מוחמד דחלאן ותנועת חמאס בשיתוף פעולה נגד הרש"פ

בכירי "הזרם הרפורמיסטי" של מוחמד דחלאן החלו לחזור לרצועת עזה לקראת ההשתתפות בבחירות לפרלמנט הפלסטיני. דחלאן הגיע להבנות עם תנועת חמאס על חזרת אנשיו לרצועת עזה, לחמאס ולמוחמד דחלאן יש אינטרס משותף להחליש את כוחם של מחמוד עבאס ותנועת פת"ח בבחירות ולהביא לבחירת יו"ר רש"פ חדש.  

ב-13 בפברואר חזר לרצועת עזה ממצרים ד"ר עבד אלחכים עווד, בכיר בתנועת "הזרם הרפורמיסטי" של מוחמד דחלאן לאחר שנעדר ממנה מאז החל הפיצול בין הגדה לרצועה ב-2007.

חזרתו מהווה את הסנונית הראשונה של חזרתם של בכירים וזוטרים ב"זרם הרפורמיסטי" של מוחמד דחלאן שנאלצו לעזוב את הרצועה לפני 14 שנים, הם עבדו עם מוחמד דחלאן בעת שהיה ראש המודיעין המסכל של הרש"פ ברצועת עזה, שכוחותיו נאלצו להיכנע ולברוח מפני הזרוע הצבאית של חמאס שהשתלטה בכוח הנשק על הרצועה ב-2007 וגירשה ממנה את הרש"פ.

במהלך הימים הקרובים יגיעו עוד 15 בכירים מ"הזרם הרפורמיסטי" מחו"ל לרצועת עזה, מוחמד דחלאן משגר את הבכירים בתנועתו כדי להתחיל ולהיערך לבחירות לפרלמנט ב-22 במאי, ד"ר עבד אלחכים עווד הינו האחראי על נושא הבחירות ב"זרם הרפורמיסטי", ההערכה ברצועת עזה היא כי אם יזכה "הזרם הרפורמיסטי" בניצחון נאה בבחירות גם מוחמד דחלאן יבוא לביקור ברצועה, ביקור ראשון מאז נאלץ לעזוב אותה ב-2007.

החזרה של בכירי " הזרם הרפורמיסטי" לרצועת עזה היא במסגרת ההבנות של מוחמד דחלאן עם תנועת חמאס, לא מדובר בתהליך מובן מאליו, מוחמד דחלאן הצליח בשנים האחרונות לנקות את "הדם הרע" שהיה בין אנשיו לבין פעילי חמאס ברצועה ולהקים מנגנון סולחה ששילם פיצויים למשפחות ההרוגים משני הצדדים שנהרגו בקרבות בין פת"ח לחמאס ב-2007.

דימטרי דיליאני, אחד מבכירי "הזרם הרפורמיסטי" אמר כי "חזרת אנשיו של דחלאן לרצועת עזה הינה דבר טבעי, הכל בגלל הקשרים הטובים עם תנועת חמאס, בתוך חודש יחזרו כולם והם ישתלבו בעבודת הבחירות".

חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי עזה פתוחה לפעילות פוליטית והמנגנונים הממשלתיים יאפשרו זאת, "חמאס רוצה שקיפות וטוהר מידות והיא מגלה גמישות"

לתנועת חמאס ולמוחמד דחלאן יש אינטרס פוליטי משותף והוא להחליש את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בתהליך הבחירות, מחמוד עבאס פסל את השתתפותו של מוחמד דחלאן בבחירות בטענה כי הוא הורשע בעבירות שחיתות בבית דין פלסטיני וכי השתתפותו סותרת את חוק הבחירות , אולם מוחמד דחלאן נערך להתמודד בבחירות באמצעות בכירים מ"הזרם הרפורמיסטי" שהוא הקים.

תנועת חמאס מעודדת את פעילות הזרם הפוליטי של דחלאן מכיוון שהוא מפצל את תנועת פת"ח ומחליש את כוחה בבחירות, רצועת עזה הינה אחד המעוזים החזקים של מוחמד דחלאן בשטחים, הוא עצמו יליד מחנה הפליטים ח'אן יונס ושימש בתחילת שנות ה-80 כראש השביבה של תנועת פת"ח ברצועת עזה.

התמודדות במפלגה עצמאית

 מוחמד דחלאן נערך בכל כוחו לבחירות, הוא רואה בהן הזדמנות פז לחזק את כוחו בשטחים ולקבל לגיטימציה מחודשת באמצעות תהליך דמוקרטי לאחר שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס גירש אותו מתנועת פת"ח ב-2011, דחלאן טוען כי מחמוד עבאס "תפר לו תיקים" והעליל עליו שקרים מחשש שהוא יצבור כוח בצמרת פת"ח שיאיים על מעמדו.

ד"ר סופיאן אבו זאידה, בכיר בתנועתו של מוחמד דחלאן אמר ב-14 בפברואר כי ההסכם שהושג בין הפלגים הפלסטינים בקהיר  הוא הסכם טוב אך מה שחשוב הוא הביצוע.

בכירים ב"זרם הרפורמיסטי" של דחלאן אומרים כי הנטייה של תנועתם היא להקים רשימה עצמאית שתכלול "אישים לאומיים" לבחירות הקרובות מכיוון שלטענתם הרש"פ איננה מעוניינת בהתמודדות ברשימה מאוחדת עימם.

הרשימה שהם יקימו תתחרה ברשימה של תנועת פת"ח וכנראה גם ברשימה שתהייה מזוהה עם מרוואן ברגותי, מקורביו של ברגותי אומרים כי הוא עצמו לא יתמודד ברשימה משלו בבחירות לפרלמנט ב-22 במאי וכי הוא רק מעוניין להיבחר לתפקיד יו"ר הרש"פ במקום מחמוד עבאס באמצעות התמודדות בבחירות לנשיאות ב-31 ביולי.

ברגותי איננו מעוניין ששמו יהיה קשור למוחמד דחלאן, שיש לו מוניטין רע בשטחים בגלל רצח האופי שמחמוד עבאס עשה לו ב-10 השנים האחרונות, ולכן הוא לא הסכים לשום ברית פוליטית עמו למרות ששניהם פועלים נגד מחמוד עבאס שהינו אויבם המשותף.

נכון לשעה זו, מצבה של תנות פת"ח בבחירות לפרלמנט איננו טוב, מולה יתחרו תנועת חמאס ורשימות עצמאיות המזוהות עם מוחמד דחלאן ומרוואן ברגותי, גם בכיר פת"ח נביל עמרו מתכוון להקים רשימה עצמאית שתקבל תמיכה מאחמד קריע (אבו עלא), מאדריכלי הסכם אוסלו.

גם ראש הממשלה לשעבר סלאם פיאד וראמי חמדאללה מתכוונים להתמודד בבחירות והם מחפשים מסגרת פוליטית מתאימה, נאצר אלקידווה, בכיר פת"ח ואחיינו של יאסר ערפאת, יתמודד אף הוא בבחירות לנשיאות.

כל המפלגות והאישים האלה נוגסים בכוח של תנועת פת"ח ומחלישים אותה ועדיין לא ברור אם מחמוד עבאס יילך עד הסוף עם תהליך הבחירות או שימצא תירוץ לבטלו.

 

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי