלסטיני,ברגותי מוביל בסקרי דעת הקהל בהפרש גדול על מחמוד עבאס ואסמעיל הניה כיו"ר הרש"פ הבא,מחמוד עבאס איננו מוכן להסתכן, ריצה נפרדת של ברגותי בבחירות שלא במסגרת רשימה מאוחדת בלי תנועת פת"ח תחליש את התנועה ותחזק את חמאס והוא עלול להפסיד את כיסאו  כיו"ר הרש"פ.

לכן, באישורה של ישראל, הוא שיגר בסוף השבוע שעבר את בכיר פת"ח חוסיין א-שיח' לכלא הישראלי עם הצעה למרוואן ברגותי.

על פי גורמים בפת"ח, חוסיין א-שיח' הציע לברגותי בשמו של מחמוד עבאס לוותר על ההשתתפות בבחירות לנשיאות ולרוץ בראש רשימה מאוחדת אחת עם תנועת פת"ח בבחירות לפרלמנט.

בתמורה, מחמוד עבאס ימנה אותו לתפקיד יו"ר הפרלמנט, משפחתו תקבל סיוע כספי והוא יוכל למנות 10 מאנשיו לתפקידים של חברים בפרלמנט.

ברגותי דחה את ההצעה בכעס, הוא לא מאמין לשום הבטחה של מחמוד עבאס אשר רימה אותו בעבר ואף מנע את שחרורו מהכלא במסגרת "עסקת שליט" ב-2011.

נכון לשעה זו, מרוואן ברגותי נחוש להתמודד עצמאית בבחירות לפרלמנט ולנשיאות, מחמוד עבאס בלחץ רב ולהערכת גורמים בכירים בפת"ח אם המצב לא ישתנה באופן דרסטי הוא ימצא את הדרך הטובה ביותר מבחינתו להתחמק מקיום הבחירות ויגלגל את האשמה על ישראל או על חמאס.

 הסכנה לישראל

גורם בכיר בפת"ח אומר כי תנועות חמאס ופת"ח הן כמו שני קווים מקבילים שאינם יכולים להיפגש לעולם. אולם ממשל טראמפ, ממשלת הימין בישראל ומדינות ערב לא הותירו שום ברירה לפלשתינים, ולכן הם ינסו שוב להתגבר על המכשולים ולהגיע לפיוס לאומי.
הבחירות האחרונות בשטחים היו בשנת 2006 למועצה המחוקקת הפלשתינית (פרלמנט), ותנועת חמאס הביסה בהן את תנועת פת"ח. הניצחון של חמאס נבע מהחולשה וכתוצאה מהשחיתות של פת"ח והפיצול בתנועה, אבל בעיקר בגלל הטעות שעשתה ממשלת שרון דאז. הסכמי אוסלו אוסרים על השתתפות תנועות וארגוני טרור בבחירות. ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל נכנע ללחציו של הנשיא ג'ורג' בוש והתוצאה הייתה גרועה לישראל.
שנה לאחר מכן, תנועת חמאס מינפה את ניצחונה בבחירות לרחוב העזתי, השתלטה באמצעות הפיכה צבאית על הרצועה וגירשה בכוח הנשק את הרש"פ מכל אחיזה שלטונית ברצועה. האמירות האיסלאמית בהנהגת חמאס, שקמה ברצועת עזה כתוצאה מהניצחון בבחירות, נחשבת להישג היסטורי של "האחים המוסלמים", תנועת האם של חמאס, שהיא איננה מתכוונת לוותר עליו גם אם תנועת פת"ח תנצח בבחירות
מאז ועד היום, חמאס הקימה ברצועת עזה בסיס טרור ענק עם תעשיית נשק רקטי ופיתוח אמצעי לחימה הקשור בעבותות לאיראן שאותו היא מבססת באופן יומי ושמסכן את ביטחונה של מדינת ישראל. עכשיו שואפת חמאס לחזור על התקדים של שנת 2006 ולהשתתף בבחירות לפרלמנט הפלשתיני כתחנת ביניים בדרכה להשתלט גם על שטחי הגדה. ניצחון של חמאס בבחירות לפרלמנט יחזק את כוחן של איראן וטורקיה באזור והשפעתן על הנעשה בגדה.

ירדן ומצרים הזהירו בימים האחרונים את יו"ר הרש"פ עבאס מפני הרומן החדש שלו עם תנועת חמאס והפיצול בתנועת פת"ח, הן האיצו בו להתפייס עם יריביו הפוליטיים מוחמד דחלאן ומרוואן ברגותי ולאחד את השורות בפת"ח כדי למנוע ניצחון של חמאס בבחירות לפרלמנט, אולם, הוא איננו שועה לאזהרות וממשיך לקדם את נושא הבחירות.
זהו השלב שבו ישראל צריכה להתערב ולהבהיר ליו"ר הרש"פ באופן ברור כי אין בכוונתה לאפשר לחמאס להשתתף בבחירות, גם לא באופן עקיף באמצעות הקמת "מפלגת קש" שתתמודד בבחירות לפרלמנט תחת שם אחר.
אסור לתת באמצעות השתתפות בבחירות, שום לגיטימציה לתנועת חמאס שהינה שלוחה של איראן והדוגלת בראש חוצות בג'יהאד ובמאבק מזויין במטרה להשמיד את מדינת ישראל ולהקים במקומה את "פלשתין מהים עד הנהר".
לישראל יש מספיק כוח כדי למנוע בעצמה את קיום הבחירות הפלשתיניות בשטחי הגדה ובמזרח ירושלים. היא זו ששולטת בשטח מבחינה ביטחונית. היא יכולה לבצע מעצרים של המתמודדים בבחירות, לאסור על קיום כנסי בחירות, למנוע פתיחת קלפיות ולמנוע מ-300 אלף תושבי מזרח ירושלים להשתתף בבחירות.
ההכרה של ממשל טראמפ בירושלים כבירת ישראל חיזקה את מעמדה של ירושלים, ואסור לאפשר כעת את הכרסום במעמדה ולאפשר לתושביה הערביים להשתתף בבחירות שמטרתן לטרפד את תוכנית השלום האמריקנית "עסקת המאה" ולחבל בתהליך הנורמליזציה של מדינות ערב עם ישראל.
יו"ר הרש"פ נמצא בשלהי הקריירה הפוליטית שלו. הוא בן 86 וסובל מבעיות לב קשות. בצמרת פת"ח קיימת הערכה כי הוא רוצה לרדת מהבמה הפוליטית ב"אש ובתמרות עשן" כפי שעשה יאסר ערפאת כדי לחפות על כישלונותיו המדיניים, ויתכן שהוא מחפש, באמצעות ההסכמה עם חמאס על עריכת בחירות, להגיע לעימות מדיני עם ישראל.
הדבר איננו צריך להרתיע את ישראל. הרחוב הפלשתיני בגדה איבד את האמון בהנהגת הרש"פ הנתפסת כמושחתת וכושלת, הרחוב לא נענה לקריאות ההנהגה לצאת למאבק של "התנגדות עממית" נגד ישראל. מעטים הפלשתינים שמוכנים להקריב את חייהם למען המשך ישיבתם של עבאס וחבורתו על כסאות השלטון במוקאטעה ברמאללה.

לכן, יש חשיבות רבה שישראל תבהיר את עמדתה המתנגדת בתוקף לבחירות הפלסטיניות בהשתתפות חמאס כבר עתה,.

מחמוד עבאס איננו מעוניין בקריסת הרש"פ שבהקמתה הוא רואה "הישג לאומי חשוב". עריכת בחירות בשטחים היא חלק חשוב מהסכמי אוסלו ומהתהליך הדמוקרטי לבחירת הנהגה ומוסדות שלטון פלשתינים. ישראל מחויבת להסכם הזה אך גם הפלשתינים. אסור לאפשר לתנועת טרור להשתתף בהן וזה מצוין במפורש בהסכם.

הפלשתינים המתינו 13 שנים לבחירות לפרלמנט והם יכולים להמתין עוד קצת זמן. הזמן לקיים את הבחירות, ללא השתתפות תנועת חמאס, הוא ברגע שמחמוד עבאס יירד באופן טבעי מהבמה הפוליטית או כשיכנס למצב של נבצרות, עד אז אין מה למהר. אסור להתפשר בנושא הביטחוני.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי